Canon EOS 5D mk III

Små och stora framsteg

Canon satte standarden för bildkvalitet 2005. Tre år senare satte de standarden för HD-video också.

Plus
Silkeslena och mättade bilder. Snabb bildhastighet och autofokus. Hög videokvalitet.
Minus
Ingen vridbar skärm. Många små knappar.

En generation senare har den tredje utgåvan av EOS 5D förbättrats ytterligare. Även om det kan vara svårt att se hur stora förbättringarna är med blotta ögat. Men Canon har definitivt lyssnat på användarna, som älskade Mk II-versionen för dess exceptionella bildkvalitet men också för den oerhört höga videokvaliteten i full-HD-upplösning.

Kameran blev en enorm succé bland filmskapare, regissörer och fotografer som omedelbart uppskattade videomöjligheterna. Med EOS 5D Mk II gick det plötsligt att göra film i HD-kvalitet, med ett redskap som kostade en bråkdel av produktionsutrustningen man använt sig av tidigare. Urvalet av ljusstark Canon-optik gav filmskaparna ljusegenskaper de inte hade sett maken till förut. Ljusstark optik gjorde det möjligt att få ett smalt skärpedjup, samt att filma video i dåligt ljus utan massor av lampor.

Att säga att EOS 5D Mk II var en framgång vore en underdrift av enorma proportioner. Men som alltid finns det utrymme för förbättringar. Och det är där mk III-versionen kommer in i bilden – en kamera som ser ut att vara snudd på identisk med föregångaren, men även om förbättringarna är få så har de adresserat kritiken föregångaren fick tillfullo.

Högre ljuskänslighet och snabbare
Ingen bad om högre upplösning. Så Canon tog en ny 22-megapixlars CMOS-bildsensor med bättre brusegenskaper och snabbare dataöverföring till en ny bildprocessor. Detta har gjort mk III-modellen mycket snabbare. Autofokusen har 61 punkters sensorer, och hela 41 av dem är korssensorer. Bildhastigheten har ökat till 6 bilder per sekund och ljuskänsligheten är svindlande ISO 102 400. Bortsett från upplösningen så är detta specifikationer som överträffar både föregångaren och Nikons D800.

LCD-skärmen på 3,2 tum har högre upplösning. Slutaren är testad för att klara 150 000 exponeringar och arbetar tystare. Det finns också ett särskilt tyst läge, precis som D800 har. Canon-kameran filmar HD-video men det går inte att strömma över videofilmerna okomprimerat via HDMI, som i Nikon D800.

Andra förbättringar är en flexibel HDR-möjlighet (utökad bilddynamik med 7 bilder i serie, upp till +/–8 EV), kromakorrektion i JPEG-filer, multiexponering, nytt menysystem samt kortplats för både CF- och SD-kort.

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Användning
Rent fysiskt är EOS 5D Mk III nästan identisk med sin föregångare, Kamerahuset är en smula mindre och lättare än D800:s och handgreppet med tumgreppet på baksidan ger ett bättre grepp om kameran än D800 – särskilt med tunga tele- eller zoomobjektiv. Precis som på D800 går det att sätta på ett vertikalgrepp med extra batteri, så att det blir enklare att hålla kameran när man håller den i porträttläge.

Det välbyggda kamerahuset är skyddat mot väder och vind, precis som D800 och andra proffskameror. Här finns dock ingen inbyggd blixt. Autofokusen och bildhastigheten gör att EOS 5D Mk III passar bättre till sport och action än Nikon D800.

Alla som har haft en EOS-kamera i handen någon gång de senaste 25 åren kommer snabbt att finna sig tillrätta med EOS 5D. Andra fotografer kan behöva lite mer tid, för det behövs många tryckningar, vridningar och släppningar för att göra en del inställningar. De små knapparna ovanför teckenfönstret på toppen är inte enkla att sköta med vare sig handskar eller frusna fingrar, ur den synvinkeln tycker jag att Nikon D800 är mer användarvänlig.

