Test av Blaupunkt Travelpilot 500

Framtidens navigering

En inbyggd videokamera ger cool navigering men framför allt läser den av vägskyltarna. Tanken svindlar över möjligheterna.

Plus

Klarar tunnlar
Massor av finesser
Teckenigen­känning av skyltar

Minus

Priset
Opraktisk video­navigering
Plottrig kartbild

Travelpilot är en tjusig apparat som känns exklusiv. Fästet är lite väl stort och det känns onödigt att ha två leder på samma ledd. Det är dock stabilt och den rejäla sugproppen sitter ordentligt fast. Snabbkopplingen gör det även lätt att fästa och lossa apparaten. Det följer med många tillbehör som AV-sladdar för att ansluta till TV eller backkamera och en vanlig väggladdare. Även på insidan är det fullsmockat med funktioner som internetmjukvaror och Bluetooth för både uppkoppling och handsfree. För en tusenlapp extra kan man köpa Travelpilot 700 som även kan ta emot marksänd TV via DVB-T och har Office-funktioner. Datorprogramvaran är däremot ytterst begränsad. Man kan återinstallera apparaten, få en länk till senaste mjukvaran eller planera en rutt. Men tro inte att man får upp någon karta. Istället måste man knappa in koordinater på stenåldersvis. Det finns ingen onlinetjänst men man kan köpa nya kartor för runt 90 euro. Man kan inte heller prenumerera på fartkameror utan då får man vända sig till någon av de internetsajter som tillhandahåller det.

Navigeringen
Tack vare att apparaten utgår från den förra destinationen behöver man aldrig knappa in mer info än nödvändigt. ABC-knappsatsen är stor och visar bara de bokstäver som är möjliga val. Den gissar snabbt adressen och ruttberäkningen är tillräckligt snabb. Att köra bil efter videokamera ser häftigt ut men är i själva verket inte speciellt praktiskt. Man missar ju hela poängen med att kunna få överblick och se svängar längre fram. Man måste istället lita helt till röstvägledningen för att planera sin körning. Den är som tur är riktigt bra.

Istället är det vanlig karta som gäller. Även i detta läge används kameran men nu för att identifiera vägskyltar. Vi märkte dock ingen större skillnad, om något hade apparaten oftare fel om hastigheten än andra. Däremot hängde Travelpilot med i tunneln bättre än någon annan. Om det beror på kameran eller sensorer är oklart. Kartbilden är tyvärr för plottrig och fokuserar inte på att visa den viktigaste informationen. Den har dock bra trafikmeddelanden och filguiden är okej.

Slutsats
Att köra med videobild visade sig inte vara någon höjdare utan än så länge föredrar vi vanlig karta. Däremot är det intressant att man använder kameran för teckenigenkänning på skyltar. Det här kan mycket väl vara en teknik med oanade framtida möjligheter. Som dyr leksak för teknikintresserade är Travelpilot fantastisk men som navigator är den inte lika imponerande i dagsläget. Vi hoppas dock att Blaupunkt fortsätter på det här intressanta spåret.
 


Kommentarer