TEST AV Canton Reference 3K

Kolossen som inte ljuger

Oavsett om det Àr enorma pukor som mullrar eller knappnÄlar som faller sÄ berÀttar den hÀr högtalaren sanningen.

Ljud & Bild tycker:
Reference 3K har en enorm ljudbild som hÀnger samman frÄn topp till tÄ, helt utan skavanker. Kan lÄta hÀrligt rytmiskt och sockersött, beroende pÄ musiken.
Tar plats och försvinner inte direkt i heminredningen.

Canton Àr en av Tysklands största stoltheter inom hifi, dÀr det handlar om att berÀtta den hela och korrekta sanningen. Oavsett om det Àr Beethoven, Wagner eller Rammstein som stÄr pÄ den rytmiska spellistan sÄ ska musiken Äterges in i minsta detalj. Inga genvÀgar godtas, vilket Àr en sanning som bara blir mer utprÀglad ju högre upp i prisklasserna man kommer. Vi har tidigare bekantat oss med Cantons billigare högtalare, och flera av dem har imponerat pÄ oss. Men det Àr i highend-klassen som Canton trivs allra bÀst.

Med ett pris pÄ över 100 000 kronor för ett par Àr Reference 3K definitivt highend. En klass dÀr man förvÀntar sig att högtalarna ska kunna vÀcka upp döda artister frÄn graven för att ge privata och intima konserter dÀr musikhistoria mÄlas upp pÄ en holografisk skÀrm och kÀnslan av tid och rum nÀstan löses upp. Allt annat Àn fantastiskt ljud Àr en flopp, vilket krÀver felfri dynamik, nÀstan oÀndliga mÀngder klangfÀrger pÄ samma gÄng som all förvrÀngning Àr förvisad ner till de djupaste avgrunderna. NÄgot ska man ju fÄ för att man brÀnt hushÄllets sparpengar och en del av pensionen pÄ ett par högtalare!

Enorma grejor

Reference 3K Ă€r inte den största modellen – den Ă€ran har Reference 1K – men det Ă€r Ă€ndĂ„ en stor koloss strĂ€cker sig 115 cm över havsnivĂ„n och huserar tvĂ„ 22-centimeters (8,5-tums) baselement. Vikten pĂ„ 56 kilo per högtalare innebĂ€r att man Ă„ det starkaste avrĂ„ds frĂ„n att försöka hantera dem pĂ„ egen hand.

Det första som slÄr mig Àr det massiva kabinettet. Det Àr uppenbarligen gediget byggt, och akustiskt optimerat med en vÀlvd frontplatta som motverkar diffraktioner i höga frekvenser. PÄ en platt frontplatta vandrar korta ljudvÄgor fram och tillbaka lÀngs ytan och kolliderar med varandra och orsakar fasförvrÀngningar. Ju bredare fronten Àr desto vÀrre blir det, sÄ pÄ en sÄ hÀr stor högtalare Àr det en fördel om fronten böjer av. VÀggarna Àr fem centimeter tjocka och bestÄr av flera skikt för att förhindra resonanser.

Om du tycker att jag pratar om kabinetten pÄ ett tekniskt och mekaniskt sÀtt sÄ beror det pÄ att de vÀcker sÄdana kÀnslor. Hela konstruktionen Àr byggd för funktionens skull och trots svart eller vit pianolack i högglans Àr det nog fÄ som skulle betrakta högtalarna som vackra. Vill du ha inredningsdekor bör du hellre titta nÀrmare pÄ Raidho XT-2, Sonus faber Olympica III eller Audiovector SR3 Avantgarde Arreté.

Konstruktion

Membranen i bas- och mellanregisterelementen Àr frÀmst gjorda av aluminium, som delvis Àr keramiskt behandlade och har tillÀgg av volframpartiklar. Det ska ge ett optimalt förhÄllande mellan styvhet och vikt och dessutom extra dÀmpning pÄ insidan. Allt för musikens skull, för att tonerna ska kunna flöda sÄ opÄverkade som möjligt. Diskanten Àr för övrigt ocksÄ gjord av keramisk aluminium, fast utan volfram.

I delningsfiltren anvÀnds kretskort med lite egenresonanser och det interna kablaget Àr minimerat. SjÀlva kablarna Àr specialutvecklade för Reference K-serien.