Som vanligt nu för tiden har kameran en särskild start/stopp-knapp för videofilmning. Den har också en särskild Rate-knapp där man kan betygsätta bilder och sedan sortera dem efter hur lyckade de är.

Bildkvalitet
Intressant nog har EOS 5D Mk III bättre kontroll över brus vid höga ISO-värden – färre pixlar på samma bildyta har sina fördelar – men Nikon D800 har bättre kontroll på lägre ljuskänslighet. Skillnaderna är inte stora men finns där, och saknar inte betydelse för fotografer som är intresserade av bruskontroll. D800:s upplösning och brusegenskaper ger till exempel bättre detaljering i skuggiga områden. Canon-kameran har dock mycket god kontroll på bildstörningar och även om den inte får fram fler detaljer på höga ISO-värden så har JPEG-filerna mindre kornbrus över ISO 6400 än Nikon-kamerans.

Skillnaden i upplösning ger visserligen D800 en fördel, men för de allra flesta av oss räcker detaljeringen och skärpan i Canon-kamerans bildfiler gott och väl för förstoringar i planschstorlek och ännu mer. Det är först om man beskär bilderna mycket som D800 har en fördel om man ska göra stora papperskopior.

Bilddynamiken i EOS 5D Mk III ligger inte heller så långt efter D800 eller D4 att det har någon nämnvärd betydelse. Jämför man testbilder har D800 ungefär ett exponeringssteg bättre dynamik, men det är bara viktigt för de mest fanatiska fotograferna. I praktiken är skillnaden försumbar.

Slutsats
Videokvaliteten är precis som i D800 av absolut världsklass för en systemkamera. Men man måste ha en extern mikrofon för att ljudkvaliteten ska hamna på samma nivå som bildkvaliteten. Behöver man inte den extrema upplösningen i Nikon D800/D800E så är Canon EOS 5D Mk III ett ypperligt val. Bildhastigheten är högre än D800, kameran ligger bättre i handen, autofokusen är snabbare vid fokusspårning, och överlag skiljer det oerhört lite i bildkvalitet. Därför är det främst ett val mellan system och vilka egenskaper man värderar högst. För precis som föregående modell, Mk II, är EOS 5D Mk III en av de allra bästa fullformatkamerorna – och kommer troligtvis att vara det tills dagen då en mk IV lanseras.

