Epson-EH-TW9000w_hvit

Test av Epson EH-TW9000W

Den nya 3D-kung en

Tekniken har blivit mycket bättre sedan de första 3-projektorerna kom. Epsons toppmodell är kanske den bästa hittills – även i 2D.

Plus

Klassledande
3D-behandling.
Nästan perfekta färger.
Enorm kontrast.

Minus

Saknar konvergensjustering.
Bara manuell linsjustering.

Det är först nu med sin senaste generation projektorer som Epson äntligen kan erbjuda 3D, en välkommen funktion som många av konkurrenterna har haft ett bra tag vid det här laget. Nu har däremot Epson lanserat en hel rad olika 3D-projektorer, från TW5900 för 11 000 kronor och ända upp till toppmodellen som vi testar här: TW9000W för lite drygt 30 000 kronor. Och Epson har gjort saker och ting på sitt eget sätt, precis som vanligt – och resultatet är inte illa.

W:et i slutet av beteckningen står för Wireless och innebär trådlös överföring av HD-video via en HDMI-adapter. Som ingår. Detsamma gör två par aktiva 3D-glasögon och en fjärrkontroll som har bakgrundsbelysta knappar och en helt ny knapplayout om man jämför med vad vi är vana vid från Epson.

Men det mest intressanta sitter på insidan. I den mattvita TW9000W (modellen utan trådlös adapter heter TW9000 och är mattsvart) har Epson satt i D9 LCD-paneler med mycket mindre ljusläckage mellan pixlarna. Det betyder att kontrasten och ljusutbytet har ökat. Rent teoretiskt är kontrasten uppemot 200 000:1, vilket är en hel del mer än exempelvis 70 000:1 som Sony VPL-HW30ES har för samma pengar. Ljusutbytet anges till hela 2400 ANSI Lumen, vilket lär innebära att man har en hel del att gå på när man kalibrerar projektorn.

TW9000W har två HDMI-ingångar men också trådlös HDMI-anslutning.

För även om bilden ser väldigt bra ut direkt ur kartongen, i synnerhet när färginställningarna sätts i ”naturligt läge”, så finns det mycket att hämta på en riktig kalibrering. Och TW9000W går utmärkt att kalibrera till seriös High End-bildkvalitet.

Bäst på grå duk
Ett hett tips är att hitta en duk som passar till TW9000W:s utmärka svärta och kontrast i mellantonerna. Fram tills nu har det nämligen varit så att många av 3D-projektorerna tappat mycket ljus när man växlat från 2D till 3D och satt på sig de aktiva glasögonen. Då har oftast en vit duk, med positiv reflektion (gain-värde) som kompenserar för ljusförlusten, varit helt nödvändig för att bilden inte ska bli för mörk. Detsamma gäller bildstorleken, som helst inte ska överstiga 120–150 tum, då sjunker ljusstyrkan ännu mer.

Projektorn har en bländare (iris) som kan aktiveras om man vill ha ännu bättre svärta. Den är inte direkt ljudlös men vi upplevde att den blev märkbart tystare när den hade använts ett tag.

Glädjande nog fungerar TW9000W utmärkt på en grå duk med gain-värde på 1,0 eller 0,8. Då kommer svärtan mycket bättre till sin rätt, och inte bara kontrasten i mellantonerna blir bättre, även detaljer och konturer i vitt blir tydligare. Vårt exemplar av Epson-projektorn testades först med en vit Othello Screenline-duk med 1,2 i gain. Då var svärtan lite för svag, så vi bytte till en grå Dream­screen Tab V3 med gain 1,0. Det innebär en stor förbättring av svärtan, men också av kontrasten som blev mycket bättre.

Supervitt
Projektorn har för övrigt Epsons utmärka Super White-inställning som reducerar överexponeringen av vitt (”utbränning”) och får fram fler detaljer i ljusa områden. Den har också olika färglägen, fyra i 3D och två i 2D, och en mycket väl fungerande linjeinterpolering som tar bort flimmer i hastiga actionscener. Vi tycker inte att interpoleringen egentligen behövs när man tittar på Blu-ray, men den kan vara praktisk om man tittar på sport. Särskilt fotboll, då rör sig bollen mer sömlöst över duken.

Problemlösaren
Ett problem med 3D är crosstalk, alltså dubbelkonturer som kan uppstå i 3D-läge och som syns som dubbelbilder på duken – eller ”miss­pass”, som grafiker skulle kalla det. Och som förstör bildkvaliteten ordentligt. Epson har lyckats minska crosstalk så mycket att fenomenet knappt är synligt även om man verkligen letar efter det. Och så har de löst ett annat 3D-problem. Nämligen ljusförlusten man får i 3D-läge och har på sig aktiva glasögon, samt den inte obetydliga förändringen av färgåtergivningen. TW9000W kör med dubbelt så hög bildfrekvens i 3D, i 480 Hz i stället för vanliga 240 Hz. Det ger en synbart bättre bild som är ljusare, utan att kontrastomfånget eller färgerna påverkas.

Det är också fullt möjligt att använda 2D-till-3D-omvandling så att vanliga DVD-filmer eller TV-program får den extra dimensionen. Det är dock en process som bara är halvlyckad och 3D-effekten kommer inte i närheten av 3D på Blu-ray. Men kul kan det vara, åtminstone någon gång emellanåt.

