annonse
annonse
annonse

Ayre AX-5 Twenty

Jublande referensljud

Med ett ljud man kan dö för är det lätt att glömma nackdelarna med Ayres förstärkare.

Ljudkvalitet av referensklass, med hinkvis av muskler och finess. Spelar mycket mäktigare och tuffare än man tror.
Högt pris och kort funktionslista. Inga digitalingångar, ingen skivspelaringång heller.

Innan jag packade upp och kopplade in måste jag erkänna att jag var skeptisk. Efter jubileumsfirandet verkade det som om baksmällan inte hade lagt sig. Jag menar, fyller man 20 år så får man lov att ta i lite. Fast så här mycket?

Jag talar inte alls om mig själv, utom om Ayre. Det aningen okända märket från mellanvästern i USA. Ett område som är mest känt för sin stora produktion av boskap och spannmål, men i mindre kretsar även för highend-tillverkare som Boulder och Ayre.

De bidrar knappast särskilt betydande till delstatens intäkter, trots att priserna på deras produkter är både fem-, sex- och sjusiffriga. Kan hända att det blir ändring på det nu, för Ayre har pressat upp priserna efter jubileumsfirandet som gav upphov till en glänsande Twenty-logga på alla deras produkter.

Ungefär här kunde vi ha avskrivit AX-5 Twenty. Den skulle ha hamnat i samma kategori som de ändlösa Mark II, III och så vidare-produkterna. Eller Limited Edition, Special Edition och Signature Edition. Har du hört det förut? Det klassiska sättet att hajpa en ny färg på skalet. Eller i bästa fall ett par bättre kondensatorer än i originalet.

Den integrerade förstärkaren ser nämligen precis likadan ut som när vi testade den 2013. Solitt byggd i ett medelstort aluminiumskal. Helt utan digitala ingångar. Inte så mycket som en skivspelaringång finns i sikte. Rejäl ”old school”.

Den har till och med behållit de älskade och utskällda högtalarterminalerna, som inte kan användas med annat än spadkontakter.

Effekten specas till samma 125 watt per kanal – eller 250 i 4 ohm – så allt tycks vara precis likadant i Twenty-versionen. Utom priset, som nästan har fördubblats sedan 2013.

Men Charlie Hansen och hans team av ingenjörer är varken bakfulla eller har slagit huvudet mot något hårt. De har plundrat AX-5 på i stort sett all elektronik på insidan och börjat om på nytt.

Börja från scratch

Enligt Ayre har de gjort en ny strömförsörjning, ritat om kretskonstruktionen och bytt ut den gamla volymkontrollen mot en ny servostyrd. Bland annat.

Den nya förstärkaren har till exempel ingen negativ återkoppling – feedback – men en förbättrad version av Ayre EquiLock som ska ge transistorerna en mer linjär spänningsrespons, Ayre Double Diamond-krets på utgångarna samt helbalanserade kretsar. Där signalen är jordad hela vägen från ingången till högtalarterminalerna på baksidan. Det dämpar RF-brus och elektromagnetisk interferens, plus minskar risken för överhörning.

Förstärkaren har också Ayres egen Power Line RFI-nätfilter, som håller nätbrus borta från signalen.

Installation

På baksidan hittar man både balanserade och obalanserade ingångar. Bara analoga, alltså. Om du behöver en DAC eller skivspelarförstärkare måste de anslutas till en separat enhet. Exempelvis Ayres praktfulla, men lika lite praktiska RIAA-steg P-5XE eller digitalomvandlaren QX-5 Twenty. Som vi också har testat.

Första gången man kopplar in någonting alls måste man gå in i inställningsmenyn och aktivera och namnge ingångarna: CD, LP, DAC och så vidare. Det är bara de aktiverade ingångarna som kan användas.

Så långt är allt väl. Men sedan kommer vi till …

Ljudet!

Man kan inte se varför Twenty-versionen är så mycket dyrare, men man kan höra det.

Jag kopplade förstärkaren direkt till Sonus faber praktfulla – på alla sätt och vis – Serafino-golvhögtalare. Ljudet kom från CD-drivverket McIntosh MDT450 och en MacBook med Tidal HiFi och USB-kabel från Audioquest, via Ayres digitalomvandlare QX-5 Twenty.

Det lät helt fantastiskt, och mycket bättre än jag trodde.

AX-5 låter faktiskt som en lite svagare version av Ayre-förstärkarkombinationen KX-R Twenty och VX-R Twenty, fast för halva priset. Musiken vecklas ut i ett bergfast stereoperspektiv, med en sällsynt förmåga att återge klanger och nyanser i rymd och atmosfär.

