annons
annons

Ayre QX-5 Twenty

Juli 2017Ayre QX-5 Twenty

Superb digitalcentral

Dyra digitalomvandlare kan verka som slöseri med pengar, men jag är inte lika säker längre.

Kristallklart och organiskt ljud av referensklass, mängder av digitalingångar, briljant hörlursuttag och förförstärkarutgång.
Kostar en del och stöder inte alla högupplösta ljudformat i dagsläget.

De flesta människor tänker på digital signalbehandling som en ström av 1 och 0, och det har de helt rätt i. Därför skulle man kunna tro att det enda som kan göra digitalt ljud bättre är en ännu mer påkostad analogdel i enheter som CD-spelare – och digitalomvandlare. Alltså den delen av enheten som skickar vidare den analoga signalen till en förstärkare.

Men det mänskliga örat är ett känsligt instrument. Det uppfattar, kanske med hjälp av det undermedvetna, små nyanser, skillnader i timing eller tonhöjd och små förändringar i förvrängning. Som det också finns en del av den digitala domänen. I en CD-spelare, eller som här, en DAC.

Hos Ayre har de arbetat med den här problemställningen länge och deras CD-spelare har en del egenutvecklad teknik för att göra den digitala signalbehandling så felfri som möjligt. QX-5 Twenty gör samma sak. Det är deras första digitalomvandlare av full storlek och är tänkt att matcha Ayres highend-förstärkare som saknar inbyggd DAC.

QX-5 använder sig av en avancerad ESS-DAC (ES9038PRO) och massor av Ayre-teknik för att skapa en så ren en signal som behövs för att örat inte ska uppfatta några negativa variabler. Utgångssteget, som fungerar som en förförstärkare med volymkontroll, är det enda analoga i konstruktionen.

På baksidan finns balanserade och obalanserade digitala ingångar – sammanlagt tio stycken, bland annat USB med stöd för 32 bit/384 kHz-signalbehandling, men även Ethernet så att du kan lyssna på musik från en server i nätverket. Om du till exempel spelar din musik med Roon på en Mac eller PC kan du styra den med en app och behöver i stort sett inte styra DACen alls.

QX-5 Twenty har för övrigt en optisk utgång, vilket ger DACen styrning av klockfrekvensen när man har andra digitala enheter i systemet.

Hur den låter? Helt fantastiskt. Eller rättare sagt: den har knappt någon hörbar signatur. Med musik via 110-ohmsingången eller USB tycker jag att den skalar bort allt överflödigt och presenterar musikens klangnyanser på det mest balanserade och sammanhängande sätt du kan tänka dig. Jag kan inte komma på någon annan DAC, som inte är skandalöst mycket dyrare, som presenterar musiken lika öppet, ärlig och naket som den här.

Det finns ingen hörbar färgning, inga tidsfel eller plötsliga förändringar i tonhöjd – och det digitala bruset, om det ens finns, är så väl kontrollerat att det inte går att höra.

Bättre blir det knappast i denna klass.

Referens-DAC

Det är ingen tvekan om att Ayres svindyra DAC kan lyfta ljudet i praktiskt taget alla system. Den kan också användas som förförstärkare, om man bara har digitala ljudkällor, och då kan man förbereda sig på att tappa hakan. För den öppnar upp och befriar musiken på ett sätt som vi sällan hör med någon DAC. Där andra låter kliniska och korrekta drämmer Ayre QX-5 Twenty till med musik. På riktigt.

picture1 picture2
<
>
Alla ingångar man behöver i en DAC, inklusive ethernet för nätverk.

De flesta människor tänker på digital signalbehandling som en ström av 1 och 0, och det har de helt rätt i. Därför skulle man kunna tro att det enda som kan göra digitalt ljud bättre är en ännu mer påkostad analogdel i enheter som CD-spelare – och digitalomvandlare. Alltså den delen av enheten som skickar vidare den analoga signalen till en förstärkare. Men det mänskliga örat är ett känsligt instrument. Det uppfattar, kanske med hjälp av det undermedvetna, små nyanser, skillnader i timing eller tonhöjd och små förändringar i förvrängning. Som det också finns en del av den digitala domänen. I en CD-spelare, eller som här, en DAC. Hos Ayre har de arbetat med den här problemställningen länge och deras CD-spelare har en del egenutvecklad teknik för att göra den digitala signalbehandling så felfri som möjligt. QX-5 Twenty gör samma sak. Det är deras första digitalomvandlare av full storlek och är tänkt att matcha Ayres highend-förstärkare som saknar inbyggd DAC. QX-5 använder sig av en avancerad ESS-DAC (ES9038PRO) och massor av Ayre-teknik för att skapa en så ren en signal som behövs för att örat inte ska uppfatta några negativa variabler. Utgångssteget, som fungerar som en förförstärkare med volymkontroll, är det enda analoga i konstruktionen. På baksidan finns balanserade och obalanserade digitala ingångar – sammanlagt tio stycken, bland annat USB med stöd för 32 bit/384 kHz-signalbehandling, men även Ethernet så att du kan lyssna på musik från en server i nätverket. Om du till exempel spelar din musik med Roon på en Mac eller PC kan du styra den med en app och behöver i stort sett inte styra DACen alls. QX-5 Twenty har för övrigt en optisk utgång, vilket ger DACen styrning av klockfrekvensen när man har andra digitala enheter i systemet. Hur den låter? Helt fantastiskt. Eller rättare sagt: den har knappt någon hörbar signatur. Med musik via 110-ohmsingången eller USB tycker jag att den skalar bort allt överflödigt och presenterar musikens klangnyanser på det mest balanserade och sammanhängande sätt du kan tänka dig. Jag kan inte komma på någon annan DAC, som inte är skandalöst mycket dyrare, som presenterar musiken lika öppet, ärlig och naket som den här. Det finns ingen hörbar färgning, inga tidsfel eller plötsliga förändringar i tonhöjd – och det digitala bruset, om det ens finns, är så väl kontrollerat att det inte går att höra. Bättre blir det knappast i denna klass.

Referens-DAC

Det är ingen tvekan om att Ayres svindyra DAC kan lyfta ljudet i praktiskt taget alla system. Den kan också användas som förförstärkare, om man bara har digitala ljudkällor, och då kan man förbereda sig på att tappa hakan. För den öppnar upp och befriar musiken på ett sätt som vi sällan hör med någon DAC. Där andra låter kliniska och korrekta drämmer Ayre QX-5 Twenty till med musik. På riktigt. [gallery ids="67440,67441"]
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Ayre QX-5 Twenty
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

Ayre QX-5 Twenty
Digitalomvandlare
32 bit/384 kHz USB-port
DSD64, DSD128
24 bit/192 kHz, 2 x AES/EBU, 3 x optisk, 3 x koaxial, ethernet
Hörlursuttag, balanserade och obalanserade utgångar

Pris: 99000 :-


Har du något att lägga till??

Värlkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ärmnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlärgg. övriga frågor och synpunkter härnvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-