grupptest: Subwoofer-stortest

Brutala baskanoner

Om du tycker att stereon eller hemmabion låter lite anemisk och livlös så kan det bero på akut brist på BAS. Vi har testat 7 potenta subwoofrar som kan kickstarta ljudet i anläggningen!!

Subwoofer. Subb. Baslåda. Jordbävningsmaskin och Low Frequency Effects (LFE). Kärt barn har många namn och du klarar dig inte utan en sådan – eller ett par stycken – om du vill ha en ordentlig hemmabio. Men vad alla inte tänker på är att subwoofern också kan ge musiklyssningen en extra dimension. Bas är nämligen lika essentiellt när du lyssnar på favoritmusiken som när du bänkar dig framför en Hollywood-blockbuster hemma i soffan.

Det finns inte mycket som är lika skönt som att känna soffryggen skaka när Vin Diesel trampar gasen i botten med en Chevy-V8. Film blir inte riktigt kul förrän explosioner och skottlossning känns i kroppen, och det ska helst knaka lite i parketten när King Kong trampar på någon oskyldig stackare. Samma sak med musik – trummorna ska trycka till och elbasen ska få det att darra i bröstet, annars blir upplevelsen ganska så anonym.

Vanliga högtalare lyckas fint med att återge basfrekvenser ner till 50 Hz eller ännu lägre, men det räcker inte med att höra basen, den ska kännas också! Sådant kräver en dedikerad högtalare, och det är subwooferns jobb att ta över när vanliga högtalare ger upp.

Storleken räknas

Tillverkarna jobbar alltid stenhårt med att göra mer effektiva subwoofrar. De använder kraftfulla förstärkare, avancerade equalizerkretsar, DSP-teknik och exotiska material för att klämma ut mesta möjliga ljud per liter lådvolym. Ändå är det ingen tvekan om att kubik fortfarande räknas när det gäller bas. En subwoofer har egentligen bara en enda uppgift och det är att flytta mängder av luft! Ju djupare frekvenser som ska spelas desto större måste högtalaren vara. Ett riktigt kylskåp fullt av basmembran har mycket bättre förutsättningar än en liten kub. Har du tillräckligt med plats för att låta ljudhobbyn frodas fritt så behöver du inte tveka: Satsa på den största subwoofern du har plats (och råd) med!

Tyvärr är det få förunnat att ha ett särskilt lyssningsrum eller en gillestuga där det finns obegränsat med plats. Praktiska saker som utrymmeskrav är högst reella faktorer som spelar in hemma hos de flesta av oss. Dessutom är det ju lockande med en subwoofer som ger höga prestanda i förhållande till storleken. Då är det ju lättare att få plats med en till!

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Kraft och finess

Det handlar inte bara om vem som spelat högst och djupast. Kvalitet är lika viktig som kvantitet. Basen måste kunna starta och stoppa när den ska, och återge rena toner utan resonanser eller sprucket ljud. Detta är extra viktigt om den ska användas till musik och paras ihop med sparsmakade hifi-högtalare. Det spelar ingen roll hur mycket muskler och djupbas man har om timingen inte sitter som den ska! Takt och ton räknas lika mycket som hur tuff subwoofern är på maximalt ljudtryck.

Testet

I det här testet letar vi efter subwoofern som ger mest och bäst bas, med så få kompromisser som möjligt. Vi har trålat marknaden på jakt efter de mest potenta nyheterna. Vi har medvetet valt större modeller, gärna med 12-tums baselement eller ännu större, för att maximera prestanda. Vi har dock undvikit de allra största basmonstren, som man knappast får tillåtelse att baxa in i ett vanligt vardagsrum.

Testet har utförts med utvalda låtar, filmklipp och testfrekvenser. Till filmljudet har vi använt våra Procella P6 Cinema-högtalare som medspelare, delade vid 80 Hz för att överlåta den viktiga djupbasen åt subwoofern. Till musik, och för att avslöja testdeltagarnas samspel med äkta hifi-högtalare, har vi spelat på Bowers & Wilkins briljanta 702 S2. Vi har använt en Marantz SR8012-hemmabioförstärkare för att korrigera nivå och avstånd för varje subwoofer.

test: XTZ SUB 1X12

Februar 2018
XTZ SUB 1X12
Läs hela artikeln med prenumeration på Ljud & Bild.
Prenumerera på Ljud & Bild

Redan prenumerant
Logga in

Lika roligt för halva priset

Subwoofern från XTZ kostar hälften så mycket som de andra med samma storlek och slagkraft. Och får inte stryk av någon!

Blixtsnabb, distinkt och mycket kraftfull innebär att XTZ SUB 1X12 är en topp-subwoofer till både musik och film. Den är dessutom ganska så enkel att placera. Och så kostar den hälften så mycket som konkurrenterna!
Det finns ännu kraftigare subwoofrar, men de kostar mycket mer.

