TEST AV Ayre K-XR & V-XR

Dream Team

ÖvervĂ€ldigad av högt ljud och starka intryck var jag tvungen att kapitulera. Fyra timmar pĂ„ konsert kan bli i mesta laget. Även om jag var hemma.

Ljud & Bild tycker:
Superdetaljerad och transparent. Kristallklar ljudbild. HĂ€rlig finess. Enorm dynamik. Massor av kraft.
Bara linjeingÄngar. Kostar en hel del. Terminalerna klarar bara spadar.

SmÄsvettig och utmattad sÀnkte jag volymen och kastade ifrÄn mig CD-omslaget. Att vara pÄ konsert kan tÀra pÄ vem som helst, Ätminstone nÀr man spelar sÄ högt som jag gjort. Att ta sig hem tog lyckligtvis inte sÄ lÄngt tid. Jag var ju redan hemma. Och konserten hade Àgt rum i mitt eget vardagsrum, med Ayres bÀsta förstÀrkare som kraftleverantör till PMC:s stora IB2i-högtalare.

Att det kĂ€ndes som en riktig konsert, oavsett om det Leonard Cohen ”Live in London” eller Keith Jarrett ”Still Alive”, berodde pĂ„ den omaskerade och naturligt klingande ljudbilden som Ayre-förstĂ€rkarna fick fram. Vilka högtalare jag Ă€n spelade med skapade Ayre-elektroniken en av de bĂ€sta musikupplevelserna jag har haft hemma. Allra bĂ€st lĂ€t förstĂ€rkarna nĂ€r de var sammanlĂ€nkade med PMC-högtalarna, de fick ut det bĂ€sta av den extrema upplösningen och djupet som bor i KX-R och VX-R.

Men den kanske mest magiska kÀnslan, Ätminstone nÀr det gÀller vokalprestationer, fick jag med Sonus faber Guarneri Evolution, en dundervacker tvÄvÀgs stativhögtalare som du kan lÀsa mer om i kommande nummer.

Läs också: Tivoli Audio Model One Digital
Tivoli-radio i stereo

Tivoli-radio i stereo

Fler högtalare förbÀttrar ljudet frÄn Tivoli Audios digitala bordsradio, men det Àr komplext och kostsamt.

Personligen gillar jag rörförstÀrkare lika mycket som transistorförstÀrkare. Och hornhögtalare lika mycket som elektrostater. För mig Àr det inte principen det handlar om utan om hur lyckad konstruktionen Àr. McIntosh MC275 med fyra KT88-rör och 2 x 75 watt kan ge mig lika mycket glÀdje som Mark Levinson No.532 med rader av transistorer som lÀmnar 2 x 400 watt. TvÄ helt olika driftsprinciper och utföranden, som bÄda lÄter helt vidunderligt, fast olika. Trots allt handlar det om att Äterskapa musikens nerv, att hitta glÀdjen i lÄten, stycket eller satsen.

GÄr sina egna vÀgar
Ayre har Ànnu en gÄng valt att göra saker och ting pÄ sitt eget sÀtt. FörstÀrkarna har aldrig rör, och arbetar inte i sÄ kallad klass D eller Àr digitala pÄ nÄgot sÀtt. Ayres Charlie Hansen och hans team hÄller sig till transistorbaserade konstruktioner. Ganska sÄ kostsamma sÄdana (temperaturstabila ThermalTrak-transistorer som bland annat ocksÄ anvÀnds av McIntosh och som ser till att spÀnningen och strömstyrkan alltid Àr konstant, oberoende av var nÄgonstans i kretsen transistorerna sitter och vilken belastning de har), precis som de flesta komponenterna i en Ayre-förstÀrkare.

BÄde för- och effektförstÀrkaren tillhör Ayres pÄkostade R-serie och har helgjutna och urfrÀsta aluminiumkabinett som tÀcker bottenplattorna och som helt saknar synliga fogar. Utförandet Àr vansinnigt vÀlgjort och tanken Àr en maximal mekanisk stabilitet. Precis som det mesta Ayre bygger Àr bÄda konstruktionerna helbalanserade. Vilket innebÀr att signalen Àr jordad hela vÀgen frÄn ingÄngen till högtalarterminalerna pÄ baksidan. PÄ sÄ sÀtt dÀmpas RF-brus och elektromagnetisk interferens och risken för överhörning minimeras.

