annons
annons

Philips och B&W förbättrar TV-ljudet

Philips och Bowers & Wilkins inleder ”samarbete för bättre TV-upplevelser”.

I TV-branschen står utvecklingen aldrig stilla, varje år lanseras nya avancerade TV-modeller med smarta nya finesser, banbrytande bildkvalitet och inte minst supertunn design. Nackdelen med ett sådant nätt och kompakt format är att det ger begränsat med utrymme för ordentliga högtalare! Därför brukar en externa soundbar vara rätt väg att gå om man vill ha ett ljud som matchar den fantastiska bilden.

Philips 65OLED873 har en vacker bild men inte särskilt påkostat ljud. Foto: Philips
Philips 65OLED873 har en vacker bild men inte ett särskilt påkostat ljud. Foto: Philips

En del tillverkare har tagit till sig detta – Sony har till exempel förvandlat hela OLED-panelen till en högtalare i sina modeller, medan andra (Panasonic, LG och Bang & Olufsen, för att nämna några) bygger in högtalarna i bordsstativet.

 

Philips och B&W samarbetar

Nu vill Philips också vara med i kampen för bättre TV-ljud. Och de har fått hjälp av ingen mindre än Bowers & Wilkins – ett av världens främsta högtalarmärken. De två företagen har ingått ett flerårigt, exklusivt partnerskap för att ”utveckla TV-apparater med överlägsen ljudkvalitet”.

Exakt vilka frukter detta samarbete kommer att bära är för tidigt att säga, ännu så länge avslöjar Philips ingenting – men vi kan naturligtvis räkna med att få se en ny TV med ett extra saftigt ljudsystem. Förmodligen av det mer seriösa slaget, eftersom det handlar om B&W.

Som en kommentar till det nya partnerskapet sade Martijn Melt, marknadschef på TP Vision i Europa:” Alltför länge har vi i den här branschen låtit ljudkvaliteten vara den svagaste delen av TV:ns prestanda. Den här utmaningen har förstärkts av den enastående kvaliteten i våra OLED-apparater. Därför är jag mycket glad för att vi har lyckats inleda ett partnerskap med världens bästa ljudföretag, Bowers & Wilkins, för att garantera att våra främsta Philips-TV-modeller kommer att ha ett ljud som ger en unik, förstklassig upplevelse.”

Richard Campbell, försäljningschef för Bowers & Wilkins, säger: ”Vårt nya partnerskap med TP Vision ger oss en fantastisk möjlighet att omdefiniera parametrarna för ljudkvalitet och prestanda i en TV. De ypperliga nya Philips-TV-apparaterna kommer att presenterar vår välkända ljudkvalitet till en ny kundgrupp som kan se fram emot att få direkt tillgång till den otroliga upplevelsen som bara vi kan erbjuda: ljud från Bowers & Wilkins.”

Första glimten av Philips/B&W-partnerskapet får vi på IFA-mässan i Berlin längre fram i år.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-