För svenska XTZ handlar det om att göra den högsta ljudkvaliteten till det lägsta priset. Produkterna tillverkas i Kina men utvecklas på XTZ:s huvudkontor i Torup. I Cinema-serien finns det två subwoofer-modeller, där den största besten heter SUB 3X12 och har tre 12-tumsbasar som pumpar på. Priset på 19 500 kronor skulle kunna passa in i detta test, men det gör inte storleken som mest påminner om ett kylskåp! Därför valde vi SUB 1X12 i stället. Den är inte heller någon lilleputt, kabinettvolymen är större än flera av de andra testdeltagarnas trots att den bara kostar 8 000 kronor.

Kabinettet har en lång, smal basreflexport längst ned på fronten. En hårt packad skumgummiremsa förvandlar den snabbt till en tryckkammare om man vill. 12-tummaren är framåtriktad och drivs av en förstärkare med 900 watt maxeffekt. Subwoofern är har dessutom blivit THX-klassad.

Ljudkvalitet

Vi gillar att börja med musik, eftersom det snabbt berättar för oss vad vi har att göra med rent tonalt. Och XTZ-subben gör oss inte besvikna. Med igentäppt basport låter akustisk musik med kontrabas förförande bra. Till att börja med tycker vi att det kanske låter lite försiktigt. Jämfört med Yamaha NS-SW1000, och även M&K Sound V12, låter det behärskat, 1X12 gör liksom inte så mycket väsen av sig. Men den ger kontrabasen ett bra fundament, det här är en väldigt jämn och fin basåtergivning.

Med elektronisk musik av Deadmau5 avslöjar XTZ-subben att den har mer att ge. Den skiljer betydligt bättre på tonerna än Yamaha, på samma gång som den slår hårt och fast. De elektroniska basrytmerna i ARYs The Sea sitter som gjutna!

– Det låter nästan lite för tight, utbrister Audun.

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Och han har en poäng, för när transienter dör lika fort som de kommer så det kan upplevas lite tunt efter man har hört andra subwoofrar och högtalare med ”hängbas”. Det låter inte riktigt lika avstämt och distinkt som med B&W DB4S, däremot har XTZ mer ljudtryck och ”mullerbas”.

Vilket verkligen kommer väl till pass när man tittar på film. Alien: Covenant Covenant låter otroligt häftigt. Subwoofern levererar pulserande subbastoner helt oansträngt och när rymdskeppet exploderar gör det det med dunder och brak.

Slutsats

XTZ SUB 1X12 är en grym subwoofer, som spelar film och musik med lika stor övertygelse. Den kan misstolkas som lite snäll emellanåt eftersom den integreras så väl och har ett så tight grepp om basen att det nästan kan låta lite ”torrt”. Men så fort den matas med riktiga basljud vänder den på en femöring och pumpar loss så att rummet nästan skakar!

Det enda som saknas här är ännu en subwoofer! Och det kan du faktisk köpa, utan att totalpriset blir högre än med någon av de andra i klassen. Ingen tvekan om saken: Bästa köp!

Betyg
  • Typ: Basreflex/tryckkammare
  • Baselement: 12 tum
  • Förstärkare: 900 watt peak/500 watt RMS, klass D
  • Frekvensomfång: 19–160 Hz
  • Mått: 46,5 x 51 x 47,5 cm
  • Vikt: 29 kg THX-certifierad
  • Web: surround.no
  • Webb: xtz.se
Bästa pris på XTZ SUB 1X12
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

test: M&K Sound V12

Läs hela artikeln med prenumeration på Ljud & Bild.
Prenumerera på Ljud & Bild

Redan prenumerant
Logga in

Snabb och exakt

Vill du ha djup, slagkraftig bas från en kompakt och lättplacerad subwoofer är V12:an från M&K definitivt en av de bästa.

Kompakt, lättmöblerad och serverar en tight och punchy djupbas som vi aldrig tröttnar på.
Mycket vill ha mer, och M&K-subben saknar lite tryck för att hänga med de bästa, speciellt i stora lyssningsrum.

M&K Sound är verkligen ingen nybörjare när det gäller bas. Miller & Kreisel var en av pionjärerna inom subwoofrar på 70-talet och har hållit igång med en lång rad strålande baslådor sedan dess. Det kittlar lite i öronen på oss varje gång vi tänker tillbaka på testet av X-12, deras största och mest kraftfulla modell hittills.

Nya V-serien är byggd för att vara ett billigare alternativ. Till skillnad från värstingen X-12, som har dubbla 12-tums baselement i push-pull-konfiguration, har V12 en enda tolvtummare i ett slutet kabinett. Den ser läcker ut med sina rundade hörn och silkesmatta finish. Vårt testexemplar var vitt – men oroa dig inte: den finns i svart också! Enda nackdelen: det ingår gummifötter som ska limmas fast, men vi tyckte att de satt väldigt dåligt.

