annons
annons

Burmester B10

Från studio till hifi

Att göra en studiohögtalare till högklassig hemmahögtalare är inte det enklaste. Burmester har gett sig på det – och lyckats

Stort ljud Transparens och dynamik
Fysiskt lite klumpig

Burmester är en high-end-firma från Berlin som mest gjort sig känd för sin högpresterande elektronik i omisskännliga kabinett i högglanspolerad krom. Man lägger märke till dem. Att firman dessutom kanske är den mest organiserade jag någonsin besökt är en helt annan sak. All dokumentation, mätningar, reparations- och uppgraderingshistorik och vad du vill finns arkiverad om alla enskilda produkter som någonsin tillverkats hos Burmester. Det är intet mindre än imponerande. Firman vet helt enkelt allt om just din apparat.

Jag besökte firman för ett drygt år sedan, och Dieter Burmester visade med stor entusiasm upp ett par prototyper på en kommande stativhögtalare. Den verkade mycket lovande, så vi kom överens om att jag skulle se närmare på dem när de var helt redo.

Det fanns kanske också en orsak till att han var så entusiastisk om denna modell B10. Historiken är att grundstommen till B10 funnits länge, men då som specialbyggd monitorhögtalare i Dieter Burmesters egen studio – före firman Burmester (och parallellt med den) kunde han skriva professionell gitarrist på visitkortet och han har hela tiden även fungerat som producent i sin egen högklassiga och flitigt använda inspelningsstudio.

Sålunda har han naturligtvis sett till att han också hade ett par potenta monitorhögtalare i sin studio. Men, de var så bra att han blev uppmanad och pådriven att sätta dem i produktion. Det har resulterat i B10, som naturligtvis mognats och modifierats en del för att kunna fungera som högtalare för musiklyssning istället för i studio och för inspelning.

Baffel på baffel
Kabinettet är i sann Burmester-anda fyrkantigt. Mycket fyrkantigt. Och rätt stort för att vara en modern stativhögtalare. Måtten är 22x39x28 cm (BxHxD) och vikten hela 11,5 kg. Det gör att högtalaren både är rätt snygg och lite klumpig på samma gång.

Fronten är värd ett eget kapitel. Frontbaffeln är tillverkad i hela 48 mm tjock MDF, här fästs de två elementen som är ett 17-cm bas/mellanregisterelement med en typ av glasfibermembran och en ringradiator för diskanten. Båda elementen är specialframtagna för Burmester. Men utanpå denna kraftiga baffel har man även satt på en centimetertjock aluminiumplatta med, så vitt jag kan se, en typ av vibrationsdämpande material mellan kabinett och aluminium. Det är inte mycket vibrationer som leds från baffeln ut i det här kabinettet, inte!

Förutom en basport och Burmesters egna lite annorlunda men välfungerande terminaler (single-wire) finns en plus/minus-basomkopplare. Den kan i kombination med de medföljande skumgummipropparna till basporten förändra basprestanda och avrullningen med flera dB. I min uppställning fick jag bäst resultat med basswitchen på – och ingen propp i porten. Det gav en rapp och distinkt basåtergivning av den typ jag personligen gillar, med bra transientrespons och fint klipp.

Uppställning
Man ska vara medveten om att den här högtalaren kräver ett stativ. Det betyder också att man får experimentera lite med höjden på högtalaren. Generellt är det en god regel att se till att få diskantelementen i höjd med dina öron när du sitter ned och lyssnar.

Normalt är ju en studiohögtalare en närfältsmonitor placerad med en vinkel så den i stort sett spelar rakt in i skallen på dig. I ett vardagsrum kan det vara lite annorlunda och av den schematiska grafiken i bruksanvisningen ser det ut som om högtalaren uppmanas att inte ha någon invinkling alls.

Upplagt för experiment alltså, och jag hamnade i slutänden på en invinkling som trots allt inte skiljde sig nämnvärt från den som de flesta högtalare brukar hamna i den uppställningen – förutsatt att de inte är designade till något annat. Det här är en parameter som bland annat kan påverka rumsåtergivningen, det handlar om hur diskantspridningen fungerar.

Burmester anger i övrigt en rätt fri placering mot bakvägg och låter rummet bestämma. Eftersom man ger möjlighet till att justera basen på själva högtalaren menar man att den kan styra basen i återgivningen. I mitt fall hamnade B10 runt 50 cm ut i rummet.