En generation senare har den tredje utgåvan av EOS 5D förbättrats ytterligare. Även om det kan vara svårt att se hur stora förbättringarna är med blotta ögat. Men Canon har definitivt lyssnat på användarna, som älskade Mk II-versionen för dess exceptionella bildkvalitet men också för den oerhört höga videokvaliteten i full-HD-upplösning. Kameran blev en enorm succé bland filmskapare, regissörer och fotografer som omedelbart uppskattade videomöjligheterna. Med EOS 5D Mk II gick det plötsligt att göra film i HD-kvalitet, med ett redskap som kostade en bråkdel av produktionsutrustningen man använt sig av tidigare. Urvalet av ljusstark Canon-optik gav filmskaparna ljusegenskaper de inte hade sett maken till förut. Ljusstark optik gjorde det möjligt att få ett smalt skärpedjup, samt att filma video i dåligt ljus utan massor av lampor. Att säga att EOS 5D Mk II var en framgång vore en underdrift av enorma proportioner. Men som alltid finns det utrymme för förbättringar. Och det är där mk III-versionen kommer in i bilden – en kamera som ser ut att vara snudd på identisk med föregångaren, men även om förbättringarna är få så har de adresserat kritiken föregångaren fick tillfullo. Högre ljuskänslighet och snabbare Ingen bad om högre upplösning. Så Canon tog en ny 22-megapixlars CMOS-bildsensor med bättre brusegenskaper och snabbare dataöverföring till en ny bildprocessor. Detta har gjort mk III-modellen mycket snabbare. Autofokusen har 61 punkters sensorer, och hela 41 av dem är korssensorer. Bildhastigheten har ökat till 6 bilder per sekund och ljuskänsligheten är svindlande ISO 102 400. Bortsett från upplösningen så är detta specifikationer som överträffar både föregångaren och Nikons D800. LCD-skärmen på 3,2 tum har högre upplösning. Slutaren är testad för att klara 150 000 exponeringar och arbetar tystare. Det finns också ett särskilt tyst läge, precis som D800 har. Canon-kameran filmar HD-video men det går inte att strömma över videofilmerna okomprimerat via HDMI, som i Nikon D800. Andra förbättringar är en flexibel HDR-möjlighet (utökad bilddynamik med 7 bilder i serie, upp till +/–8 EV), kromakorrektion i JPEG-filer, multiexponering, nytt menysystem samt kortplats för både CF- och SD-kort. Användning Rent fysiskt är EOS 5D Mk III nästan identisk med sin föregångare, Kamerahuset är en smula mindre och lättare än D800:s och handgreppet med tumgreppet på baksidan ger ett bättre grepp om kameran än D800 – särskilt med tunga tele- eller zoomobjektiv. Precis som på D800 går det att sätta på ett vertikalgrepp med extra batteri, så att det blir enklare att hålla kameran när man håller den i porträttläge. Det välbyggda kamerahuset är skyddat mot väder och vind, precis som D800 och andra proffskameror. Här finns dock ingen inbyggd blixt. Autofokusen och bildhastigheten gör att EOS 5D Mk III passar bättre till sport och action än Nikon D800. Alla som har haft en EOS-kamera i handen någon gång de senaste 25 åren kommer snabbt att finna sig tillrätta med EOS 5D. Andra fotografer kan behöva lite mer tid, för det behövs många tryckningar, vridningar och släppningar för att göra en del inställningar. De små knapparna ovanför teckenfönstret på toppen är inte enkla att sköta med vare sig handskar eller frusna fingrar, ur den synvinkeln tycker jag att Nikon D800 är mer användarvänlig. Som vanligt nu för tiden har kameran en särskild start/stopp-knapp för videofilmning. Den har också en särskild Rate-knapp där man kan betygsätta bilder och sedan sortera dem efter hur lyckade de är. Bildkvalitet Intressant nog har EOS 5D Mk III bättre kontroll över brus vid höga ISO-värden – färre pixlar på samma bildyta har sina fördelar – men Nikon D800 har bättre kontroll på lägre ljuskänslighet. Skillnaderna är inte stora men finns där, och saknar inte betydelse för fotografer som är intresserade av bruskontroll. D800:s upplösning och brusegenskaper ger till exempel bättre detaljering i skuggiga områden. Canon-kameran har dock mycket god kontroll på bildstörningar och även om den inte får fram fler detaljer på höga ISO-värden så har JPEG-filerna mindre kornbrus över ISO 6400 än Nikon-kamerans. Skillnaden i upplösning ger visserligen D800 en fördel, men för de allra flesta av oss räcker detaljeringen och skärpan i Canon-kamerans bildfiler gott och väl för förstoringar i planschstorlek och ännu mer. Det är först om man beskär bilderna mycket som D800 har en fördel om man ska göra stora papperskopior. Bilddynamiken i EOS 5D Mk III ligger inte heller så långt efter D800 eller D4 att det har någon nämnvärd betydelse. Jämför man testbilder har D800 ungefär ett exponeringssteg bättre dynamik, men det är bara viktigt för de mest fanatiska fotograferna. I praktiken är skillnaden försumbar. Slutsats Videokvaliteten är precis som i D800 av absolut världsklass för en systemkamera. Men man måste ha en extern mikrofon för att ljudkvaliteten ska hamna på samma nivå som bildkvaliteten. Behöver man inte den extrema upplösningen i Nikon D800/D800E så är Canon EOS 5D Mk III ett ypperligt val. Bildhastigheten är högre än D800, kameran ligger bättre i handen, autofokusen är snabbare vid fokusspårning, och överlag skiljer det oerhört lite i bildkvalitet. Därför är det främst ett val mellan system och vilka egenskaper man värderar högst. För precis som föregående modell, Mk II, är EOS 5D Mk III en av de allra bästa fullformatkamerorna – och kommer troligtvis att vara det tills dagen då en mk IV lanseras.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Canon EOS 5D mk III
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • Professionell spegelreflex med HD-video
  • CMOS-sensor i fullformat med 22,3 Mp
  • CF- och SDXC-minneskort
  • 3,2-tums LCD-skärm
Pris: 32000,-