Ljudkvalitet

Detta är en av testets mer kompakta modeller. Väldigt enkel att placera, och den tappar inte andan i första taget. V12 levererar en kraftfull, tung djupbas med god kontroll och vi känner direkt igen den strama och punchiga basen som är typisk för M&K. Basåtergivningen känns harmonisk och exakt i Maria Menas kontrabas och matchar fronthögtalarna fint. Vi spelar James Blakes Limit to your love på jättehög volym utan att den ger ifrån sig någon plågsam förvrängning. Där Yamaha-subben låter lite osammanhängande och pressad på hög volym lyckas MK Sound hålla huvudet kallt, med snabb respons och tydliga skillnader på tonerna.

Med Alien: Covenant i Blu-ray-spelaren lägger V12 i en ny växel. Den har en slående kombination av slagkraft och precision som ger ett solitt fundament till musik och ljudeffekter. Till och med när explosionerna dundrar som värst kan vi höra de dramatiska synth-tonerna tydligt i bakgrunden.

M&K Sound är dock inte testdeltagaren som spelar allra djupast och kraftigast. Sinustoner med 20, 30 och 40 Hz visar att subwoofern låter väldigt linjärt ner till ungefär 25 Hz och kan spela högt utan förvrängning. Men plötsligt kommer den till en gräns när den inte spelar högre, hur högt man än vrider upp volymratten. Det verkar som om M&K Sound (klokt nog) har satt en begränsning som skyddar mot överbelastning och hindrar subwoofern att lämna sin bekvämlighetszon.

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Slutsats

M&K Sound V12 är en enkel och välbyggd subwoofer, som skapt för att liv och rörelse i såväl hemmabion som i musikens värld. Den kämpar ända uppe i täten bland alla testdeltagare när det gäller transientrespons och ljudkvalitet. Det finns andra subwoofrar som kan spela högre och djupare, men för dem som söker en kompakt subwoofer till ett medelstort rum är M&K Sound absolut ett bra val.

Betyg
  • Typ: Tryckkammare
  • Baselement: 12 tum
  • Förstärkare: 300 watt
  • Frekvensutgång: 20–200 Hz +/-2 dB
  • Mått: 46,5 x 36 x 40
  • Vikt: 21 kg
  • Webb: mksound.com
Bästa pris på M&K Sound V12
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

test: Yamaha NS-SW1000

Läs hela artikeln med prenumeration på Ljud & Bild.
Prenumerera på Ljud & Bild

Redan prenumerant
Logga in

Gör vad den ska

Yamahas subwoofer har tillräckligt med kraft för att trycka till, och är tillräckligt snabb med musik. Den har bara ett problem.

Ljudtrycket är absolut acceptabelt, och subwoofern hänger med på vad som händer, både med musik och film.
Hörbar turbulens i basreflexporten från 40 Hz och nedåt gör att man inte kan dra på lika mycket som vi vill. När man lyssnar på musik är inte bastonerna de mest nyanserade.

I egenskap av välrenommerad tillverkare av musikinstrument besitter Yamaha viktig expertis när det gäller att konstruera högtalarkabinett. Många av principerna är nämligen desamma för flygelkabinett och högtalarkabinett. Med andra ord finns det all anledning att misstänka att de kan sina saker även när det gäller subwoofrar.

NS-SW1000 är Yamahas största subwoofer, med en stabil vikt på 42,6 kilo. Bakom den icke-löstagbara grillen på fronten sitter ett 12-tums baselement och på sidan sitter basreflexporten. Denna går nästan hela vägen genom kabinettet och har lite virvlar i änden. Yamaha påstår att vanliga basportar orsakar för mycket turbulens som ger mycket blåsljud vid bottenfrekvenserna, vilket motverkas genom att man vrider porten en aning. På samma sätt som en gevärspipa snurrar på kulan när den åker ut.

För att driva elementen har Yamaha valt en kraftfull klass D-förstärkare med maximal effekt på 1000 watt. RMS-effekten anges inte, förmodligen ligger den på ungefär hälften, vilket också är ytterst respektabelt. Yamaha använder sig av en aktiv servoteknik, där elementet och förstärkaren alltid arbetar tillsammans för att jämna ut impedansskillnader. Detta ska ge den renaste, jämnaste basresponsen.

Ljudkvalitet

Yamaha-subben tillför ljudbilden en fet och stabil bas som kommer med fint när Bob Marley och Lauren Hill brakar ihop från var sin tidsepok i remixen av Turn Your Lights Down Low. Rytmerna smäller till bra, man känner det i kroppen och vi inser direkt att den här basen är av en helt annan klass än man brukar få från baslådor i 5 000–6 000-kronorsklassen.

