annonse
annonse

test: B&W DB4S

Högteknologiskt under

Om NASA skulle ha byggt en subwoofer så hade de gjort så här.

Ljud & Bild tycker

En bas så ren, bestämd och väl integrerad från ett så litet fotavtryck att vi gissar att den här går hem hos många. Plus för app-styrning och digital rumskorrektion.
Inte det allra senaste när det gäller ren muskelkraft.

Den senaste tiden har Bowers & Wilkins använt sig av kraftfulla datorer med sofistikerad programvara för att beräkna exakt hur en högtalarkonstruktion måste se ut för att åstadkomma önskad frekvens- och pulsrespons. Detta har de lyckats särskilt väl med i den nya 800 D3-generationen samt i den helt nya 700 S2-serien.

Nya DB-subwooferserien är byggd på samma sätt. Förutom stabila kabinett har B&W stoppat i högtalarelement med membran av ett speciellt skum, där membranet är tjockare i mitten än innerst och ytterst. Det ger bättre styvhet från en lägre massa.

Förstärkaren på hela 1 000 watt bör hålla god kontroll över elementet. Precis som de andra modellerna i DB-serien går DB4S ända ner till 10 Hz vid måttliga ljudnivåer. Det är möjligt tack vare en avancerad DSP som begränsar frekvensområdet nedåt vid ljudnivåer där subwoofern annars känner sig stressad. Frågan är bara hur långt man kan pressa den billigaste DB4S innan den blir tunn i basen.

Pricken över i är en avancerad DSP med rumskorrektion, som aktiveras med en mobil-app. Man kan även styra ljudnivån och välja olika EQ-kurvor direkt från soffan tack vare den här appen.

Ljudkvalitet

Med subfilteret satt till Flat är basgitarren i Maria Menas akustiska Kiss-cover I Was Made For Loving You lika naturlig och ren som jag någonsin har hört den. Och den går djupt. Med elektrorytmer tycker vi det saknas lite punch, men då är det bara att växla över till Music-läget som lägger till lite snärt i mellanbasen. Den funkar fint med akustisk musik också, så man slipper sitta och växla fram och tillbaka hela tiden.

Precis som Monitor Audio är B&W-subben inte den mest brutala i sin klass. Men den är ändå förvånansvärt kompetent. Den har absolut tillräckligt med tryck i hiphop-rytmer, och den lockar verkligen fram danslusten ihop med sina lagkamrater 702 S2, som vi använder oss av under testet.

DB4S gör ett bra jobb även med film. Alien: Covenant sätter stämningen och subwoofern återger baspulser från ljudspåret och rymdskepp som exploderar på ett övertygande sätt. Det låter renare än med de flesta, och den ligger knappt efter M&K Sound V12 när det gäller kraft. Men det är fortfarande en bit kvar till XTZ och framför allt Arendal Sounds monster Subwoofer 2.

Slutsats

Visst kan enklast vara bäst, men det går också att använda högteknologi för att åstadkomma det resultat man vill ha. B&W har skapat en subwoofer som med hjälp av sofistikerad teknik går avgrundsdjupt i basen, samtidigt som den sömlöst anpassas efter rummet med digital rumskorrektion.

DB4S funkar väldigt med musik och film, det är bara det allra lilla sista i rent ljudtryck som är en smula begränsat. DSP:n fördröjer signalen från subben en aning, så du bör kunna fördröja ljudet från högtalarna lika mycket.

  • Typ: Tryckkammare
  • Baselement: 10 tum
  • Förstärkare: 1 000 watt peak, klass D
  • Frekvensomfång: 10–350 Hz
  • Mått: 37,7 x 36 x 36,8 cm
  • Vikt: 26 kg
  • Digital rumskorrektion, mobil-app
  • Webb: hifiklubben.se
Pris: 15500,-

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-