Utöver terminalerna pÄ baksidan finns tvÄ bleck som kan kopplas pÄ olika sÀtt för att ge mer eller mindre diskant eller mellanregister, enligt lyssnarens preferenser. I vÄrt ganska sÄ dÀmpade rum fungerar de bÀst i neutrallÀge.

Om placering

Reference 3K gÄr pÄ djupet i basen men Canton lovar att de inte sÄ vÄldsamt svÄra nÀr det gÀller placering i förhÄllande till bak- och sidovÀggar. Mycket tack vare basreflexporten som har en speciell vÄgledare som sprider ljudvÄgorna bÀttre och reducerar turbulensen i basportens mynning.

NĂ€r man har att göra med en sĂ„ hĂ€r stor högtalare, som gĂ„r sĂ„ djupt i basen, Ă€r det dock Ă€ndĂ„ viktigt att jobba med placeringen. Det gĂ€ller att fĂ„ en sĂ„ stram bas som möjligt i kombination med ett optimalt stereoperspektiv. TĂ€tt intill vĂ€ggen kan det bli mycket bas – kanske lite för mycket och för svulstig – men ett plattare stereoperspektiv. LĂ„ngt ut pĂ„ golvet ger ofta en tunnare bas men en större och djupare ljudbild.

I vÄrt testrum, som ungefÀr har mÄtten 7 x 4,5 meter, fungerar högtalarna bÀst runt 1,1 m frÄn varje sidovÀgg, mÀtt frÄn mitten av diskantelementet, och med frontplattan 1,7 meter frÄn bakvÀggen. Vill du ha en optimal utgÄngspunkt att jobba med i ditt eget rum sÄ kan du ta en titt pÄ placeringskalkylatorn pÄ www.cardas.com.

Ein, zwei, drei!

Dags för musik. Högtalarna Àr inkopplade till elektronik frÄn Ayre: den digitala mediespelaren och digitalomvandlaren QX-5 Twenty (100 000 kr) Àr kopplade till förförstÀrkaren KX-R Twenty (300 000 kr) och den 2 x 200 watt potenta effektförstÀrkaren VX-R Twenty (250 000 kr). Visst, helt galet, jag vet. Men jösses sÄ den kombinationen lÄter! Och nÀr man testar dyra högtalare sÄ vill man höra vad de verkligen klarar av med optimal utrustning. Och det fÄr man sannerligen med Ayre-kombinationen.

Högtalarna visar sig vara helt grymma med klassisk musik. Jag nĂ€mnde Wagner, och dĂ„ Ă€r det operan ”Valkyrian” som gĂ€ller. Och sĂ€ttet pĂ„ vilket högtalarna fyller rummet med toner frĂ„n Royal Philharmonic Orchestra pĂ„ allra stramaste sĂ€tt Ă€r verkligen ett kapitel för sig. ”Valkyrieritten”, den mest kĂ€nda delen som vi kĂ€nner igen frĂ„n otaliga filmer, gör nĂ€stan att vi fĂ„r lust att stĂ€lla oss i givakt. Högtalarna ger inte minsta tecken pĂ„ att tveka, trumpeter, tromboner och valthorn smĂ€ller ut ur dem samtidigt som tubor och pukor dundrar loss i djupbasregistret. Ljusare blĂ„sinstrument och cymbaler svĂ€var i toppen och breder ut sig utĂ„t i det tvĂ„dimensionella planet. Musiken blir levande som med fĂ„ andra högtalare, det lĂ„ter som om en militĂ€r invasion pĂ„gĂ„r i rummet.

Även elektronisk, rytmisk musik klarar högtalarna lekande lĂ€tt. Den nya lĂ„ten ”Anocha” av det udda hiphop-fenomenet Arca Ă€r ett slags korsning mellan hiphop och klassisk musik, med spansk sĂ„ng mitt i ett underbart stort och öppet ljudlandskap och en tung, hĂ€rlig bas. Canton-högtalarna fĂ„r fram allt pĂ„ ett sĂ€rdeles hĂ€ftigt sĂ€tt och presenterar det i en gigantisk ljudbild. Högtalarna största styrka Ă€r det stora landskapet som utan anstrĂ€ngning fyller rummet, helt befriat frĂ„n maskerande pucklar eller svulstigheter.