De suggestiva baspulserna i James Blakes Limit To Your Love dånar fint nere i botten. En del missljud hörs lite när man drar upp volymen, vilket vi bekräftar med testtoner från 40 Hz och nedåt. Trots Yamahas påståenden hörs det faktiskt en del förvrängning i basreflexporten under 40 Hz när man vräker på med dansvänliga ljudnivåer.

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Dessutom upplevs inte bastonerna från en kontrabas lika naturliga som med Sumiko S.10 och B&W DB4S. Det låter smått färgat.

Film låter tufft och det skakar fint i kroppen när Alien: Covenant åker in i Blu-ray-spelaren, speciellt i den intensiva scenen när rymdskeppet sprängs i bitar. Men även här hör man högfrekvent ljud från basporten ibland.

Slutsats

Yamahas kraftfullaste subwoofer är en tung och häftigt sak som serverar de djupaste tonerna från både film och musik på ett potent sätt, vi gissar att de allra flesta blir väldigt nöjda med NS-SW1000.

Nackdelen är att basreflexporten har missljud ibland. För att undvika det får man antingen ställa delningsfrekvensen ganska så lågt eller hålla volymen på mer måttfulla nivåer.

Betyg
  • Typ: Basreflex
  • Baselement: 12 tum
  • Förstärkare: 1 000 watt peak, klass D
  • Frekvensomfång: 18–160 Hz
  • Mått: 46,3 x 44,3 x 52,2 cm
  • Vikt: 42,6 kg
  • Övrigt: Servoteknik
  • Webb: yamaha.com
Bästa pris på Yamaha NS-SW1000
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

test: Monitor Audio Silver W12

Läs hela artikeln med prenumeration på Ljud & Bild.
Prenumerera på Ljud & Bild

Redan prenumerant
Logga in

När musiken är viktigast

Den här passar dig som framför allt behöver en kompakt subwoofer som låter utmärkt med musik.

Ytterst kompakta mått plus digital rumskorrektion gör den här subwoofern väldigt enkel att placera. Den låter dessutom mycket bra med musik.
Vi saknar lite fart och fläkt, allt känns lite försiktigt.

Vi har aldrig hört någon dålig högtalare från Monitor Audio, den brittiska tillverkaren vinner titt som tätt breddtester hos oss. Deras subwoofrar har vi däremot inte så stor erfarenhet av.

Silver W12 har ett pris som matchar de övriga högtalarna i Silver-serien väl. Som namnet antyder har den ett 12-tums baselement, och den är så kompakt att elementet nästan går ända ut till kabinettets kanter. För att driva det sitter en förstärkare som lämnar 500 watt kontinuerlig effekt.

För att subwoofern ska fungera optimalt i de flesta rum har Monitor Audio utrustat den med digital ljudbehandling (DSP) och rumskorrektion. Det innebär dessutom att det bara är en stor fördel att placera subben ända inne i ett hörn, eftersom timingen blir bättre och färgningar elimineras av DSP:n. Det går till så att man placerar den medföljande mätmikrofonen där man sitter i soffan, sedan skickas testsignaler ut som fångas upp, tolkas och korrigeras.

Kabinettet är slutet, så man slipper blåsljud från en basreflexport. Det betyder ofta att de djupaste tonerna saknas, men DSP och lång slaglängd kompenserar för detta. Och till skillnad från Yamaha-subben så går det inte att höra några missljud från W12, inte ens med de djupaste bastonerna.

Ljudkvalitet

W12 är rapp och bestämd och levererar ytterst rena och tydliga bastoner. En kontrabas låter som just en kontrabas, och det finns mer luft mellan basanslagen än med Yamaha SW1000, XTZ Cinema Sub 1X12 och M&K Sound V12. Här bara på de klara och markerade baspulserna som lurar längst ned i James Blakes Limit To Your Love, som låter luftigare än med de flesta andra.

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Det blir ett lite annat sätt att lyssna på hiphop, reggae och elektronisk dansmusik. För medan typiska subwoofrar smäller till med en bas som träffar oss i magtrakten, levererar Monitor Audio tonerna och rytmerna mer behärskat. Det betyder att man hör basen mer än man känner den. Inget fel med det så länge man främst vill sitta och lyssna på musiken i stället för att dansa till den.

Även om W12 har kraft nog för att hänga med så är den alltså inte startfältets mest muskulösa. Både musik och film låter lite ljusare än med de fetaste konkurrenterna. Den dystra stämningen Alien: Covenant kommer fram här också, men när rymdskeppet sprängs i luften vill vi ha mer tyngd och ljudtryck.

Slutsats

Monitor Audio W12 är en taktfast och ytterst musikalisk subwoofer som får fram klangfärgerna och luften i bastonerna. Den fungerar väldigt bra med akustisk musik, eftersom det inte berövar instrumenten sina klangfärger. Den duger till film också, även om vi inte direkt behöver något gnistskydd när fyrverkerierna smäller av.

Stor plus i kanten för rumskorrigering, som gör subwoofern enkel att placera.