Kvalitet förnekar sig inte
Jag har sagt det förr: när man kopplar in en del produkter hör man direkt att det finns något därute som heter kvalitet. Dessa saker kostar oftast en hel del, men det är bara så att man kommer över den där gränsen där det verkligen har tagits bort en massa gardiner mellan lyssnaren och musiken.

Dessvärre är det här något som man måste uppleva för att riktigt ta till sig. Något som egentligen kan sammanfattas med ett ord: musikglädje.

När man kopplar in Burmester B10 spelar den ut ordet kvalitet med första tonen. Det går inte att ta miste på, här spelar vi musik. Det gör den med en transparens och en spelglädje som är verkligt smittande. Ett alldeles utmärkt lyssningsfönster parat med en fin intertransienttystnad (den håller käft när den ska!) gör att musiker och instrument framstår stjärnklart och med gott om luft mellan varandra.

Att högtalaren har en historia som monitorhögtalare kan man gott förstå. Den avslöjar mycket, men utan att lyfta fram – ”se vad jag hittat” – de olika sakerna i onödan. Du hör om du kan konsten att höra, men du får dem inte med spikpistol i skallen vilket dessvärre många högtalare historiskt sett har gjort – det har i sanning blivit bättre på senare år.

Här finns också en fin dynamik utan våldsamheter, dynamiken blir aldrig vulgär. Tillika kan högtalaren även spela lågt med stor behållning, ett kriterium som jag bara tycker blir viktigare och viktigare. Det sista som är värt att ta upp är att B10 har en imponerande klangriktighet, det låter helt klart äkta vara när högtalaren spelar.

Slutsats
Burmester B10 är den minsta högtalaren från den tyska high-end-tillverkaren. Ändå är den klar high-end, men på det rätta sättet. Det betyder att den har en självklarhet i spelstilen med utmärkt rum och finfin klangriktighet

B10 är rätt dyr för att vara en stativhögtalare, dessutom tillkommet ett par stativ. Men, du får ändå full valuta och mer därtill för din investering. Och dessutom får du en stor portion musikglädje, vilket väl är det vi alla letar efter – eller hur?

In och lyssna!

