TEST AV Ayre Twenty

SkrÀmmande (dyrt) bra

SÄ dyrt att man kan bli vettskrÀmd, men sÄ bra att man inte tror sina öron.

Ljud & Bild tycker:
Gudomligt ljud med all slags musik, enastÄende transparent och fullstÀndigt fritt frÄn hörbar förvrÀngning.
Priset. FjÀrrkontrollen kÀnns billig.

Gudarna vet vad det var som hÀnde. Jag glömde tid och rum och tÀnkte inte pÄ det vansinniga priset. SÄ hÀr blir det, tÀnkte jag nÀr jag Äterfick sansen. SÄ hÀr blir det nÀr man har rÄd att köpa den allra bÀsta utrustningen.

För att priset Àr helt galet Àr det ingen tvekan om. En halvmiljon för ett par förstÀrkare lÄter som vanvett. Dessutom mÄste man ha högtalare, en förstÄende livspartner, gott om plats och helst en signalkÀlla som spelar musiken. Annars Àr det inte ingen poÀng att lÀgga sÄ mycket pengar pÄ en förstÀrkarkombination.

Innan man vet ordet av har man passerat miljonen. För en stereo. Jag kan redan höra grannarna skratta i bakgrunden.

Men för somliga Àr det vÀrt det. En del hoppar över sommarstuga, bÄt, dyra semestrar eller dyra bilar för att uppfylla drömmen om bra ljud hemma. För detta yttersta fÄtal musikÀlskare Àr Ayres förstÀrkare lÄngtifrÄn okÀnt territorium.

PÄ bara ett par Ärtionden har Ayre nÄtt den högsta ligan och highend-entusiasternas medvetanden. FörstÀrkarna frÄn Charlie Hansens team i Boulder, Colorado i USA, Àr nÄgot av det finaste man kan driva highend-högtalare med.

Ut med det gamla

Vi har testat Ayres förstÀrkare mÄnga gÄnger. FrÄn deras enastÄende 60-wattars integreras till de massiva monoförstÀrkarna pÄ 300 watt. Varje gÄng har vi blivit lika förtjusta. De Àr faktiskt nÄgra av de yppersta som gÄr att köpa för pengar.

Det gÀller Àven exempel KX-R och VX-R, för- och effektförstÀrkaren vi testade för fem Är sedan. De tillhör referensserien, dÀrav R:et i beteckningarna, och Àr gjorda av gjutna aluminiumkabinett med CNC-frÀsta kylflÀnsar och profiler. Samma sak gÀller de tvÄ vi testar den hÀr gÄngen, Twenty-versionerna ser precis ut som dem som vi testade 2010.

In med det nya

Men under de tjocka aluminiumplÄtarna Àr allt nytt. Allt utom transformatorerna. Resten, som kretsar och kretskort, Àr helt nya konstruktioner. Strömregleringen och alla delar inklusive fjÀrrkontrollen Àr nya.

FörstÀrkarna Àr helbalanserade och signalen Àr jordad hela vÀgen frÄn ingÄngen till högtalarkablarnas terminaler pÄ baksidan. Det reducerar mÀngden RF-brus, dÀmpar elektromagnetisk interferens och minimerar risken för överhörning.

Feedback

EffektförstÀrkaren VX-R Twenty har genomgÄtt samma förvandling pÄ insidan, men Àr fortfarande en tvÄkanalig förstÀrkare som lÀmnar 200 watt i 8 ohm och 400 watt i 4. Den Àr en stereoversion av den hÀftiga, 300 watt kraftfulla monoförstÀrkaren MX-R, som ocksÄ finns ombyggd till Twenty-version.

Som vanligt nrĂ€ det handlar om Ayre finns det ingen negativ Ă„terkoppling – feedback – i signalvĂ€gen för att reducera förvrĂ€ngning i utgĂ„ngssteget. I stĂ€llet har förstĂ€rkaren Ayres egen uppfinning, EquiLock. Som Ă€r konstruerad för att ge en fullstĂ€ndigt linjĂ€r spĂ€nningsrespons till alla transistorer i hela frekvensomrĂ„det upp till 250 000 Hz.

BÄda förstÀrkardelarna har Ayres Power Line RFI-nÀtfilter inbyggd för att hÄlla nÀtbrus borta.