Betyg
  • Typ: Tryckkammare
  • Baselement: 12 tum
  • Förstärkare: 500 watt RMS, klass D
  • Frekvensomfång: 20–120 Hz
  • Mått: 37 x 34 x 41 cm
  • Vikt: 20,1 kg
  • Digital rumskorrigering
  • Webb: iconscandinavia.se
Bästa pris på Monitor Audio Silver W12
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

test: B&W DB4S

Högteknologiskt under

Om NASA skulle ha byggt en subwoofer så hade de gjort så här.

En bas så ren, bestämd och väl integrerad från ett så litet fotavtryck att vi gissar att den här går hem hos många. Plus för app-styrning och digital rumskorrektion.
Inte det allra senaste när det gäller ren muskelkraft.

Den senaste tiden har Bowers & Wilkins använt sig av kraftfulla datorer med sofistikerad programvara för att beräkna exakt hur en högtalarkonstruktion måste se ut för att åstadkomma önskad frekvens- och pulsrespons. Detta har de lyckats särskilt väl med i den nya 800 D3-generationen samt i den helt nya 700 S2-serien.

Nya DB-subwooferserien är byggd på samma sätt. Förutom stabila kabinett har B&W stoppat i högtalarelement med membran av ett speciellt skum, där membranet är tjockare i mitten än innerst och ytterst. Det ger bättre styvhet från en lägre massa.

Förstärkaren på hela 1 000 watt bör hålla god kontroll över elementet. Precis som de andra modellerna i DB-serien går DB4S ända ner till 10 Hz vid måttliga ljudnivåer. Det är möjligt tack vare en avancerad DSP som begränsar frekvensområdet nedåt vid ljudnivåer där subwoofern annars känner sig stressad. Frågan är bara hur långt man kan pressa den billigaste DB4S innan den blir tunn i basen.

Pricken över i är en avancerad DSP med rumskorrektion, som aktiveras med en mobil-app. Man kan även styra ljudnivån och välja olika EQ-kurvor direkt från soffan tack vare den här appen.

Ljudkvalitet

Med subfilteret satt till Flat är basgitarren i Maria Menas akustiska Kiss-cover I Was Made For Loving You lika naturlig och ren som jag någonsin har hört den. Och den går djupt. Med elektrorytmer tycker vi det saknas lite punch, men då är det bara att växla över till Music-läget som lägger till lite snärt i mellanbasen. Den funkar fint med akustisk musik också, så man slipper sitta och växla fram och tillbaka hela tiden.

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Precis som Monitor Audio är B&W-subben inte den mest brutala i sin klass. Men den är ändå förvånansvärt kompetent. Den har absolut tillräckligt med tryck i hiphop-rytmer, och den lockar verkligen fram danslusten ihop med sina lagkamrater 702 S2, som vi använder oss av under testet.

DB4S gör ett bra jobb även med film. Alien: Covenant sätter stämningen och subwoofern återger baspulser från ljudspåret och rymdskepp som exploderar på ett övertygande sätt. Det låter renare än med de flesta, och den ligger knappt efter M&K Sound V12 när det gäller kraft. Men det är fortfarande en bit kvar till XTZ och framför allt Arendal Sounds monster Subwoofer 2.

Slutsats

Visst kan enklast vara bäst, men det går också att använda högteknologi för att åstadkomma det resultat man vill ha. B&W har skapat en subwoofer som med hjälp av sofistikerad teknik går avgrundsdjupt i basen, samtidigt som den sömlöst anpassas efter rummet med digital rumskorrektion.

DB4S funkar väldigt med musik och film, det är bara det allra lilla sista i rent ljudtryck som är en smula begränsat. DSP:n fördröjer signalen från subben en aning, så du bör kunna fördröja ljudet från högtalarna lika mycket.

Betyg
  • Typ: Tryckkammare
  • Baselement: 10 tum
  • Förstärkare: 1 000 watt peak, klass D
  • Frekvensomfång: 10–350 Hz
  • Mått: 37,7 x 36 x 36,8 cm
  • Vikt: 26 kg
  • Digital rumskorrektion, mobil-app
  • Webb: hifiklubben.se
Bästa pris på B&W DB4S
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

test: Arendal Sound 1723 Subwoofer 2

Februar 2018
Arendal Sound 1723 Subwoofer 2
Läs hela artikeln med prenumeration på Ljud & Bild.
Prenumerera på Ljud & Bild

Redan prenumerant
Logga in

Jordbävning på låda!

När det gäller ren och oansträngd djupbas har vi knappt hört något bättre än den här ”domedagsmaskinen” från Arendal.

Här får du massiv, tight och bestämd djupbas som inte kroknar ens i de mest utmanande musik- och filmsekvenserna.
Se upp för grannen ...