Klangkaraktären skulle jag vilja klassa som neutral, med en hint av värme som ger exempelvis röster lite glöd. Till exempel Sade. Hennes sammetslena sång verkligen kommer till sin rätt med AX-5. Den ger nämligen hennes röst både luft och fyllighet, medan många andra förstärkare ger den antingen eller. Eller som en del förstärkare gör: ger rösten en aningen ljusare klang.

Den låter också betydligt mer kraftfull än man tror, ​​för den har en explosiv dynamisk kontrast. Det sprudlar verkligen spelglädje om den. Inte av det lössläppta slaget, snarare behärskat och välkontrollerat, men med ett mäktigt temperament.

Jämfört med Gryphon Diablo 300, som inte bara är kraftigare på papperet och har ännu bättre dynamisk kontroll, skiljer det lite när det gäller detaljrikedom och transparens. Diablo är dyrare också. Detsamma gäller Audio Research GSi75. Den integrerade rörförstärkaren har mindre muskler men inbyggd USB-DAC och MC/MM-ingång för nästan 50 000 kronor extra, och låter vackert med all slags musik.

Men det har inte samma muskulösa elegans som Ayre-förstärkaren.

Den största förbättringen jämfört med föregångaren är att Twenty-utgåvan släpper igenom fler av klangernas mikronyanser och har ett bättre grepp om dynamiken. Särskilt i basen. Men jag tycker inte att den är vansinnigt mycket bättre. Har du hört föregångaren så känner du igen dig.

Basen är stramare och har mer pondus, som på Diana Krall senaste album där flygelns och kontrabasens lägsta oktaver verkligen upplevs som om förstärkaren har ändlöst med krafter när man spelar högt. Basgången i Solanges ”Weary” får ett bottenlöst djup och sträcker ut Sonus faber-högtalarnas basrespons ännu djupare. Det trodde jag inte var möjligt.

På samma gång finns det något viktlöst och organiskt över hur Cecilia Bartolis röst upplevs i rummet i ”Arai La Forza dell’amore”. Rösten hänger som en matta i mitten, med ett enormt djup som ger en tydlig tredimensionalitet. Det finns ingen hårdhet, inga urlakade klangfärger, vassa s-ljud eller missljud. Bara knivskarp precision.

Vår ärliga åsikt

Är AX-5 Twenty värd så mycket mer? För somliga är den säkert det, men personligen är jag inte säker. Den låter definitivt som man förväntar sig av en dyr highend-förstärkare, och saknar varken kraft eller finess för att kunna mäta sig med sina närmaste rivaler. Men den har ingenting annat att erbjuda. Digitala ljudkällor måste gå igenom en annan enhet, här finns inte så mycket som en USB-port. Ur den synvinkeln har den ett handikapp jämfört med mycket annat i sin prisklass, men det gäller definitivt inte ljudet. Som är lika bra som det bästa.

<
>
Foto: Ayre
Innan jag packade upp och kopplade in måste jag erkänna att jag var skeptisk. Efter jubileumsfirandet verkade det som om baksmällan inte hade lagt sig. Jag menar, fyller man 20 år så får man lov att ta i lite. Fast så här mycket?Jag talar inte alls om mig själv, utom om Ayre. Det aningen okända märket från mellanvästern i USA. Ett område som är mest känt för sin stora produktion av boskap och spannmål, men i mindre kretsar även för highend-tillverkare som Boulder och Ayre.De bidrar knappast särskilt betydande till delstatens intäkter, trots att priserna på deras produkter är både fem-, sex- och sjusiffriga. Kan hända att det blir ändring på det nu, för Ayre har pressat upp priserna efter jubileumsfirandet som gav upphov till en glänsande Twenty-logga på alla deras produkter.Ungefär här kunde vi ha avskrivit AX-5 Twenty. Den skulle ha hamnat i samma kategori som de ändlösa Mark II, III och så vidare-produkterna. Eller Limited Edition, Special Edition och Signature Edition. Har du hört det förut? Det klassiska sättet att hajpa en ny färg på skalet. Eller i bästa fall ett par bättre kondensatorer än i originalet.Den integrerade förstärkaren ser nämligen precis likadan ut som när vi testade den 2013. Solitt byggd i ett medelstort aluminiumskal. Helt utan digitala ingångar. Inte så mycket som en skivspelaringång finns i sikte. Rejäl ”old school”.Den har till och med behållit de älskade och utskällda högtalarterminalerna, som inte kan användas med annat än spadkontakter.Effekten specas till samma 125 watt per kanal – eller 250 i 4 ohm – så allt tycks vara precis likadant i Twenty-versionen. Utom priset, som nästan har fördubblats sedan 2013.Men Charlie Hansen och hans team av ingenjörer är varken bakfulla eller har slagit huvudet mot något hårt. De har plundrat AX-5 på i stort sett all elektronik på insidan och börjat om på nytt.