Burmester är en high-end-firma från Berlin som mest gjort sig känd för sin högpresterande elektronik i omisskännliga kabinett i högglanspolerad krom. Man lägger märke till dem. Att firman dessutom kanske är den mest organiserade jag någonsin besökt är en helt annan sak. All dokumentation, mätningar, reparations- och uppgraderingshistorik och vad du vill finns arkiverad om alla enskilda produkter som någonsin tillverkats hos Burmester. Det är intet mindre än imponerande. Firman vet helt enkelt allt om just din apparat. Jag besökte firman för ett drygt år sedan, och Dieter Burmester visade med stor entusiasm upp ett par prototyper på en kommande stativhögtalare. Den verkade mycket lovande, så vi kom överens om att jag skulle se närmare på dem när de var helt redo. Det fanns kanske också en orsak till att han var så entusiastisk om denna modell B10. Historiken är att grundstommen till B10 funnits länge, men då som specialbyggd monitorhögtalare i Dieter Burmesters egen studio – före firman Burmester (och parallellt med den) kunde han skriva professionell gitarrist på visitkortet och han har hela tiden även fungerat som producent i sin egen högklassiga och flitigt använda inspelningsstudio. Sålunda har han naturligtvis sett till att han också hade ett par potenta monitorhögtalare i sin studio. Men, de var så bra att han blev uppmanad och pådriven att sätta dem i produktion. Det har resulterat i B10, som naturligtvis mognats och modifierats en del för att kunna fungera som högtalare för musiklyssning istället för i studio och för inspelning. Baffel på baffel Kabinettet är i sann Burmester-anda fyrkantigt. Mycket fyrkantigt. Och rätt stort för att vara en modern stativhögtalare. Måtten är 22x39x28 cm (BxHxD) och vikten hela 11,5 kg. Det gör att högtalaren både är rätt snygg och lite klumpig på samma gång. Fronten är värd ett eget kapitel. Frontbaffeln är tillverkad i hela 48 mm tjock MDF, här fästs de två elementen som är ett 17-cm bas/mellanregisterelement med en typ av glasfibermembran och en ringradiator för diskanten. Båda elementen är specialframtagna för Burmester. Men utanpå denna kraftiga baffel har man även satt på en centimetertjock aluminiumplatta med, så vitt jag kan se, en typ av vibrationsdämpande material mellan kabinett och aluminium. Det är inte mycket vibrationer som leds från baffeln ut i det här kabinettet, inte! Förutom en basport och Burmesters egna lite annorlunda men välfungerande terminaler (single-wire) finns en plus/minus-basomkopplare. Den kan i kombination med de medföljande skumgummipropparna till basporten förändra basprestanda och avrullningen med flera dB. I min uppställning fick jag bäst resultat med basswitchen på – och ingen propp i porten. Det gav en rapp och distinkt basåtergivning av den typ jag personligen gillar, med bra transientrespons och fint klipp. Uppställning Man ska vara medveten om att den här högtalaren kräver ett stativ. Det betyder också att man får experimentera lite med höjden på högtalaren. Generellt är det en god regel att se till att få diskantelementen i höjd med dina öron när du sitter ned och lyssnar. Normalt är ju en studiohögtalare en närfältsmonitor placerad med en vinkel så den i stort sett spelar rakt in i skallen på dig. I ett vardagsrum kan det vara lite annorlunda och av den schematiska grafiken i bruksanvisningen ser det ut som om högtalaren uppmanas att inte ha någon invinkling alls. Upplagt för experiment alltså, och jag hamnade i slutänden på en invinkling som trots allt inte skiljde sig nämnvärt från den som de flesta högtalare brukar hamna i den uppställningen – förutsatt att de inte är designade till något annat. Det här är en parameter som bland annat kan påverka rumsåtergivningen, det handlar om hur diskantspridningen fungerar. Burmester anger i övrigt en rätt fri placering mot bakvägg och låter rummet bestämma. Eftersom man ger möjlighet till att justera basen på själva högtalaren menar man att den kan styra basen i återgivningen. I mitt fall hamnade B10 runt 50 cm ut i rummet. Kvalitet förnekar sig inte Jag har sagt det förr: när man kopplar in en del produkter hör man direkt att det finns något därute som heter kvalitet. Dessa saker kostar oftast en hel del, men det är bara så att man kommer över den där gränsen där det verkligen har tagits bort en massa gardiner mellan lyssnaren och musiken. Dessvärre är det här något som man måste uppleva för att riktigt ta till sig. Något som egentligen kan sammanfattas med ett ord: musikglädje. När man kopplar in Burmester B10 spelar den ut ordet kvalitet med första tonen. Det går inte att ta miste på, här spelar vi musik. Det gör den med en transparens och en spelglädje som är verkligt smittande. Ett alldeles utmärkt lyssningsfönster parat med en fin intertransienttystnad (den håller käft när den ska!) gör att musiker och instrument framstår stjärnklart och med gott om luft mellan varandra. Att högtalaren har en historia som monitorhögtalare kan man gott förstå. Den avslöjar mycket, men utan att lyfta fram – ”se vad jag hittat” – de olika sakerna i onödan. Du hör om du kan konsten att höra, men du får dem inte med spikpistol i skallen vilket dessvärre många högtalare historiskt sett har gjort – det har i sanning blivit bättre på senare år. Här finns också en fin dynamik utan våldsamheter, dynamiken blir aldrig vulgär. Tillika kan högtalaren även spela lågt med stor behållning, ett kriterium som jag bara tycker blir viktigare och viktigare. Det sista som är värt att ta upp är att B10 har en imponerande klangriktighet, det låter helt klart äkta vara när högtalaren spelar. Slutsats Burmester B10 är den minsta högtalaren från den tyska high-end-tillverkaren. Ändå är den klar high-end, men på det rätta sättet. Det betyder att den har en självklarhet i spelstilen med utmärkt rum och finfin klangriktighet B10 är rätt dyr för att vara en stativhögtalare, dessutom tillkommet ett par stativ. Men, du får ändå full valuta och mer därtill för din investering. Och dessutom får du en stor portion musikglädje, vilket väl är det vi alla letar efter – eller hur? In och lyssna!
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Burmester B10
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • Tvåvägs stativhögtalare
  • Frekvensområde: 50 Hz – 30 kHz
  • Impedans: 4 ohm
  • Känslighet: 87 dB
  • Mått: 22x39x28 cm (BxHxD)
  • Vikt: 11,5 kg
  • Pris: 35 100 kr
Pris: 35000:-


Har du något att lägga till??

Värlkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ärmnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlärgg. övriga frågor och synpunkter härnvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-