annons
annons

Sonus Faber Venere 2.5

Ferrari-ljud till Fiat-pris

Det är inte bara nationaliteten som Sonus faber har gemensamt med Ferrari. Priserna också. Tills nu.

Stor ljudbild Bestämd och stram bas Varmt mellanregister
Kabinett kunde ha varit mer gediget

Det vore otänkbart att Ferrari skulle släppa en sportbil som kostade som en Fiat. Och fram tills nu har det varit lika otänkbart att Sonus faber skulle släppa en stor golvhögtalare för bara 26 000 kronor. Venere 2.5 är en smärre sensation, på flera sätt.

Till att börja med är den slående vacker. Formen påminner om en harpa, och i svart högglans ser den ut som om den kostar många gånger mer.

Det är dock tydligt att Sonus faber har snålat in en smula på kabinettet för att få ner priset. Både frontplattan och hela kabinettet är tunnare än vi räknade med. Vikten ligger på under 20 kilo per högtalare, vilket är beskedligt med tanke på storleken. Harpformen är en viktig del av konstruktionen för att hålla nere mängden oönskade resonanser. Att kapa lite här och där har givit större utrymme för delningsfilter och element i budgeten. Element och delningsfilter är för övrigt utvecklade av Sonus faber och producerade av DKM.

Basporten är av typen ”brevinkast” på fronten, vilket innebär att högtalarna är enkla att placera tätt intill bakväggen trots att de är så stora, och nedre frekvensgränsen är 40 Hz vilket inte heller är särskilt problematiskt.

Ljudet
När Venere 2.5 börjar spela musik är alla tvivel som bortblåsta. Mellanregistret är stort och fylligt och får fram mansröster med rejäl pondus. Detta tjänar även kvinnoröster på, ljusa stämmor har ett fundament längre ner än många tror.

Där Audiovector X3 Super och Triangle Color låter lite ljusa har Sonus faber en betydligt mer robust och fyllig återgivning av det viktiga mellanregistret. Samtidigt har diskanten en oerhört bra upplösning och är mer integrerad i ljudbilden.

Även basen är imponerande. Där finns fin tyngd och basgitarren har en strålande upplösning. Albumet ”Yes” med rockgruppen Morphine låter både luftigt och rockigt på samma gång. Basgitarren har stor kropp samtidigt som raspandet på gitarrsträngarna framträder tydligt (Mark Sandman spelar på en bas med två bassträngar och en gitarrsträng för att fylla ut ljudbilden).

Perspektivet är väldigt stort, ljudbilden breder ut sig på bredden och svävar ut i rummet och nästan omringar oss.

– Kul och tufft ljud för att vara Sonus faber, utbrister Audun.

Det kan man verkligen säga, snacka om en underhållande högtalare! Samtidigt återges stråkar med en fyllighet och sötma som ingen annan högtalare i testet klarar av.

Slutsats
Sonus faber Venere 2.5 är en stor högtalare med ett verkligt vackert utseende. Synar man den närmare i sömmarna så ser man dock att utförandet inte riktigt tillhör toppklassen. Fast det spelar mindre roll när man hör ljudet. Det är nämligen i särklass. Ljudbilden är stor, fyllig, upplöst och massiv på samma gång. Basen är bastant och instrumentens övertoner strålar fram med största självklarhet. Detta är inget man tröttnar på.

Inte direkt någon sensation att det är testets dyraste högtalare som är bäst. Men Venere spelar i en helt annan liga än till och med den näst bästa deltagaren, och ger enligt oss mer valuta för pengarna än den allra billigaste. Sonus faber-högtalaren är inte bara bra, den ger dig kolossalt mycket för pengarna!

Det vore otänkbart att Ferrari skulle släppa en sportbil som kostade som en Fiat. Och fram tills nu har det varit lika otänkbart att Sonus faber skulle släppa en stor golvhögtalare för bara 26 000 kronor. Venere 2.5 är en smärre sensation, på flera sätt. Till att börja med är den slående vacker. Formen påminner om en harpa, och i svart högglans ser den ut som om den kostar många gånger mer. Det är dock tydligt att Sonus faber har snålat in en smula på kabinettet för att få ner priset. Både frontplattan och hela kabinettet är tunnare än vi räknade med. Vikten ligger på under 20 kilo per högtalare, vilket är beskedligt med tanke på storleken. Harpformen är en viktig del av konstruktionen för att hålla nere mängden oönskade resonanser. Att kapa lite här och där har givit större utrymme för delningsfilter och element i budgeten. Element och delningsfilter är för övrigt utvecklade av Sonus faber och producerade av DKM. Basporten är av typen ”brevinkast” på fronten, vilket innebär att högtalarna är enkla att placera tätt intill bakväggen trots att de är så stora, och nedre frekvensgränsen är 40 Hz vilket inte heller är särskilt problematiskt. Ljudet När Venere 2.5 börjar spela musik är alla tvivel som bortblåsta. Mellanregistret är stort och fylligt och får fram mansröster med rejäl pondus. Detta tjänar även kvinnoröster på, ljusa stämmor har ett fundament längre ner än många tror. Där Audiovector X3 Super och Triangle Color låter lite ljusa har Sonus faber en betydligt mer robust och fyllig återgivning av det viktiga mellanregistret. Samtidigt har diskanten en oerhört bra upplösning och är mer integrerad i ljudbilden. Även basen är imponerande. Där finns fin tyngd och basgitarren har en strålande upplösning. Albumet ”Yes” med rockgruppen Morphine låter både luftigt och rockigt på samma gång. Basgitarren har stor kropp samtidigt som raspandet på gitarrsträngarna framträder tydligt (Mark Sandman spelar på en bas med två bassträngar och en gitarrsträng för att fylla ut ljudbilden). Perspektivet är väldigt stort, ljudbilden breder ut sig på bredden och svävar ut i rummet och nästan omringar oss. – Kul och tufft ljud för att vara Sonus faber, utbrister Audun. Det kan man verkligen säga, snacka om en underhållande högtalare! Samtidigt återges stråkar med en fyllighet och sötma som ingen annan högtalare i testet klarar av. Slutsats Sonus faber Venere 2.5 är en stor högtalare med ett verkligt vackert utseende. Synar man den närmare i sömmarna så ser man dock att utförandet inte riktigt tillhör toppklassen. Fast det spelar mindre roll när man hör ljudet. Det är nämligen i särklass. Ljudbilden är stor, fyllig, upplöst och massiv på samma gång. Basen är bastant och instrumentens övertoner strålar fram med största självklarhet. Detta är inget man tröttnar på. Inte direkt någon sensation att det är testets dyraste högtalare som är bäst. Men Venere spelar i en helt annan liga än till och med den näst bästa deltagaren, och ger enligt oss mer valuta för pengarna än den allra billigaste. Sonus faber-högtalaren är inte bara bra, den ger dig kolossalt mycket för pengarna!
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Sonus Faber Venere 2.5
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • 2,5-vägs golvhögtalare
  • 1-tums diskant
  • 6-tums mellanregisterbas
  • 6-tums baselement
  • 6 ohm, 89 dB
  • 40–25 000 Hz
  • Färg: Vit, svart, trä
Pris: 26500:-


Har du något att lägga till??

Värlkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ärmnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlärgg. övriga frågor och synpunkter härnvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-