Arcas spansksjungande röst framtrĂ€der viktlös, svĂ€vande och vacker. ÖvergĂ„ngen frĂ„n mellanregister till diskant Ă€r helt sömlös, stereoperspektivet sitter som gjutet och trots högtalarnas höjd gĂ„r det att sitta ganska sĂ„ nĂ€ra utan att tappa perspektivet. Det beror pĂ„ att diskantelementet sitter i öronhöjd under mellanregistret. I praktiken kan man sitta lika nĂ€ra Reference 3K som de mycket mindre Audiovector SR3 Avantgarde ArretĂ© (77 000 kr) och Sonus faber Olympica III (110 000 kr).

En jÀmförelse

Om man jĂ€mför Ă€r inte Olympica III riktigt lika luftig i övertonerna. De mindre Sonus faber-högtalarna har större fokus pĂ„ mellanregistret, sĂ„ att musiken fĂ„r en mörkare klang. Reference 3K har kanske inte riktigt samma fokus pĂ„ mitten som Sonusarna, bredden och djupet i ljudbilden Ă€r överlĂ€gsen hos tyskarna. Detta upprepas med Daft Punks friska diskolĂ„t ”Lose Yourself to Dance”, dĂ€r Canton vecklar ut ljudbilden ett extra snĂ€pp. Återigen Ă€r Pharell Williams röst nog Ă€nnu ett litet snĂ€pp bĂ€ttre planterad i mitten hos Sonus faber, men Canton fyller rummet pĂ„ ett helt annat sĂ€tt.

Reference 3K Àr ocksÄ mer linjÀr frÄn mellanbasen och nedÄt, sÄ att basinstrument andas bÀttre. Bastrumman stökar till det mindre för basgitarren, det finns dessutom mer tyngd lÀngre ner och allt lÄter genomgÄende mer oanstrÀngt, sÀrskilt pÄ hög volym.

De betydligt mer kompakta Audiovector SR3 Avantgarde Arreté har Ànnu lite mer luft i toppen tack vare banddiskanterna, men Reference 3K krossar dem nÀr det handlar om tyngd i basregistret. I prisklassen runt 100 000 kronor finns det inte mÄnga som slÄr Canton nÀr allt lÀggs ihop, eftersom de Àr sÄ genomgÄende bra pÄ allting.

Tysk mot tysk

LjudmÀssigt vÀcker Reference 3K minnen frÄn Elac FS 509 VX JET, en annan stor, tysk highend-högtalare som vi testade 2012. De har samma styrka, alltsÄ en gigantisk ljudbild med extrem öppenhet och precision. Elacarnas banddiskanter ger dem en fördel högst upp i tonregistret, men Canton-högtalarna drar Ànnu mer nytta av deras stora baselement, medan vi tyckte att FS 509 var en smula ÄterhÄllsam i mellanbasen.

Vilken musik jag Àn sÀtter pÄ sÄ svarar högtalarna med att bÄde massera mina sinnen och ge mig lust att dansa. SÄ lÀnge inspelningen Àr bra, mÀrk vÀl. En överkomprimerad popproduktion fÄr ingenting gratis hÀr.

Om förstÀrkare

Högtalarna behöver ingen kolossalt dyr förstÀrkarkombination för att lÄta briljant. De Àr tillrÀckligt lÀttdrivna för att funka med en integrerad förstÀrkare som Denon PMA-2500NE (20 000 kronor) eller Hegel Röst (20 000 kr), sÄ lÀnge man hÄller ljudnivÄn under vad grannarna tycker Àr acceptabelt. Vi fick ocksÄ en aha-upplevelse med förförstÀrkaren Hegel P30 (50 000 kr) tillsammans med effektförstÀrkaren H20 (44 000 kr) och Ànnu mer kött pÄ benen med McIntosh MA7000 (kostade 60 000 kr innan den ersattes). Har du akustikproblem kan ocksÄ Arcam SR250 (40 000 kr) med Dirac-rumskorrektion göra underverk. Men med Ayre-anlÀggningen kom vi Ànnu nÀrmare musiken, hörde fler detaljer och satt nÀstan trollbundna. Högtalarna levererar hög grad vad de tar emot.

Slutsats

Canton Reference 3K Àr en stor högtalare, med ett lika storslaget ljud. Den Àr inte rÀdd för att dundra loss nÀr det gÀller och masserar hela kroppen med ljudvÄgor! Men den lÄter lika bra pÄ lÄg volym, vilket inte alls Àr fallet med alla stora högtalare. Basen Àr djup och skön, den Àr supersnabb och ljudbilden presenteras pÄ ett holografiskt och utstrÀckt sÀtt. Musikstilen spelar mindre roll, Reference 3K bryr sig inte om om du gillar klassiskt, flamenco, metal eller hiphop.