EffektförstÀrkaren VX-R Àr stereoversionen av de 300 watt potenta monoförstÀrkarna MX-R som vi testade 2007. VX-R Àr faktiskt byggd som tvÄ monoförstÀrkare i ett enda kabinett. PÄ insidan löper kretsarna parallellt för höger och vÀnster kanal, frÄn ingÄngarna till utgÄngarna.

FörstÀrkaren har ingen negativ Äterkoppling (feedback). Det Àr en teknik som Àr vanlig i förstÀrkare för att reducera förvrÀngning i utgÄngssteget, men Ayre har sin egen teknik för att eliminera förvrÀngning eftersom de hÀvdar att Äterkoppling bland annat ökar skillnaderna i signalens timing. VX-R anvÀnder Ayres egen uppfinning, en krets som kallas EquiLock som Àr konstruerad för att ge en fullstÀndigt linjÀr spÀnningsrespons till alla transistorer, genom hela frekvensregistret och upp till 250 000 Hz. FörstÀrkarna har dessutom Ayres eget nÀtfilter inbyggt.

Tyst förstÀrkare
FörförstÀrkaren KX-R har mÄnga av kretsteknikerna som sitter i effektförstÀrkaren och Àr helbalanserad rakt igenom. Den har en speciell volymkontroll (Variable Gain Transconductance, VGT) dÀr man reglerar volymen (gain) i 60 steg om 1 decibel och dÀr signal/brusförhÄllandet Àr konstant pÄ alla volymer. VGT-konstruktionen ser ocksÄ till att signalen Àr fullstÀndigt linjÀr och inte ökar förvrÀngningen i förförstÀrkaren, oberoende av vilken volym man spelar pÄ.

KX-R har fyra balanserade och fyra obalanserade ingÄngar. Inga USB-portar eller digitalingÄngar och ingen skivspelaringÄng. FörförstÀrkaren Àr ett rent linjesteg som uteslutande tar hand om analoga ljudkÀllor.

Informationen i teckenfönstret kan bÄde dimmas och Àndras. I installationsmenyn gÄr det att Àndra namn pÄ ingÄngarna, samt stÀlla in ingÄngskÀnslighet, balans och gain om man skulle vilja koppla in en hemmabioprocessor.

FjÀrrkontrollen i aluminium har belysta knappar och kan styra Ayres CD-spelare.

Supertransparent och ultradynamisk
Äpplet faller inte lĂ„ngt frĂ„n trĂ€det och jag tycker att VX-R lĂ„ter precis som monoversionen MX-R, fast med en aning lĂ€gre effekt. Men det Ă€r inget man mĂ€rker, direkt. Jösses ett sĂ„dant dynamiskt kraftverk detta Ă€r! Den dynamiska kontrasten och den stenhĂ„rda basen pĂ„minner mig om det bĂ€sta frĂ„n Mark Levinson, Burmester och Adyton. Fast med den silkeslena ljudbilden frĂ„n en Soulution-förstĂ€rkare ocksĂ„. Stora ord, visst, men provlyssna sjĂ€lva. Detta Ă€r nĂ„got av det bĂ€sta jag har hört nĂ„gonsin. Supertransparent, massivt engagerande och med en Ă€ndlös dynamik.

NĂ€r jag spelar högt briljerar förstĂ€rkaren med fullstĂ€ndig kontroll. De flesta högtalare skulle kasta in handduken lĂ„ngt innan VX-R ens hunnit bli riktigt varm. Att fĂ„ Bruce Springsteens ”Wrecking Ball” att lĂ„ta som en arenakonsert sker helt utan anstrĂ€ngning. Trummorna river och sliter i baselementens upphĂ€ngning, volymen Ă€r öronbedövande hög, men förstĂ€rkaren har total kontroll.

FörstĂ€rkarkombinationen Ă€r nĂ„got av det mest raffinerade och genomskinliga jag har hört. SmĂ„ nyanser i gitarrspelet i Pace De Lucis, Al Di Meolas och John McLaughlins legendariska trioplatta Ă€r kristallklara i den enormt djupa ljudbilden. BĂ„de Joanne Shaw Taylors röst och sopraner i operainspelningar Ă€r generöst varma och naturliga, fullstĂ€ndigt befriade frĂ„n fĂ€rgningar. De mĂ„nga olika klangfĂ€rgerna pĂ„ skivor som ”Universal Syncopations” med Miroslav Vitous, Jan Garbarek, Chick Corea, John McLaughlin och Jack DeJohnette Ă€r grĂ€nslöst nĂ€rvarande. Det Ă€r som att höra skivan för första gĂ„ngen.