Börja från scratch

Enligt Ayre har de gjort en ny strömförsörjning, ritat om kretskonstruktionen och bytt ut den gamla volymkontrollen mot en ny servostyrd. Bland annat.Den nya förstärkaren har till exempel ingen negativ återkoppling – feedback – men en förbättrad version av Ayre EquiLock som ska ge transistorerna en mer linjär spänningsrespons, Ayre Double Diamond-krets på utgångarna samt helbalanserade kretsar. Där signalen är jordad hela vägen från ingången till högtalarterminalerna på baksidan. Det dämpar RF-brus och elektromagnetisk interferens, plus minskar risken för överhörning.Förstärkaren har också Ayres egen Power Line RFI-nätfilter, som håller nätbrus borta från signalen.

Installation

På baksidan hittar man både balanserade och obalanserade ingångar. Bara analoga, alltså. Om du behöver en DAC eller skivspelarförstärkare måste de anslutas till en separat enhet. Exempelvis Ayres praktfulla, men lika lite praktiska RIAA-steg P-5XE eller digitalomvandlaren QX-5 Twenty. Som vi också har testat.Första gången man kopplar in någonting alls måste man gå in i inställningsmenyn och aktivera och namnge ingångarna: CD, LP, DAC och så vidare. Det är bara de aktiverade ingångarna som kan användas.Så långt är allt väl. Men sedan kommer vi till …

Ljudet!

Man kan inte se varför Twenty-versionen är så mycket dyrare, men man kan höra det.Jag kopplade förstärkaren direkt till Sonus faber praktfulla – på alla sätt och vis – Serafino-golvhögtalare. Ljudet kom från CD-drivverket McIntosh MDT450 och en MacBook med Tidal HiFi och USB-kabel från Audioquest, via Ayres digitalomvandlare QX-5 Twenty.Det lät helt fantastiskt, och mycket bättre än jag trodde.AX-5 låter faktiskt som en lite svagare version av Ayre-förstärkarkombinationen KX-R Twenty och VX-R Twenty, fast för halva priset. Musiken vecklas ut i ett bergfast stereoperspektiv, med en sällsynt förmåga att återge klanger och nyanser i rymd och atmosfär.Klangkaraktären skulle jag vilja klassa som neutral, med en hint av värme som ger exempelvis röster lite glöd. Till exempel Sade. Hennes sammetslena sång verkligen kommer till sin rätt med AX-5. Den ger nämligen hennes röst både luft och fyllighet, medan många andra förstärkare ger den antingen eller. Eller som en del förstärkare gör: ger rösten en aningen ljusare klang.Den låter också betydligt mer kraftfull än man tror, ​​för den har en explosiv dynamisk kontrast. Det sprudlar verkligen spelglädje om den. Inte av det lössläppta slaget, snarare behärskat och välkontrollerat, men med ett mäktigt temperament.Jämfört med Gryphon Diablo 300, som inte bara är kraftigare på papperet och har ännu bättre dynamisk kontroll, skiljer det lite när det gäller detaljrikedom och transparens. Diablo är dyrare också. Detsamma gäller Audio Research GSi75. Den integrerade rörförstärkaren har mindre muskler men inbyggd USB-DAC och MC/MM-ingång för nästan 50 000 kronor extra, och låter vackert med all slags musik.Men det har inte samma muskulösa elegans som Ayre-förstärkaren.Den största förbättringen jämfört med föregångaren är att Twenty-utgåvan släpper igenom fler av klangernas mikronyanser och har ett bättre grepp om dynamiken. Särskilt i basen. Men jag tycker inte att den är vansinnigt mycket bättre. Har du hört föregångaren så känner du igen dig.Basen är stramare och har mer pondus, som på Diana Krall senaste album där flygelns och kontrabasens lägsta oktaver verkligen upplevs som om förstärkaren har ändlöst med krafter när man spelar högt. Basgången i Solanges ”Weary” får ett bottenlöst djup och sträcker ut Sonus faber-högtalarnas basrespons ännu djupare. Det trodde jag inte var möjligt.På samma gång finns det något viktlöst och organiskt över hur Cecilia Bartolis röst upplevs i rummet i ”Arai La Forza dell’amore”. Rösten hänger som en matta i mitten, med ett enormt djup som ger en tydlig tredimensionalitet. Det finns ingen hårdhet, inga urlakade klangfärger, vassa s-ljud eller missljud. Bara knivskarp precision.