Analog

FörförstÀrkarens nydesignade VGT-volymkontroll (Variable Gain Transconductance) reglerar volymen (gain) i 60 steg och signal/brus-förhÄllandet Àr konstant oberoende av volym. Signalen Àr fullstÀndigt linjÀr, utan att förvrÀngningen ökar nÀr volymen gÄr upp.

PÄ baksidan finns fyra balanserade och fyra obalanserade ingÄngar. Konstruktionen Àr helt analog, utan USB eller digitala ingÄngar, och har inte heller nÄgon skivspelaringÄng. Informationen pÄ displayen kan dimmas och i instÀllningsmenyn gÄr det att byta namn pÄ ingÄngarna och justera ingÄngskÀnslighet, balans och gain.

EffektförstÀrkaren har behÄllit Ayres kraftfulla kabelterminaler som Àr superlÀtta att anvÀnda men bara passar för högtalarkablar med spadar. I gengÀld fÄr man ett sÀkert fÀste och stor kontaktyta med de speciella terminalerna.

Ljudet av en halvmiljon

Pengar kan inte köpa lycka, sÀgs det, men det hÀr Àr inte lÄngtifrÄn. Ayre-kombinationen ligger pÄ min topp-fem-lista över highend-förstÀrkare nÀr det gÀller ljudkvalitet. Intressant nog finns det ingen större skillnad mellan Ayre-paret och Mark Levinson No.519 och No.534.

Med Ayre Àr klangen lite varmare, men bÄda lÄter sÄ rent och oförvrÀngt att man mÄste leta med lupp för att hitta skillnader i hur de Äterger musik. Genom Canton Reference 3K saknar jag nÀstan lite fÀrg i ljudbilden. SÄ stramt och neutralt lÄter det. Det spelar ingen roll vilket slags ljudkÀlla man anvÀnder. Jag anvÀnde CD-drivverket McIntosh MDT450 och Tidal HiFi frÄn en MacBook direkt till Ayres QX-5 Twenty. Det Àr en digitalomvandlare som har en uppsjö av digitala ingÄngar, en avancerad ESS-DAC (ES9038PRO med en kvartsbaserad Morion-oscillator) och massor av Ayre-teknik som vi ska Äterkomma till i ett separat test.

Placido Domingos lyriska röst i Verdis opera ”Nabucco” frĂ„n 1983 lĂ€t sĂ„ nĂ€ra fullĂ€ndad att jag inte hittade nĂ„got att sĂ€tta fingret pĂ„. Under Sinopolis strama ledning har kören en hel del spelrum och ouvertyren Ă€r helt enkelt ett musikaliskt fyrverkeri. Det finns inte en enda sekund av upplevelsen som överskuggas ens en gnutta av klangliga felsteg. Basen Ă€r extremt vĂ€lkontrollerad Ă€ven nĂ€r jag vrider upp, och ljudbilden Ă€r bergfast i rummet.

Det nyutgivna albumet ”Drunk” med hyfsat okĂ€nda Thundercat Ă€r ett exempel pĂ„ hur högt man kan spela utan att höra nĂ„gon distorsion. Basen ligger tungt i botten och röster och instrument dyker upp pĂ„ olika platser i den stora ljudbilden. Som nĂ€stan Ă€r bredare och djupare Ă€n vĂ„rt testrum.

Dynamik Ă€r ingenting utan kontrast, men hĂ€r Ă€r den enorm. I de svagare partierna i London Grammars nya singel ”Rooting For You” hör du sĂ„ smĂ„ klangnyanser att du inte tror dina öron. Kanske Ă€r det enklare att upptĂ€cka de smĂ„ nyanserna eftersom det inte finns nĂ„gon hörbar förvrĂ€ngning, under alla omstĂ€ndigheter Ă€r det skrĂ€mmande hur mycket mer levande musiken Ă€r nĂ€r detaljerna framtrĂ€der sĂ„ obeslöjade i ljudbilden.

Med Solanges R&B-platta ”A Seat At The Table” och Kandace Springs jazzalbum ”Soul Eyes” kan du doppa öronen i praktfulla vokalprestationer. Inte bara det, du kan blunda och formligen kĂ€nna nĂ€rvaron i rummet. SĂ„ levande blir musiken nĂ€r man hostar upp sĂ„ hĂ€r mycket pengar.

Jag mĂ„ste Ă„terigen nĂ€mna Mark Levinson-kombinationen. Som jag föredrar eftersom den Ă€r mycket mer flexibel. Det lĂ„ter inte bĂ€ttre och priset Ă€r detsamma, men du fĂ„r mer för pengarna med Mark Levinson. CD-spelare, strömning, DAC och förförstĂ€rkare – och en galet bra effektförstĂ€rkare.

