annons
annons
annons
annons

Test av Audiovector QR3

(Foto: Tillverkare)
SE_LB_SarskiltRekommend_5
Januari 2017
Audiovector QR3

Musikalisk skönhet

Nej, detta är inte bara ännu en högtalare i mängden. QR3 är musikalisk elegans inifrån och ut.

Lyd & Bilde Mener

  • Här finns massor av luft och detaljer, plus en utsökt tonal balans. Dynamiken är strålande och QR3 är ytterst lättplacerade.

  • Basen är inte av det djupaste slaget och det finns rivaler i prisklassen som har mer massiva kabinett.

SE_LB_SarskiltRekommend_5
Januari 2017
Audiovector QR3
annons

När Audiovector lanserar en ny serie ska man vara på sin vakt. Det hör nämligen inte till vardagen för det danska högtalarmärket, som i stället brukar förbättra redan befintliga högtalarserier. Som 2014 när S6 blev SR6 och S3 blev SR3. Båda serierna går att uppgradera i flera steg, så att man kan köpa grundmodellen och sedan bygga ut den i flera steg ända tills man så småningom har den allra värsta modellen. Genialt – och gedigna konstruktioner som satt skandinavisk hifi på världskartan och som också ledde till att chefskonstruktör Ole Klifoth välförtjänt belönades med Ljud & Bilds hederspris 2016/2017.

Vi gillar hur de metalliska membranen ser ut mot det vita kabinettet. Foto: Audiovector

Vi gillar hur de metalliska membranen ser ut mot det vita kabinettet. Foto: Audiovector

Helt ny serie
QR är däremot en helt ny högtalarserie. Den fyller tomrummet som bildades när Audiovector satte punkt för Ki-serien för ett par år sedan, och är alltså helt ny från början till slut. Utvecklad och tillverkad i Danmark, som de andra serierna, fast med billigare komponenter. Så medan SR3 Avantgarde Arreté och SR6 Avantgarde Arreté kostar 77 000 respektive 208 000 kronor, nöjer sig Audiovector med att ta 17 000 kronor för QR3.

Banddiskanten har den fördelen att den är nästan viktlös, så att den reagerar blixtsnabbt på svängningarna. QR3 har ett litet filter som dämpar hårda s-ljud och andra sibilanter, utan att det går ut över detaljrikedomen. Foto: Audiovector

Banddiskanten har den fördelen att den är nästan viktlös, så att den reagerar blixtsnabbt på svängningarna. QR3 har ett litet filter som dämpar hårda s-ljud och andra sibilanter, utan att det går ut över detaljrikedomen. Foto: Audiovector

Konstruktion
Men det betyder inte att man inte får något för pengarna. För det första tycker jag att kabinetten är ovanligt välsvarvade, med avrundade kanter och extra läckra i vitt. Visst, jag får inget intryck av extraordinär byggkvalitet, till exempel är kabinetten i Monitor Audio Silver 6 för halva priset väl så gedigna och välbyggda, och har högre masstäthet. Högtalarelementen i QR3 verkar däremot mer påkostade.

QR-familjen. Foto: Audiovector

QR-familjen. Foto: Audiovector

På toppen sitter en banddiskant utskuren ur en enda skiva aluminium av samma kvalitet som används i flygindustrin. Utanpå denna sitter ett rosaguldpläterat galler som kontrollerar spridningen av övertonerna och som dessutom dämpar hårda s-ljud och andra sibilanter utan att det görs på bekostnad av detaljer och luft.
Under diskanten sitter de två baselementen, där det översta dessutom återger mellanregistret. Membranen har en sandwich-konstruktion i tre lager: ett av dem är aluminium med dess lätta och styva egenskaper, de andra två är mjukare material som dämpar ringning och andra typer av förvrängning som är vanliga för aluminium. Audiovector har försökt utveckla baselement som fungerar som perfekta pistonger, utan uppbrytningar i slaglängdens ytterlägen. Allt för att ge en så jämn och bra tonkvalitet och basrespons som möjligt.
Audiovectors dyrare högtalarserier har tredubbla terminaler på baksidan som klarar både bi-wiring och tri-wiring, men i QR3 finns bara en. Det innebär mindre flexibilitet, men ska du ändå bara använda en förstärkarkanal till varje högtalare så har det fördelen med enklast möjliga signalväg och en potentiellt renare ljudsignal.