Vår ärliga åsikt

Är AX-5 Twenty värd så mycket mer? För somliga är den säkert det, men personligen är jag inte säker. Den låter definitivt som man förväntar sig av en dyr highend-förstärkare, och saknar varken kraft eller finess för att kunna mäta sig med sina närmaste rivaler. Men den har ingenting annat att erbjuda. Digitala ljudkällor måste gå igenom en annan enhet, här finns inte så mycket som en USB-port. Ur den synvinkeln har den ett handikapp jämfört med mycket annat i sin prisklass, men det gäller definitivt inte ljudet. Som är lika bra som det bästa.[gallery ids="67438"]
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Ayre AX-5 Twenty
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

Ayre AX-5 Twenty
Integrerad förstärkare
2 x 125 watt
Fyra balanserade ingångar
Två obalanserade ingångar
Helbalanserad krets
18 kg

Pris: 143000,-

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
test
Nikon Z6

Fullträff med fullformat

Billigast är bäst i Nikons nya Z-serie med systemkameror.

High End Mässan 2019

Årets mässa bjöd på det mesta av det bästa inom ljud för kräsna öron.

2019 års Panasonic-TV får Dolby Vision och HDR10+

Det är bara den allra billigaste TV-modellen som inte får vara med när Panasonic rullar ut bättre HDR-format. Och Dolby Atmos.

grupptest
Seks 55-tums 4K med HDR-videokvalitet

En bra andra-TV

På jakt efter en billig extra-TV? Nu när butikerna tömmer sina lager på förra årets modeller kan du göra riktiga klipp!

Trådlös McIntosh-soundbar

Här är en soundbar-högtalare som tror att den är en hel anläggning.

Sluten toppmodell och förstärkare från Focal

Den fantastiska hörluren Utopia har fått ett slutet alternativ i form av Stellia. Och så släpper Focal hörlursförstärkaren Arche.

Recension
The Predator (2018)

Skugga från det förflutna

Inte en remake, utan en misslyckad fortsättning och en trist hyllning till originalet från 1987.

Recension
The Truth Matters

Mörkläggningen om kriget i Irak

Bush-administrationen ljög medvetet om orsakerna till andra Irak-kriget – och pressen lät bli att ställa dem till svars.

Recension
Peppermint

Fullständigt ointressant

Blodtörstig Jennifer Garner i blodfattig actionklyscha.

Recension
BlacKkKlansman

En politisk ­knytnäve!

Spike Lee levererar en av sina bästa filmer – om rashat förr och nu.

Släpp lös musiken

Genom att jorda högtalarna har Audiovector lyckats förbättra ljudet.

16x-zoom från Olympus

Kompakt 12–200 mm-objektiv.

test
Nokia 5.1 Plus

Billig Nokia ­överraskar en smula

På flera områden är Nokia 5.1 Plus bättre än man kan förvänta sig för pengarna. Fast ett par kompromisser kommer man inte undan.

test
Audeze Mobius

Utanför huvudet-upplevelse

Audezes lyx-headset bryter mot en av de grundläggande reglerna för hörlurar. Och låter bra!

Bättre skärmkalibrering

Datacolor har förbättrad Spyder-kalibreringen.

Tre nya specialobjektiv från Leica

Så här ser de alltså ut, de tre specialobjektiven som Leica lanserat till M-systemet.

Recension
Velvet Buzzsaw

Konstnärligt mord!

En ganska så misslyckad genreblandning av ironisk satir och slasher-rysare.

grupptest
6 trådlösa hörlurar

Trådlöst ljud ­ på allvar

Hörlurar för dig som tar ljudkvaliteten seriöst men inte vill bli helt ruinerad på kuppen.

grupptest
5 pickuper i budgetklassen

Den viktigaste delen

En ny och bättre pickup är det enklaste och bästa sättet att få bättre ljud.

Utomhus- och inbyggda högtalare från Sonos

Tillsammans med Sonance har de tagit fram serien, speciellt lämplig för nya Amp.

test
Denon CEOL N10

Bonsai-stereo

Denons dvärgstereo utmanar Sonos högtalare och soundbar på deras hemmabana.

grupptest
5 gaming-PC i premiumklassen

Fem häftiga

Det behövs bra grejor när det ska spelas. Vi har gett oss ut på slagfältet med fem bärbara datorer som inte bangar för något.

test
Marantz NA6006

Utsökt spelare med vital brist

Den här nätverksspelaren är lättskött, spelar det mesta och låter jättebra. Men de som strömmar högupplöst musik blir besvikna.

De första bilderna från Lumix S1R

Vi har fotograferat med Panasonics flaggskepp, som kan ta bilder med uppemot till 187 Mp!

Sonus faber går in i väggen

Nu kommer italienarna med lanserar in-wall-högtalare.

Fler Pentax-objektiv

I väntan på nya kameror kan vi glädja oss åt två nya vidvinkelobjektiv.

Hörlurar för battle-spel

Logitech har utvecklat helt ny ljudteknik speciellt för battle-spel.

test
Ring Stick Up Cam Wired

Smidig övervakning som kostar

Man har inte mycket nytta av Ring Stick Up Cam Wired utan ett abonnemang, som gör att Ring laddar upp videofilmerna till molnet.