Även ett ganska sĂ„ nytt album som Fleet Foxes ”Helplessness Blues” lĂ„ter friskare och mer nyanserat Ă€n jag hört det förut. Ayre-kombinationen har ingen egen klangkaraktĂ€r. Det lĂ„ter inte tunt eller vasst pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Bara glasklart neutralt, fast inte alls utan vĂ€rme och klang. Med alla instrument och röster. Om det finns nĂ„got som lĂ„ter vĂ€sentligt bĂ€ttre Ă€n det hĂ€r i samma prisklass sĂ„ skulle jag vilja höra det. Detta Ă€r nĂ€mligen exceptionellt bra.

Slutsats
KX-R och VX-R Àr helt enkelt nÄgot av det bÀsta vi har hört. Att förförstÀrkaren saknar digitala ingÄngar, som Àr sÄ inne nu för tiden, och skivspelaringÄng, som fÄtt en renÀssans, kan vara en brist för somliga. För alla andra, de som bara ska njuta av musiken frÄn CD (eller skivspelare genom ett externt RIAA-steg) Àr KX-R kanske det allra yppersta försteget som nÄgonsin byggts. EffektförstÀrkaren VX-R driver de flesta högtalare med största sjÀlvklarhet. Bara de allra mest tungdrivna högtalarna, med lÄg impedans och kÀnslighet, behöver nÄgot med mer muskler Àn det hÀr.

SÄ sjÀlvklara referensförstÀrkare som de hÀr Àr det sÀllan vi stöter pÄ.

Fakta & Betyg:
    • Ayre KX-R

    ‱ FörförstĂ€rkare
    ‱ 4 balanserade och 4 obalanserade ingĂ„ngar
    ‱ Helbalanserade kretsar
    ‱ 210 000 kr

    • Ayre VX-R

    ‱ StereoeffektförstĂ€rkare
    ‱ 2 x 200 watt i 8 ohm
    ‱ 2 x 400 watt i 4 ohm
    ‱ Helbalanserade kretsar
    ‱ 175 000 kr

     

     

    Pris: 385,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Tivoli Audio Model One Digital

    Tivoli-radio i stereo

    Fler högtalare förbÀttrar ljudet frÄn Tivoli Audios digitala bordsradio, men det Àr komplext och kostsamt.

    TEST: Onkyo A-9150

    Förfinat ljud i mellanklassen

    Onkyo sÀtter pÄ sig slips och finkostym och levererar ljudet med stil och elegans.

    TEST: Chord Electronics Hugo 2

    ExtraordinÀr förstÀrkare till hörlurarna

    BÀrbara Chord Hugo 2 sprÀnger grÀnser, ­­ och övertrÀffar till och med vad vi förvÀntar oss av en stationÀr DAC.
    TEST: T+A DAC 8 DSD

    Digital perfektion

    Glöm allt du hört om digitalomvandlare, den hÀr Àr allt annat Àn trÄkig
    TEST: NAD M50.2

    Highend-jukebox

    Förmodligen den lyxigaste multiroom-spelaren just nu. Och den kan sÀtta i sig hela CD-samlingen.
    TEST: McIntosh MC1.2KW

    Muskulös elegans

    Med 1200 watt till förfogande har man tillrÀckligt med muskler för att sparka in pÀrleporten till himlen.
    TEST: McIntosh C2600

    Rörande raffinerad

    Forntiden möter nutiden i en av de mest vÀlljudande förstÀrkarna vi har testat.

    TEST: Audio Research VT80

    Den perfekta partnern

    Förbluffande klangrikedom frÄn en förstÀrkare med enastÄende kvaliteter.
    TEST: Audio Research LS28

    Gammal teknik modern klang

    Audio Researchs förstÀrkare Àr en anakronism, men en vÀlljudande sÄdan.
    TEST: AudioQuest Beetle

    TrollslÀndans storebror

    Hemmaversionen av AudioQuests populÀra digitalomvandlare kan ett par extra trick.
    TEST: Pro-Ject The Classic SB Superpack

    Klangrik och engagerande vinylsvarv

    Den varma, fina klangen och den livliga dynamiken gör Pro-Jects retrospelare till en av vÄra favoriter.
    TEST: Yamaha R-N803D

    TrÄdlös nÀtverksreceiver som kan lite extra

    HÀr Àr en vÀlutrustad och vÀlljudande musikmaskin som kan underhÄlla med mÄnga ljudkÀllor.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×