Ljudet av QR3
Väldigt lite av allt detta skulle haft betydelse om resultatet var att högtalarna lät omusikaliskt, livlöst och tamt. Men det gör de lyckligtvis inte. Och bäst allt: de låter strålande tätt intill bakväggen!
”Hey Now” med London Grammar har en oerhört luftig och utsträckt ljudbild som vecklar ut sig i rummet och suger in oss i handlingen. Hannah Reids fantastiska röst är i centrum av allting, i ett synthlandskap fullt av detaljer och med många klanglager även i basregistret. Det finns massor av luft och ännu ljusare övertoner än med Monitor Audio 6, vinnaren i vårt golvhögtalartest. QR3 kostar visserligen dubbelt så mycket, men det är ofta som kvalitetsskillnaderna ändå inte är lika uppenbara som här. Audiovector har ännu mer att gå på längst upp, där Silver 6 faktiskt tillhör de bästa i sin klass. Och banddiskantens sibilant-filter gör uppenbarligen vad det ska, för det hörs inte skymten av hårda s-ljud någonstans. Bara massor av luft. Spridningen är också väldigt bra. I normala fall har banddiskanter svårt med responsen så fort lyssnaren flyttar sig åt sidan eller över sweetspot och det blir ett glapp i övergången mellan diskanten och mellanregistret. Inte här. Den här är faktiskt inte ett dyft sämre än Monitor Audios domediskant.
Platsen i vårt testrum där högtalare brukar göra sig bäst är en bra bit ut på golvet, närmare bestämt 170 cm från bakväggen, mätt från högtalarnas baffel. Där kan QR3 kännas en smula tunna i basen. De klarar sig däremot bättre när de står nära väggen, och det är goda nyheter för alla som vill ha en diskret högtalarplacering. Närmare väggen får man nämligen en liten förstärkning av basen, precis lagom för att få en fin balans och få fram energin i den djupaste oktaven hos basinstrument.
Då blir det också mer fart på festen när Bruno Mars och hans ”24K Magic” dyker upp på spellistan. Basen är stram och bestämd och har gott om liv. Som många andra av dagens popproduktioner känns låten visserligen lite stressad och komprimerad, och lägger till i överkant mycket energi i övertonerna. I längden låter det i ljusaste laget om man ska spela på decibelnivåer som passar på en fest, och för sådana tillställningar finns det bättre alternativ. Till exempel är System Audio Saxo 70 lite mer avrundad i toppen, men har massor av krut i mellanbasen.
Men när det handlar om att få gåshud av musiken så är det något speciellt med QR3. Särskilt i mellanregistret och övertonerna, alltså det viktigaste tonregistret för alla instrument utom tuba och kontrabas. Fast till och med de behöver övertoner. Musiken som spelas genom Audiovector-högtalarna är så upplöst och luftig att jag inte kan komma på något annat som kan mäta sig med dem på den här punkten.

Slutsats
Audiovector QR3 är några av de luftigaste och mest upplösta högtalarna i sin prisklass. Detaljerna formligen flödar ur dem, utan att det låter hårt eller vasst. Röster framträder som bara den och låter så verkliga och naturtrogna att det nästan är skrämmande. Akustisk musik låter äkta och nära, och när högtalarna står mot väggen är även basen fyllig nog för att återskapa musikens fundament.
Klangmässigt påminner QR3 väldigt mycket om sina storebröder SR3 Avantgarde Arreté, som jag har jämfört med direkt i testrummet. Och så är de lätta att driva. Bland förstärkarna jag har provat med är kanske Denon PMA-2500NE favoriten, den låter varmare, fylligare och större än exempelvis Hegel Röst och Rotel RA-1592. Med lite extra fyllighet är det ren magi som kommer ut ur QR3.
Jag har inga klagomål, annat än att man kanske förväntar sig att högtalare för de här pengarna ska väga lite mer. Å andra sidan är det skönt att skona ryggen.

Fakta

Audiovector QR3
Typ: 2,5-vägs golvhögtalare
Frekvensomfång: 30–45 000 Hz
Känslighet/impedans: 90,5 dB/4–8 ohm
Mått: 19 x 94,2 x 23,2 cm
Färg: Svart högglans eller vit matt
Pris: 17 000 kr
Webb: ljudtema.se

Tillverkare:
Audiovector
Pris:
17.000,-
Importör:
annons
annons
annons
annons