Om man vill att något ska göras ordentligt så får man vara beredd att göra det själv! Efter att ha jobbat som norsk distributör av ett antal potenta högtalarmärken har L-Sound från Arendal tagit saken i egna händer. Resultatet är den mäktiga högtalarserien 1723, döpt efter året då byn Arendal fick status som stad.

THX-godkända 1723 Subwoofer 2 har samma bestyckning som den kolossala Subwoofer 3 som vi har testat tidigare, fast i ett mer kompakt och vardagsrumsvänligt format. Kabinettet är precis tillräckligt stort för att få plats med två baselement på 13,8 tum samt en förstärkare på 1 000 watt.

Ljudkvalitet

Detta är den största subwoofern i testet, både när det gäller kabinett och baselement. Vi hade därför höga förväntningar, väl medvetna om att slagvolymen gör mycket för prestanda. Exakt hur mycket var vi däremot inte förberedda på. Vi började med den bastunga technolåten Seeya med Deadmau5 och blev genast chockade av kraften som bor i den här relativt kompakta subwoofern. Den hamrar så att det verkligen känns i bröstet och soffryggen!

Potent djup bas kan ofta följas av en tung och trög ljudkaraktär, men Subwoofer 2 startar och stoppar på ett rappt och distinkt sätt. Även med snabba och svåra rytmer håller den enkelt jämna steg med våra fronthögtalare.

Geir och Audun är överens:

Annons: Artikeln fortsätter nedan

– Det här är något helt annat. Hiphop och elektronisk musik låter tufft som bara den.

Hur är det med lite mer organisk bas, som i Maria Menas I was made for loving you? Här handlar det om att återge basens många klangfärger på ett mer finkänsligt sätt, och Arendal Sound klarar även detta med bravur. Basgitarren låter stort, häftigt och stramt, och det hörs ingen skymt av resonanser eller egenklang från kabinettet. Allt låter fullständigt oansträngt och vi får en liten känsla av att sitta på en live-konsert i stället för att lyssna på en inspelning.

Subwoofer 2 stortrivs med film också. När rymdskeppet exploderar i Alien: Covenant går en massiv tryckvåg genom rummet som sätter allt lösöre i gungning, men subwoofern klarar sig bergfast genom alltihop. Vi stresstestade med frekvenssvep från 120 till 20 Hz och inte ens när hela rummet skakade gick det att höra något brus eller några vibrationer från subwoofern. Inte heller några tecken på dynamisk kompression, som vi upplevde med de övriga testdeltagarna. De dubbla elementen, det kraftfulla kabinettet av HDF, och inte minst förstärkaren, gör helt klart vad de ska.

Slutsats

1723 Subwoofer 2 är ett nummer större än de andra testdeltagarna, men även med det i åtanke överträffar den våra förväntningar. Ingen av utmanarna lyckas matcha kraften och precisionen från Arendal-subben. Den får aldrig slut på ork, och serverar musik och filmljud med attack och jordbävningsliknande egenskaper. Sammantaget måste vi erkänna att vi är imponerade av vad Arendal Sound åstadkommit, till ett ytterst konkurrenskraftigt pris.

Betyg
  • Typ: Tryckkammare
  • Baselement: 2 x 13,8 tum
  • Förstärkare: 1 000 watt
  • Frekvensomfång: 20–160 Hz (+/–3 dB)
  • Mått: 54,2 x 42 x 50 cm
  • Vikt: 41,4 kg EQ1/EQ2-inställningar
  • Webb: arendalsound.eu
Bästa pris på Arendal Sound 1723 Subwoofer 2
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

test: Sumiko S.10

Läs hela artikeln med prenumeration på Ljud & Bild.
Prenumerera på Ljud & Bild

Redan prenumerant
Logga in

Elegant muskelknippe

När man ska köpa subwoofer måste man ofta välja mellan kraft och precision, men Sumiko har massor av både och.

Här får du massor av tung, mäktig och härlig djupbas som kännetecknar en riktig subwoofer, utan dåliga ursäkter.
Entrébiljetten till underhållningen kostar något mer än de övriga testdeltagarna.

Sumiko är ett relativt nytt varumärke i subwoofer-världen, men med den mäktiga McIntosh-koncernen i ryggen får de nog betraktas som allt annat än ett garageföretag: de här bashögtalarna är faktiskt utvecklade av samma team som gör högtalarna från Sonus faber. Det bygger upp förväntningar på både ljud och estetik.

S10 är Sumikos största subwoofer och har ett läckert utförande i blank pianolack. Med tanke på namnet skulle man kunna anta att den är bestyckad med en 10-tums bas. Men icke, här är det 12 tum som gäller – faktiskt två stycken! Förutom en aktiv tolvtummare som spelar ner mot golvet har den ett identiskt, passivt membran på sidan som hjälper till med de lägsta frekvenserna. Detta är en mer sofistikerad, dyrare lösning än traditionell basreflex – men den fungerar.