Men en sak Ă€r bĂ€ttre hos Ayre. Åtminstone för de som Ă€r intresserade av de smĂ„ detaljerna. Twenty-kombinationen har en odefinierbar förmĂ„ga att ge dig sĂ€llsynta aha-upplevelser, till exempel smĂ„nyanser du aldrig har hört förut. För vissa Ă€r det en tillrĂ€ckligt bra anledning att vĂ€lja Ayre framför andra förstĂ€rkare.

En suck frÄn hjÀrtat

En helanalog förstÀrkarkombination i klassisk tappning verkar kanske som gammalt vin i vÄra dagar. Utan DAC, skivspelaringÄng eller strömning kan man undra om den Àr vÀrd alla pengarna. Och det kan jag definitivt svara Ja pÄ. Om man vill gÄ upp till den hÀr klassen för att fÄ den gudomliga ljudkvalitet som Ayre-paret kan ge, Àr jag sÀker pÄ att man ocksÄ Àr villig att lÀgga pengar pÄ en separat DAC, skivspelarförstÀrkare och streaming-spelare. DÄ kommer man definitivt till highend-himlen. Den enda offret som krÀvs Àr att man skiljs frÄn en kolossal summa pengar. Somliga tycker att det Àr vÀrt det.

Utan DAC, skivspelaringÄng eller strömning kan man undra om den Àr vÀrd alla pengarna. Och det kan jag definitivt svara Ja pÄ.

Fakta & Betyg:
  • Ayre KX-R Twenty
    StereoförförstÀrkare
    Fyra balanserade och fyra obalanserade ingÄngar
    Helbalanserad signalvÀg
    18 kg

    Ayre VX-R Twenty
    StereoeffektförstÀrkare
    2 x 200 watt i 8 ohm, 2 x 400 watt i 4 ohm
    Helbalanserad signalvÀg
    35 kg

    Pris: 299,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Yamaha TSX-B235

    Billigt kompaktsystem

    Yamaha-anlÀggningen fungerar utmÀrkt som andrastereo.

    TEST: Pure Evoke C-F6

    NÀr funktioner Àr viktigast

    Pure kan lika mycket som Hama. Och ser bÀttre ut tack vare utförande i trÀ.

    TEST: Technics Ottava f SC-C70

    SĂ„ komplett det kan bli

    Förutom att ha nÀstan alla funktioner som behövs sÄ trollar Technics-anlÀggningen verkligen fram bra ljud ur bokhyllan.

    TEST: Como Audio Musica

    Kompetent kompakt

    Como-anlÀggningen Àr en fullvÀrdig trÄdlös stereo med multiroom.

    TEST: Ruark R4 mk III

    Engelsk elegans

    Ruark övertygar med det viktigaste, men missar pÄ en del omrÄden.

    TEST: Hama DIR3500MCBT

    VĂ€lutrustad men oengagerande

    Utöver digitalradio och CD-spelare har den hÀr inbyggt Spotify och kan byggas ut till mÄnga rum. Det hjÀlper inte.

    TEST: Kompaktsystem

    Stereo i bokhyllan

    Med en modern ministereo behöver man inte offra vare sig ljudkvalitet eller funktioner.

    TEST: Pure Pop Maxi Marius

    FÀrgrik radio med grÄtt ljud

    Klassiskt stickningsmönster kan inte rÀdda Pures bordsradio, som ser bÀttre ut Àn den lÄter.

    TEST: McIntosh MA252

    Förförisk charmör

    Hybridteknik och charmerande design gör att McIntosh-förstÀrkaren tjusar bÄde ögon och öron.

    TEST: Made in Norway

    Made in N orway

    En del klistrar bara sin logga pÄ produkterna och kallar dem för byggda i hemlandet. Men det rÀcker inte för Electrocompaniet, som faktiskt bÄde utvecklar och bygger sina produkter hemma i Norge.

    TEST: Tivoli Audio Model One Digital

    Tivoli-radio i stereo

    Fler högtalare förbÀttrar ljudet frÄn Tivoli Audios digitala bordsradio, men det Àr komplext och kostsamt.

    TEST: Onkyo A-9150

    Förfinat ljud i mellanklassen

    Onkyo sÀtter pÄ sig slips och finkostym och levererar ljudet med stil och elegans.

    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×