TEST AV Bremen 3D8

Och nu – över till nĂ„got helt annat

Högtalarna frÄn Bremen liknar inte nÄgot annat, men ljudupplevelsen Àr sensationell.

Ljud & Bild tycker:
Ljudbilden Àr fantastisk och upplevelsen av det du hör Àr intensiv. De hÀr Àr verkligt spÀnnande och annorlunda högtalare som ibland tar andan ur dig med sitt sÀtt att presentera musiken.
Ett verkligt annorlunda utseende och en verkligt annorlunda högtalarplacering vara avskrÀckande för kunder utan öppet sinnelag.

För ett par, tre Ă„r sedan presenterades vi för den ”nĂ€stan” fĂ€rdiga prototypen pĂ„ en högtalare som inte var som nĂ„gon annan vi sett förr. Den hade varit pĂ„ utvecklingsstadiet i runt 15 Ă„r vid den tiden, men det skulle dröja ytterligare tre Ă„r innan den faktiskt kom pĂ„ marknaden.

Det finns flera orsaker till att det tagit sÄ lÄng tid. SjÀlva principen pÄ högtalaren Àr i och för sig ett kabinett med dynamiska element, men den Àr ÀndÄ helt annorlunda i det sÀtt den bygger upp ljudbilden och fÄr din hjÀrna att höra förbi fysikens lagar. Vi kan vÀl sÀga att den fÄr din hjÀrna att reagera pÄ ett annat sÀtt nÀr den uppfattar och behandlar den information den fÄr via dina öron.

Peter Steindl, mannen bakom Bremen 3D8-högtalarna, har alltsĂ„ utvecklat dem under en mansĂ„lder. Hela konceptet vilar pĂ„ psykoakustikens regler och det har krĂ€vt att Peter har lĂ€st och Ă„ter lĂ€st och skapat sig en kunskap om akustik och ljudĂ„tergivning som fĂ„ kan mĂ€ta sig med. Peter förklarar oftast teorin bakom mycket i liknelser för att vi fĂ„kunniga ska kunna hĂ€nga med – men han lyckas faktiskt göra de ruskigt komplicerade begreppen nĂ„gorlunda begripliga.

Det handlar – mycket, mycket kort – om att det du hör inte Ă€r det du ”hör”. LjudvĂ„gor i luften trĂ€ffar dina trumhinnor dĂ€r de omvandlas till nervimpulser, som det sedan Ă€r upp till din hjĂ€rna att tolka. Och hĂ€r Ă€r ditt nervsystem sinnrikt utrustat med en mĂ€ngd olika lĂ„nga nervbanor som styr riktningsbestĂ€mning av ljudet. Det Ă€r hĂ€r som spridningen och linjĂ€riteten i högtalaren kommer in och kan fĂ„ ditt nervsystem att finare och riktigare behandla alla impulser och dĂ€rmed skapa en ljudbild av nĂ€rmast en ny dimension. Det gĂ€ller, sĂ€ger Peter, att avlĂ€gsna eller minimera förvrĂ€ngning i form av fasfel, distorsion och destruktiva rumsreflexer som förminskar musikupplevelsen.

Bremen 3D8 Swedish bronze_300

LĂ„ng resa
FrÄn idé och teori till att faktiskt kunna realisera en sÄdan hÀr högtalare Àr en lÄng resa. NÄgra fÄ har hört diverse skisser och försök under Ärens lopp, och det har skvallrats om att det som folk har hört har varit nÄgot helt speciellt. FÄ har dock trott pÄ att projektet faktiskt skulle kunna realiseras som en kommersiell högtalare. Peter har fÄtt utveckla nya och rÀtt komplicerade mÀtmetoder och jag har aldrig förr sett en sÄ vÀldokumenterad uppsÀttning mÀtresultat som dessutom faktiskt ocksÄ kunde visa de saker som var vÀsentliga.

Den var i princip klar för ett Är sedan, men sedan har det skett en ytterligare utveckling av högtalarelementen dÀr man tagit bort nÄgra smÄ distorsioner som kanske inte hade betytt sÄ mycket om det varit en normal högtalare, men dÀr Peter Steindl menar att det hade för stor pÄverkan i den hÀr högtalaren, dÀr konsistensen i högtalarelementens spridning Àr hyperviktig.