Det finns högtalare som har Ànnu luftigare övertoner, och det finns de som har ett Ànnu mer markerat centrum i ljudbilden. Men nÀr man lÀgger ihop allting Àr Reference 3K ett högtalarpar som lÄter fantastiskt nÀstan vad man Àn gör. LÀgg dÀrtill att de Àr lÀttare att placera Àn storleken antyder sÄ borde saken vara klar.

Det bör dock Ă€ndĂ„ pĂ„pekas att Ă€ven om Canton-högtalarna kan rocka och dundra loss sĂ„ ger de ingenting gratis i mellanregistret. Är du till exempel Klipsch- eller JBL-fan sĂ„ Ă€r det möjligt att Reference 3K Ă€r för neutrala. Och har du ett litet vardagsrum sĂ„ bör du nog leta efter nĂ„got mindre.

Canton Reference 3K Àr en stor högtalare, med ett lika storslaget ljud. Den Àr inte rÀdd för att dundra loss nÀr det gÀller och masserar hela kroppen med ljudvÄgor!

 

Fakta & Betyg:
  • Canton Reference 3K
    3-vÀgs golvhögtalare
    FrekvensomfĂ„ng: 18–40 000 Hz
    KĂ€nslighet/impedans: 89 dB/4–8 ohm
    MĂ„tt: 115 x 33,5 x 49 cm
    Vikt: 56 kg
    FÀrg: Svart eller vit högglans

    Pris: 104,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Sumiko S.10

    Elegant muskelknippe

    NÀr man ska köpa subwoofer mÄste man ofta vÀlja mellan kraft och precision, men Sumiko har massor av bÄde och.

    TEST: Arendal Sound 1723 Subwoofer 2

    JordbÀvning pÄ lÄda!

    NĂ€r det gĂ€ller ren och oanstrĂ€ngd djupbas har vi knappt hört nĂ„got bĂ€ttre Ă€n den hĂ€r ”domedagsmaskinen” frĂ„n Arendal.

    TEST: B&W DB4S

    Högteknologiskt under

    Om NASA skulle ha byggt en subwoofer sÄ hade de gjort sÄ hÀr.

    TEST: Monitor Audio Silver W12

    NÀr musiken Àr viktigast

    Den hÀr passar dig som framför allt behöver en kompakt subwoofer som lÄter utmÀrkt med musik.

    TEST: Yamaha NS-SW1000

    Gör vad den ska

    Yamahas subwoofer har tillrÀckligt med kraft för att trycka till, och Àr tillrÀckligt snabb med musik. Den har bara ett problem.

    TEST: M&K Sound V12

    Snabb och exakt

    Vill du ha djup, slagkraftig bas frÄn en kompakt och lÀttplacerad subwoofer Àr V12:an frÄn M&K definitivt en av de bÀsta.

    TEST: XTZ SUB 1X12

    Lika roligt för halva priset

    Subwoofern frÄn XTZ kostar hÀlften sÄ mycket som de andra med samma storlek och slagkraft. Och fÄr inte stryk av nÄgon!

    TEST: Subwoofer-stortest

    Brutala baskanoner

    Om du tycker att stereon eller hemmabion lÄter lite anemisk och livlös sÄ kan det bero pÄ akut brist pÄ BAS. Vi har testat 7 potenta subwoofrar som kan kickstarta ljudet i anlÀggningen!!

    TEST: Samsung HW-MS760/761

    Snyggt ljud till större skÀrmar

    HÀr fÄr du briljant ljud med en soundbar som passar bra ihop med skÀrmar pÄ 65 tum eller mer.

    TEST: Bowers & Wilkins 702 S2

    Omdefinierer toppklassen

    Med musikalisk elegans och dynamisk gnista slÄr B&W-toppmodellen i nya 700-serien undan benen pÄ konkurrenterna.

    TEST: Beoplay M3

    Beoplay ger Sonos One stryk

    Trots ett nÄgot högre pris Àr Beoplay M3 den seriösaste rivalen till Sonos One.

    TEST: Martin Logan Impression ESL 11A

    Magiskt mÀsterverk

    De kan se udda ut, men du har knappast hört musik Äterges med större realism

    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×