Ljudkvalitet

Vi började vår seans med musik, och det är ingen tvekan om att Sumiko-subwoofern spelar ytterst exakt rent tonalt. Den följer basgången i Maria Menas I was made for loving you till punkt och pricka, och skiljer fint mellan de olika tonhöjderna. Det låter saftigt och kraftfullt på samma gång och vi kan höra små, delikata detaljer som saknas med en del andra testdeltagare. Subwooferkonstruktioner med passiva slavelement kännetecknas ibland av en något långsammare transientrespons än vanliga tryckkammare, men det hör vi inga tecken på här.

Samtidigt finns det något som inte riktigt stämmer. När vi spelar snabba elektroniska basrytmer (Deadmau5 – SeeYa) är det uppenbart att subwooferns anslag hänger lite efter fronthögtalarna. Vi misstänker att det kan bero på att vi använder högnivåingången med högtalarkabel direkt från förstärkaren, och det visar sig stämma. En sådan koppling är utan tvekan bra i stereosammanhang, men med en hemmabioreceiver som Marantz 8012 är det tydligen bättre att använda vanlig signalkabel och låta rumskorrektionen justera avstånd och fördröjning. Det fixade timing-problemet och gav en oerhört tight och välkontrollerad djupbas som var i utmärkt i synk med fronthögtalarna.

Sumiko S10 har förmågan att klämma till när det verkligen behövs. De djupa tonerna i ARYs The Sea serveras med ett massiv tryck, och detsamma gäller de djupa tonerna i Alien: Covenant. S10 klarade vårt tortyrtest utan att duka under och hade inga problem med att återge hörbar (och kännbar!) respons ner till 20 Hz.

Slutsats

Sumiko S10 är dyrast i testet men har också ett lite mer exklusivt utförande, plus mångsidiga anslutningar och justeringsmöjligheter. Rent ljudmässigt är detta en subwoofer som vänder sig till audiofila finsmakare som vill ha allt på samma gång. Basen är stram och superdetaljerad, men saknar inte kraft. Här får du en bra kombination av muskler och finess i en och samma sub!

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Betyg
  • Typ: Sluten med slavbas
  • Baselement: 12 tum + 12 tum passiv
  • Förstärkare: 500 watt, klass D
  • Frekvensomfång: 22–120 Hz
  • Mått: 44,5 x 40 x 45 cm
  • Vikt: 29 kg
  • Trådlös mottagare
  • Web: septon.se
Bästa pris på Sumiko S.10
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
Subwoofer. Subb. Baslåda. Jordbävningsmaskin och Low Frequency Effects (LFE). Kärt barn har många namn och du klarar dig inte utan en sådan – eller ett par stycken – om du vill ha en ordentlig hemmabio. Men vad alla inte tänker på är att subwoofern också kan ge musiklyssningen en extra dimension. Bas är nämligen lika essentiellt när du lyssnar på favoritmusiken som när du bänkar dig framför en Hollywood-blockbuster hemma i soffan. Det finns inte mycket som är lika skönt som att känna soffryggen skaka när Vin Diesel trampar gasen i botten med en Chevy-V8. Film blir inte riktigt kul förrän explosioner och skottlossning känns i kroppen, och det ska helst knaka lite i parketten när King Kong trampar på någon oskyldig stackare. Samma sak med musik – trummorna ska trycka till och elbasen ska få det att darra i bröstet, annars blir upplevelsen ganska så anonym. Vanliga högtalare lyckas fint med att återge basfrekvenser ner till 50 Hz eller ännu lägre, men det räcker inte med att höra basen, den ska kännas också! Sådant kräver en dedikerad högtalare, och det är subwooferns jobb att ta över när vanliga högtalare ger upp.

Storleken räknas

Tillverkarna jobbar alltid stenhårt med att göra mer effektiva subwoofrar. De använder kraftfulla förstärkare, avancerade equalizerkretsar, DSP-teknik och exotiska material för att klämma ut mesta möjliga ljud per liter lådvolym. Ändå är det ingen tvekan om att kubik fortfarande räknas när det gäller bas. En subwoofer har egentligen bara en enda uppgift och det är att flytta mängder av luft! Ju djupare frekvenser som ska spelas desto större måste högtalaren vara. Ett riktigt kylskåp fullt av basmembran har mycket bättre förutsättningar än en liten kub. Har du tillräckligt med plats för att låta ljudhobbyn frodas fritt så behöver du inte tveka: Satsa på den största subwoofern du har plats (och råd) med! Tyvärr är det få förunnat att ha ett särskilt lyssningsrum eller en gillestuga där det finns obegränsat med plats. Praktiska saker som utrymmeskrav är högst reella faktorer som spelar in hemma hos de flesta av oss. Dessutom är det ju lockande med en subwoofer som ger höga prestanda i förhållande till storleken. Då är det ju lättare att få plats med en till!