Bremen 3D8 Tuxedo White_300

Ägget först
SjĂ€lva högtalaren Ă€r formad som ett Ă€gg. Ja, ett tjusigt halvt Ă€gg kluvet vertikalt och som finns i en mĂ€ngd frĂ€scha fĂ€rger. Ägget ska hĂ€ngas pĂ„ vĂ€ggen. Hos mig Ă€r det sidovĂ€ggarna vi talar om, men det gĂ„r ocksĂ„ att placera dem pĂ„ bakvĂ€gg. Det beror lite pĂ„ rummet.

Högtalaren har tre element, tvÄ diskanter som sitter riktade 45 grader frÄn centeraxeln pekande Ät var sitt hÄll samt ett bas/mellanregisterelement som pekar snett uppÄt. Jo, det ser lika underligt ut som det lÄter nÀr man beskriver det. Elementen kommer förresten frÄn Scan-speak och bygger pÄ standardelement som tweakats ordentligt för att anvÀndas i Bremen 3D8.

I mitt rum placerade vi högtalarna pÄ sidovÀggarna med toppen pÄ högtalaren ungefÀr 110 cm frÄn golvet och 160 cm frÄn rummets bakvÀgg. AlltsÄ var det ca 550 cm mellan dem och de pekar sÄledes mot varandra i rummet. Det ser verkligt underligt ut, men samtidigt har du inte den vanliga visuella upplevelsen av att det Àr en ljudanlÀggning i rummet. PrimÀrt anvÀndes en Devialet 200 som förstÀrkare, en rasande bra kombination.

Den hÀr placeringen gjorde att den bÀsta lyssningsplatsen blev gott och vÀl en meter lÀngre bak i rummet Àn normalt för i stort sett alla andra anlÀggningar jag provat. Faktiskt dÀr linjerna frÄn det diskantelement som pekar mot lyssningsplatsen korsar varandra. Intressant, men ocksÄ nÄgot att tÀnka pÄ för konsumenten, dÀr just detta mycket vÀl kan vara en fördel.

Bremen  032

Ljudbild och Ă„ter ljudbild
Det handlar om att inte tÀnka. Blunda och luta dig tillbaka, glöm allt du Àr van vid frÄn vanliga anlÀggningar och sedan Àr det bara att njuta. Du fÄr serverat en ljudbild av en dimension du sÀkert aldrig har hört förut. VÀggar och tak försvinner, det Àr som om rummet Àr byggt av musik. Du kliver liksom bara rakt in och de som spelar verkar nÀrmast fysiskt levande i rummet. Det Àr nÀstan lite skrÀmmande, och samtidigt Àr det sÄ att du faktiskt ska vÀnja dig lite först till vad du hör för att kunna ta till dig det hela.

Jag har under testets gÄng spelat en strid ström av mycket olikartad musik. Man kunde förvÀnta att man saknar bÄde ljudtryck, bas och dynamik med tanke pÄ att det Àr en rÀtt liten högtalare med relativt beskedlig bestyckning. Men nej, det hela finns dÀr. I rikt mÄtt, dessutom. Det lilla Àgget gÄr faktiskt ned till 35 Hz, vilket Àr enormt frÄn ett sÄdant kabinett med endast 8 liters internvolym.

En av mina franska favoriter, Myléne Farmer, sjunger nÀstan viskande och med liten volym pÄ rösten pÄ live-skivan Timeless 2013. MÄnga högtalare har stora problem, speciellt kan hon flyttas lÄngt bak i bakgrunden om inte högtalarna sprider bra. Bremen stÀller henne livs levande mitt pÄ scen och med den tyngd i sÄngen som produktionen faktiskt har i sig. Imponerande.

TrentemÞller, elektronisk musik med mycket plopp och knaster strategiskt placerat i ljudbilden, fÄr allt det som TrentemÞller sjÀlv skulle önskat att alla anlÀggningar kunde Äterge. HÀr Àr en ljudbild som ger rysningar av glÀdje. Likadant med Tour de France med Kraftwerk, det gÄr rasande bra helt enkelt. Just elektronisk musik mÄr enligt min mening alltid bra av en anlÀggning som kan producera en ordentligt definierad och stor ljudbild.

