Ayre QX-5 Twenty

Juli 2017Ayre QX-5 Twenty

Superb digitalcentral

Dyra digitalomvandlare kan verka som slöseri med pengar, men jag är inte lika säker längre.

Plus
Kristallklart och organiskt ljud av referensklass, mängder av digitalingångar, briljant hörlursuttag och förförstärkarutgång.
Minus
Kostar en del och stöder inte alla högupplösta ljudformat i dagsläget.

De flesta människor tänker på digital signalbehandling som en ström av 1 och 0, och det har de helt rätt i. Därför skulle man kunna tro att det enda som kan göra digitalt ljud bättre är en ännu mer påkostad analogdel i enheter som CD-spelare – och digitalomvandlare. Alltså den delen av enheten som skickar vidare den analoga signalen till en förstärkare.

Men det mänskliga örat är ett känsligt instrument. Det uppfattar, kanske med hjälp av det undermedvetna, små nyanser, skillnader i timing eller tonhöjd och små förändringar i förvrängning. Som det också finns en del av den digitala domänen. I en CD-spelare, eller som här, en DAC.

Hos Ayre har de arbetat med den här problemställningen länge och deras CD-spelare har en del egenutvecklad teknik för att göra den digitala signalbehandling så felfri som möjligt. QX-5 Twenty gör samma sak. Det är deras första digitalomvandlare av full storlek och är tänkt att matcha Ayres highend-förstärkare som saknar inbyggd DAC.

QX-5 använder sig av en avancerad ESS-DAC (ES9038PRO) och massor av Ayre-teknik för att skapa en så ren en signal som behövs för att örat inte ska uppfatta några negativa variabler. Utgångssteget, som fungerar som en förförstärkare med volymkontroll, är det enda analoga i konstruktionen.

På baksidan finns balanserade och obalanserade digitala ingångar – sammanlagt tio stycken, bland annat USB med stöd för 32 bit/384 kHz-signalbehandling, men även Ethernet så att du kan lyssna på musik från en server i nätverket. Om du till exempel spelar din musik med Roon på en Mac eller PC kan du styra den med en app och behöver i stort sett inte styra DACen alls.

QX-5 Twenty har för övrigt en optisk utgång, vilket ger DACen styrning av klockfrekvensen när man har andra digitala enheter i systemet.

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Hur den låter? Helt fantastiskt. Eller rättare sagt: den har knappt någon hörbar signatur. Med musik via 110-ohmsingången eller USB tycker jag att den skalar bort allt överflödigt och presenterar musikens klangnyanser på det mest balanserade och sammanhängande sätt du kan tänka dig. Jag kan inte komma på någon annan DAC, som inte är skandalöst mycket dyrare, som presenterar musiken lika öppet, ärlig och naket som den här.

Det finns ingen hörbar färgning, inga tidsfel eller plötsliga förändringar i tonhöjd – och det digitala bruset, om det ens finns, är så väl kontrollerat att det inte går att höra.

Bättre blir det knappast i denna klass.

Referens-DAC

Det är ingen tvekan om att Ayres svindyra DAC kan lyfta ljudet i praktiskt taget alla system. Den kan också användas som förförstärkare, om man bara har digitala ljudkällor, och då kan man förbereda sig på att tappa hakan. För den öppnar upp och befriar musiken på ett sätt som vi sällan hör med någon DAC. Där andra låter kliniska och korrekta drämmer Ayre QX-5 Twenty till med musik. På riktigt.

<
>
Alla ingångar man behöver i en DAC, inklusive ethernet för nätverk.
De flesta människor tänker på digital signalbehandling som en ström av 1 och 0, och det har de helt rätt i. Därför skulle man kunna tro att det enda som kan göra digitalt ljud bättre är en ännu mer påkostad analogdel i enheter som CD-spelare – och digitalomvandlare. Alltså den delen av enheten som skickar vidare den analoga signalen till en förstärkare. Men det mänskliga örat är ett känsligt instrument. Det uppfattar, kanske med hjälp av det undermedvetna, små nyanser, skillnader i timing eller tonhöjd och små förändringar i förvrängning. Som det också finns en del av den digitala domänen. I en CD-spelare, eller som här, en DAC. Hos Ayre har de arbetat med den här problemställningen länge och deras CD-spelare har en del egenutvecklad teknik för att göra den digitala signalbehandling så felfri som möjligt. QX-5 Twenty gör samma sak. Det är deras första digitalomvandlare av full storlek och är tänkt att matcha Ayres highend-förstärkare som saknar inbyggd DAC. QX-5 använder sig av en avancerad ESS-DAC (ES9038PRO) och massor av Ayre-teknik för att skapa en så ren en signal som behövs för att örat inte ska uppfatta några negativa variabler. Utgångssteget, som fungerar som en förförstärkare med volymkontroll, är det enda analoga i konstruktionen. På baksidan finns balanserade och obalanserade digitala ingångar – sammanlagt tio stycken, bland annat USB med stöd för 32 bit/384 kHz-signalbehandling, men även Ethernet så att du kan lyssna på musik från en server i nätverket. Om du till exempel spelar din musik med Roon på en Mac eller PC kan du styra den med en app och behöver i stort sett inte styra DACen alls. QX-5 Twenty har för övrigt en optisk utgång, vilket ger DACen styrning av klockfrekvensen när man har andra digitala enheter i systemet. Hur den låter? Helt fantastiskt. Eller rättare sagt: den har knappt någon hörbar signatur. Med musik via 110-ohmsingången eller USB tycker jag att den skalar bort allt överflödigt och presenterar musikens klangnyanser på det mest balanserade och sammanhängande sätt du kan tänka dig. Jag kan inte komma på någon annan DAC, som inte är skandalöst mycket dyrare, som presenterar musiken lika öppet, ärlig och naket som den här. Det finns ingen hörbar färgning, inga tidsfel eller plötsliga förändringar i tonhöjd – och det digitala bruset, om det ens finns, är så väl kontrollerat att det inte går att höra. Bättre blir det knappast i denna klass.