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
test
Panasonic Lumix DC-S1R

Bästa kameran

Lumix S1R är rena rama ymnighetshornet – och en av de bästa kamerorna vi har testat.

grupptest
6 stativhögtalare

Galet bra ljud på liten plats

Du anar inte hur bra ljud du kan få från en kompakt högtalare om du är villig att gå upp en del i pris.

Duell
Gaming-laptops

Ny sheriff i stan

De första datorerna med Nvidias snabbaste PC-grafikprocessor hittills har kommit. Vem passerar mållinjen först?

Dags att köpa iPad?

Om du har funderat på att köpa en ny surfplatta så är tiden kommen.

Ljusstarkt porträttobjektiv till Sony alpha

Tyst, snabbt och med snygg boheh är några av egenskaperna man får med Samyangs 85mm f1.4.

Mässbilder från Sound Society 2019

Även i vårt grannland Danmark finns det naturligtvis hifi-mässor. Här är bilder från en av dem!

Tidal ger studioljud i iPhone

Tidal-användare kan glädja sig åt att iPhone har fått MQA-stöd, och alltså kommer närmare ljudet från inspelningsstudion.

grupptest
5 trådlösa brusreducerande hörlurar

Tyst och skönt på flyget

Brusreducerande hörlurar motverkar trötthet och skonar hörseln på långa flygresor.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glödande klangmästare

En av de bästa rörförstärkare vi har testat raserar alla fördomar.

Sonos One får nytt innehåll

Sonos One Gen 2 är lika enkel att använda som tidigare. Så vad är det egentligen som är nytt?

Vår favoritkamera blir bättre

Leica Q2 är kanske den perfekta resekameran.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Nedbantad Acer

Acer Swift 5 är den lättaste ultrabärbara datorn i sin kategori. Men den är ingen lättviktare för det!

test
Audiovector QR5

Den mest kompletta ­högtalaren

Audiovector QR5 levererar rytmen utan att tveka, ger musiken luft – och slår nästan undan benen på sina egna toppmodeller.

test
ikko OH1

Glänsande ljud

Kinesiska ikko debuterar med stora ambitioner till små priser.

Recension
Triple Frontier

Greed is good…

Före detta amerikanska elitsoldater bestämmer sig för att råna en sydamerikansk knarkbaron. Det går inte riktigt som planerat.

test
IKEA Trådfri Set med uttag

På och av och mer

Gör dum elektronik lite smartare. Särskilt med Trådfri Gateway

test
IKEA Trådfri Gateway

IKEAs port till det smarta hemmet

Om du vill få ut det mesta ur dina Trådfri-enheter så klarar du dig inte utan en Trådfri Gateway.

test
IKEA Trådfri Set för dimning

Smart lampa för nybörjare

Det är enkelt att komma igång med de dimbara Trådfri-lamporna, men på egen hand är de inte så smarta.

MWC 2019: Nya datorer från Lenovo

MWC är inte bara en mobilmässa. Lenovo hade datorer för både lek och allvar.

test
Klipsch Cornwall III

Livlig 60-åring

Klipschs stora högtalare spelar förvånansvärt fräscht och levande för att vara 60 år gamla.