Anamorf
Tvättäkta cineaster kan glädja sig åt att Epson-projektorn stöder både anamorfisk utdragning och förskjutning av bilden, utan separat processor, så att man kan utnyttja filmernas ursprungliga 2,35:1-bildformat helt ut, och alltså slipper ha mörka fält ovanför och under bilden.

Nödvändig konvergensjustering
Som så många andra projektorer behöver TW9000W konvergensjustering. Här går det att förskjuta pixlarna för att rätta till konvergensfel horisontellt och vertikalt (pixelprecision mellan rött och blått). Fast på de europeiska modellerna är det inte möjligt utan att gå in i servicemenyn – och då måste du veta precis vad du håller på med.

När vi väl listat ut rätt tillvägagångssätt fick vi gjort den efterlängtade trimningen. Som görs genom att man justerar hörnen först och sedan mitten. Det är en process som är bäst att överlåta åt proffsen och vårt tips är att betala för en kalibrering när du köper projektorn. Korrekt konvergensjustering kan även mildra kromatisk aberration och borde vara ett standardalternativ i inställningsmenyn.

Installation
Projektorn är inte så stor och tung, och är därför förhållandevis lätt att få på plats. Om den ska hänga i taket behövs ett takfäste med fyra armar, annars är allt man måste tänka på att inte täcka för luftkanalerna. De viktigaste funktionsknapparna sitter på sidan medan linsförskjutning, fokus och zoom görs manuellt med reglage som sitter runt optiken.

Efter ett par minuters uppvärmning kan man göra grundinställningarna och anpassa bilden efter dukens mått. Allt är en relativt enkel process, se bara till att eventuellt takfäste sitter fast ordentligt, annars är det svårt att pricka in bilden exakt på duken.

Videokällorna kopplas till en av de två HDMI-ingångarna, eller båda två, och på fjärrkontrollen finns en speciell knapp som styr en trådlöst inkopplad videokälla. Det går också att dela skärmbilden i två delar och visa två videokällor samtidigt.

Ännu bättre
Redan innan bilden kalibrerats är det uppenbart att TW9000W är en fullträff. Här finns en enorm potential för mästerlig bildkvalitet, som bara blir bättre med kalibrering. Men även direkt ur kartongen och i naturligt färgläge (”Natural” är samma som THX-läget i amerikanska versionen) och med lite fintrimning av kontrast, ljusstyrka och färger, går det att få en bild som överträffar föregångaren TW5500. Det finns inte bara mer ljus utan också mycket jämnare kontrastgraderingar och en mer exakt färgbalans.

Film i 2D ser verkligen trovärdig ut, så länge effekterna inte är för överdrivna. Efter kalibrering blir även hudtonerna realistiska, på gränsen till perfekta, och kontrastgraderingarna på den grå Dreamscreen-duken är märkbart bättre än något annat vi har sett, möjligtvis bortsett från JVC:s D-ILA-modeller som faktiskt har ännu bättre svärta än TW9000W.

Men svärta är inte allt. Många filmälskare tycker att färgåtergivningen, kontrast och skärpa är mycket viktigare, även om det naturligtvis inte gör något om man får allt på samma gång.

I 3D är det lockande att säga att man får allt på samma gång. För maken till 3D-kvalitet får du leta efter! Jämfört med andra 3D-projektorer vi har testat syns det inte några nämnvärda tecken till att ljusmängden dämpas så mycket att detaljer försvinner i mörka scener. Det gör de i högre grad i Sonys VPL-HW90ES och JVC:s DLA-X3.

Epson-projektorn är även bättre på 3D än Sonys nyare modell VPL-HW30ES, eftersom den ger mer ljus genom glasögonen samtidigt som den har så marginellt med crosstalk att du får vara ovanligt skarpsynt och riktigt kinkig om du ska låta dig påverkas av det. TW9000W är inte bara en av de bästa 2D-projektorerna vi har testat, det är den hittills bästa av alla på 3D. I välkända filmen ”Avatar” syns fler detaljer i skuggorna i djungeln och bildskärpan är minst lika bra som med JVC DLA-X3. Och färgerna i 3D uppfattas som mer neutrala och mer trovärdiga med Epson-projektorn. Inte minst i naturscener där djupet i bilden förstärker realismen och färgerna liknar verkligheten mer än med någon annan projektor vi har testat.

Den trådlösa sändaren är måhända stor och klumpig men fungerar utmärkt. Och från en inkopplad iPad 2 var bildkvaliteten förvånansvärt hög. ”The Adjustment Bureau” med Matt Damon hade en skärpa och upplösning som påminde om uppskalad DVD – och biokänslan blev betydligt tyngre i 1080p/60-kvalitet på en 106-tums filmduk!

Slutsats
Än så länge har EH-TW9000 – med eller utan W i beteckningen – bara en enda reell konkurrent. Det är Sony VPL-HW30ES som på många sätt är lika bra i 2D. Men Epson-projektorn är bättre i 3D. Mer ljus, noll flimmer och synligt bättre kontrastomfång utan crosstalk ger 3D-film en skärpa och ett djup som vi hittills inte sett maken till.

Vårt råd är därför att det finns andra bra alternativ om 2D-material är viktigast, men om man ställer krav även på 3D-kvaliteten så är EH-TW9000W kungen just nu. Behöver man inte den trådlösa funktionen så är EH-TW9000 utan W lika bra. Då sparar man 3 000 kronor men behåller bildkvaliteten.

Bättre bild med kalibrering 


Kommentarer