Referens-DAC

Det är ingen tvekan om att Ayres svindyra DAC kan lyfta ljudet i praktiskt taget alla system. Den kan också användas som förförstärkare, om man bara har digitala ljudkällor, och då kan man förbereda sig på att tappa hakan. För den öppnar upp och befriar musiken på ett sätt som vi sällan hör med någon DAC. Där andra låter kliniska och korrekta drämmer Ayre QX-5 Twenty till med musik. På riktigt. [gallery ids="67440,67441"]
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Ayre QX-5 Twenty
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

Ayre QX-5 Twenty
Digitalomvandlare
32 bit/384 kHz USB-port
DSD64, DSD128
24 bit/192 kHz, 2 x AES/EBU, 3 x optisk, 3 x koaxial, ethernet
Hörlursuttag, balanserade och obalanserade utgångar

Pris: 99000 ,-

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Stranger Things, säsong 3 – första trailern!

4 juli återvänder Netflix till Hawkins och Stranger Things.

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Superb allround-zoom

Panasonics första standardzoom i fullformat lever upp till förväntningarna.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslöjad

Här är de första bilderna på Philips nya OLED-toppmodell!

Apple turbotrimmar iMac

De nya iMacarna klarar tuffa jobb dubbelt så snabbt.

test
Panasonic Lumix DC-S1R

Bästa kameran

Lumix S1R är rena rama ymnighetshornet – och en av de bästa kamerorna vi har testat.

Ljusstarkt porträttobjektiv till Sony alpha

Tyst, snabbt och med snygg boheh är några av egenskaperna man får med Samyangs 85mm f1.4.

test
Canon EOS RP

Klipp från Canon

EOS RP saknar inte helt kompromisser men har en aggressiv prislapp och är mycket tillfredsställande att fotografera med.

Allt om Samsungs QLED-TV 2019

Samsungs kommande 2019-modeller får ett markant lyft i bildkvalitet, och den här gången gäller det inte bara toppmodellerna.

test
Samsung QE65Q900R

8K mot 4K: ­Teknisk knockout

Är Samsungs minsta och billigaste 8K-skärm bättre än en vanlig, bra 4K-TV? Vi testar!

Mässbilder från Sound Society 2019

Även i vårt grannland Danmark finns det naturligtvis hifi-mässor. Här är bilder från en av dem!

Tidal ger studioljud i iPhone

Tidal-användare kan glädja sig åt att iPhone har fått MQA-stöd, och alltså kommer närmare ljudet från inspelningsstudion.

grupptest
5 trådlösa brusreducerande hörlurar

Tyst och skönt på flyget

Brusreducerande hörlurar motverkar trötthet och skonar hörseln på långa flygresor.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glödande klangmästare

En av de bästa rörförstärkare vi har testat raserar alla fördomar.

Sonos One får nytt innehåll

Sonos One Gen 2 är lika enkel att använda som tidigare. Så vad är det egentligen som är nytt?

Vår favoritkamera blir bättre

Leica Q2 är kanske den perfekta resekameran.

Recension
Triple Frontier

Greed is good…

Före detta amerikanska elitsoldater bestämmer sig för att råna en sydamerikansk knarkbaron. Det går inte riktigt som planerat.

test
RME ADI-2 DAC

Bästa ljudet vi har hört

Du hittar knappast en bättre DAC för pengarna än RME ADI-2 DAC.

test
Stax SR-009s

Detta är inte ljud – det är magi

Nu vet jag hur det känns att ha ett helt universum inklämt mellan öronen.

Recension
A star is Born

Gnistrande personkemi

Cooper och Gaga sjunger sig in i filmhistorien med en fängslande remake av motgångar-gör-dig-stark-klassikern.

Recension
Venom

Fisk på torra land!

Tom Hardy korsad med vrålande och gläfsande alien blir varken fågel eller fisk.