Virtual Reality är ett hett ämne nu för tiden. Med tvättäkta VR-glasögon på huvudet, eller hybrid-headset som håller fast smartmobilen framför ögonen, kan vi förflytta oss till en virtuell värld med helt nya visuella möjligheter. Allt från äventyrsspel till interaktiva VR-spelfilmer kommer att bjuda på helt nya upplevelser där publiken hamnar mitt i handlingen. Men hur är det med ljudet?
Amerikanska Dolby är ”hovleverantörer” av ljudspår till biofilmer och nu vill de ha sin beskärda del av VR-kakan. Efter att ha lanserat den tredimensionella Atmos-ljudstandarden för bio, och nu senast också hemmamarknaden, introducerar de en Atmos-version för VR-bruk. På den egna bloggen presenterar Dolby ett samarbete med Jaunt, producent av VR-filmer som Black Mass, monsterfilmen Kaiju Fury och inte minst en 3D-konsertfilm med Paul McCartney.
Virtual Reality-filmer kan förflytta dig direkt till en annan värld, som här på scen tillsammans med Paul McCartney. Då är det viktigt att ljudet hänger med!
Hur VR-versionen av Atmos egentligen ska fungera i praktiken är ännu så länge oklart. Vi tvivlar på att Dolby har planer på att konvertera proffsversionen av Atmos, som klarar hela 64 (!) högtalare runtom i hela biosalongen, till ett simpelt VR-headset med hörlurar. Snarare handlar det om ett ”Atmos light”-system som använder Dolbys objektbaserade ljudspår med metadata för att göra det enkelt att lokalisera ljudeffekter när man vrider på huvudet. Men vi utesluter inte att ett mer avancerat ”surround”-ljudspår med extra högtalarkanaler kan bli aktuellt i framtiden. Det skulle innebära att allt är klart för 3D-ljud i den virtuella världen!