Slutsats
Bremen 3D8 Àr en verkligt spÀnnande högtalare som inte Àr som nÄgot annat vi varken sett eller hört eller försökt placera i rummet. Allt Àr annorlunda, inklusive ljudupplevelsen, men vilken ljudupplevelse! Den Àr mÄnga gÄnger helt enkelt enastÄende.

Det Àr helt klart att det hÀr inte Àr en högtalare för alla, till det Àr den för annorlunda i hela sitt koncept. Men, för mÄnga kan den vara alternativet som sÀtter pricken över i bÄde inredningsmÀssigt och ljudmÀssigt.

Om du har chansen bör du verkligen se till att fÄ lyssnat till Bremen 3D8, för den kan nÄgot som ingen annan högtalare jag hört. Risken Àr stor att du fÄr en upplevelse du inte glömmer i första taget.

Fakta & Betyg:
    • TvĂ„vĂ€gs vĂ€gghögtalare, basreflex
    • TvĂ„ 1-tums silkesdome-diskanter med talspole av titan
    • 5,5-tums lĂ„ngslagig bas/mellanregister med talspole av titan
    • Spridning: Halv sfĂ€r 2 π (pi) frĂ„n vĂ€gg.
    • FrekvensomfĂ„ng: 35–25 000 kHz (vĂ€ggmonterad i rum)
    • KĂ€nslighet: 88 dB
    • Impedans: 4 ohm nominell (lĂ€gst 3,25 ohm vid 200 Hz)
    • MĂ„tt: 54,5 x 37 x 17,5 cm
    • Vikt: 10 kg
    • Pris: 30 000 kr
    • bremen.se
    Pris: 30,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Denon DL-103R

    JÀttelyft för ljudet

    Denon-pickupen Àr en dark horse som kan fÄ dina öron att glöda av förtjusning.

    TEST: Audio-Technica AT-OC9/III

    Betydande uppgradering

    Byt den gamla pickupen mot den hÀr frÄn Audio-Technica om du vill höra mer av musiken pÄ LP-skivorna.

    TEST: Yamaha TSX-B235

    Billigt kompaktsystem

    Yamaha-anlÀggningen fungerar utmÀrkt som andrastereo.

    TEST: Pure Evoke C-F6

    NÀr funktioner Àr viktigast

    Pure kan lika mycket som Hama. Och ser bÀttre ut tack vare utförande i trÀ.

    TEST: Technics Ottava f SC-C70

    SĂ„ komplett det kan bli

    Förutom att ha nÀstan alla funktioner som behövs sÄ trollar Technics-anlÀggningen verkligen fram bra ljud ur bokhyllan.

    TEST: Como Audio Musica

    Kompetent kompakt

    Como-anlÀggningen Àr en fullvÀrdig trÄdlös stereo med multiroom.

    TEST: Ruark R4 mk III

    Engelsk elegans

    Ruark övertygar med det viktigaste, men missar pÄ en del omrÄden.

    TEST: Hama DIR3500MCBT

    VĂ€lutrustad men oengagerande

    Utöver digitalradio och CD-spelare har den hÀr inbyggt Spotify och kan byggas ut till mÄnga rum. Det hjÀlper inte.

    TEST: Kompaktsystem

    Stereo i bokhyllan

    Med en modern ministereo behöver man inte offra vare sig ljudkvalitet eller funktioner.

    TEST: Pure Pop Maxi Marius

    FÀrgrik radio med grÄtt ljud

    Klassiskt stickningsmönster kan inte rÀdda Pures bordsradio, som ser bÀttre ut Àn den lÄter.

    TEST: McIntosh MA252

    Förförisk charmör

    Hybridteknik och charmerande design gör att McIntosh-förstÀrkaren tjusar bÄde ögon och öron.

    TEST: Made in Norway

    Made in N orway

    En del klistrar bara sin logga pÄ produkterna och kallar dem för byggda i hemlandet. Men det rÀcker inte för Electrocompaniet, som faktiskt bÄde utvecklar och bygger sina produkter hemma i Norge.

    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×