Kraft och finess

Det handlar inte bara om vem som spelat högst och djupast. Kvalitet är lika viktig som kvantitet. Basen måste kunna starta och stoppa när den ska, och återge rena toner utan resonanser eller sprucket ljud. Detta är extra viktigt om den ska användas till musik och paras ihop med sparsmakade hifi-högtalare. Det spelar ingen roll hur mycket muskler och djupbas man har om timingen inte sitter som den ska! Takt och ton räknas lika mycket som hur tuff subwoofern är på maximalt ljudtryck.

Testet

I det här testet letar vi efter subwoofern som ger mest och bäst bas, med så få kompromisser som möjligt. Vi har trålat marknaden på jakt efter de mest potenta nyheterna. Vi har medvetet valt större modeller, gärna med 12-tums baselement eller ännu större, för att maximera prestanda. Vi har dock undvikit de allra största basmonstren, som man knappast får tillåtelse att baxa in i ett vanligt vardagsrum. Testet har utförts med utvalda låtar, filmklipp och testfrekvenser. Till filmljudet har vi använt våra Procella P6 Cinema-högtalare som medspelare, delade vid 80 Hz för att överlåta den viktiga djupbasen åt subwoofern. Till musik, och för att avslöja testdeltagarnas samspel med äkta hifi-högtalare, har vi spelat på Bowers & Wilkins briljanta 702 S2. Vi har använt en Marantz SR8012-hemmabioförstärkare för att korrigera nivå och avstånd för varje subwoofer.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Subwoofer-stortest
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • XTZ SUB 1X12 8 000 kr
  • MK Sound V12 12 000 kr
  • Yamaha NS-SW1000 15 000 kr
  • Monitor Audio Silver W12 15 000 kr
  • Bowers & Wilkins DB4S 15 500 kr
  • Arendal Sound 1723 Subwoofer 2 16 000 kr
  • Sumiko S.10 19 000 kr

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Stranger Things, säsong 3 – första trailern!

4 juli återvänder Netflix till Hawkins och Stranger Things.

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Superb allround-zoom

Panasonics första standardzoom i fullformat lever upp till förväntningarna.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslöjad

Här är de första bilderna på Philips nya OLED-toppmodell!

Apple turbotrimmar iMac

De nya iMacarna klarar tuffa jobb dubbelt så snabbt.

test
Panasonic Lumix DC-S1R

Bästa kameran

Lumix S1R är rena rama ymnighetshornet – och en av de bästa kamerorna vi har testat.

Ljusstarkt porträttobjektiv till Sony alpha

Tyst, snabbt och med snygg boheh är några av egenskaperna man får med Samyangs 85mm f1.4.

test
Canon EOS RP

Klipp från Canon

EOS RP saknar inte helt kompromisser men har en aggressiv prislapp och är mycket tillfredsställande att fotografera med.

Allt om Samsungs QLED-TV 2019

Samsungs kommande 2019-modeller får ett markant lyft i bildkvalitet, och den här gången gäller det inte bara toppmodellerna.

test
Samsung QE65Q900R

8K mot 4K: ­Teknisk knockout

Är Samsungs minsta och billigaste 8K-skärm bättre än en vanlig, bra 4K-TV? Vi testar!

Mässbilder från Sound Society 2019

Även i vårt grannland Danmark finns det naturligtvis hifi-mässor. Här är bilder från en av dem!

Tidal ger studioljud i iPhone

Tidal-användare kan glädja sig åt att iPhone har fått MQA-stöd, och alltså kommer närmare ljudet från inspelningsstudion.

grupptest
5 trådlösa brusreducerande hörlurar

Tyst och skönt på flyget

Brusreducerande hörlurar motverkar trötthet och skonar hörseln på långa flygresor.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glödande klangmästare

En av de bästa rörförstärkare vi har testat raserar alla fördomar.

Sonos One får nytt innehåll

Sonos One Gen 2 är lika enkel att använda som tidigare. Så vad är det egentligen som är nytt?

Vår favoritkamera blir bättre

Leica Q2 är kanske den perfekta resekameran.

Recension
Triple Frontier

Greed is good…

Före detta amerikanska elitsoldater bestämmer sig för att råna en sydamerikansk knarkbaron. Det går inte riktigt som planerat.

test
RME ADI-2 DAC

Bästa ljudet vi har hört

Du hittar knappast en bättre DAC för pengarna än RME ADI-2 DAC.

test
Stax SR-009s

Detta är inte ljud – det är magi

Nu vet jag hur det känns att ha ett helt universum inklämt mellan öronen.

Recension
A star is Born

Gnistrande personkemi

Cooper och Gaga sjunger sig in i filmhistorien med en fängslande remake av motgångar-gör-dig-stark-klassikern.

Recension
Venom

Fisk på torra land!

Tom Hardy korsad med vrålande och gläfsande alien blir varken fågel eller fisk.