annons
annons

Teknik

Vem kör när ingen håller i ratten?

AI-genombrott: Amerikanska myndigheter erkänner datorn som förare i självkörande bilar.

Bilar som kör själva är framtidens melodi. Det är de flesta biltillverkare överens om. Och det är en framtid som de arbetar med att förverkliga inom bara ett par år. Kanske så tidigt som 2020. På inhägnade testbanor och offentliga vägar experimenteras det med fordon som i slutändan ska göra det möjligt för dig att släppa ratten helt och hållet och ratta fram till destinationen på ett säkert sätt.

Men vem har egentligen ansvaret som bilens förare när tekniken tar över? Kan man tillåta sig själv att läsa en god bok under tiden? Kan man sätta sig i bilen och ta sig hem efter julbordet? Och kan en person utan körkort åka en sväng? Går det i förlängningen att skicka iväg fordonet på egen hand till affären för att köpa mjölk till frukostkaffet?

I ett brev har Google fått bekräftat att det är datorn som är föraren i företagets självkörande bilar. Foto: Google
I ett brev har Google fått bekräftat att det är datorn som är föraren i företagets självkörande bilar. Foto: Google

Dessa frågor har de amerikanska trafikmyndigheterna nu besvarat. I ett brev till Google har National Highway Traffic Safety Administration bestämt att det är datorn som är fordonets förare.

”Om ingen av de mänskliga passagerarna i praktiken kör bilen så finns det skäl att benämna den anordning som kör bilen som förare av den. ”

Läs också: När maskinerna blir smartare än människorna.

Ett sådant här klargörande är goda nyheter för vetenskapsmän som forskar om artificiell intelligens (och för deras datorer som alltså har fått en bekräftelse som beslutsfattare i trafiken). Och det bör ge kalla kårar på dem som fruktar att datorer en dag kommer att blir för smarta. En av dem är Elon Musk, som har donerat pengar för att förhindra att det inträffar. Å andra sidan går hans Tesla-sportbilredan nu att uppgradera så att den kan köra själv på motorvägen.

Efter en uppdatering kan Tesla Model S göras delvis självkörande. Foto: Tesla Motors
Efter en uppdatering kan Tesla Model S göras delvis självkörande. Foto: Tesla Motors

Nya regler på väg
Bilkörning är dock en av de mest reglerade aktiviteterna som finns. Och även om det är ett historiskt steg att myndigheterna erkänner att det är tekniken som bestämmer i en bil utan ratt och pedaler, så finns det en enorm mängd regler som måste ändras.

Till exempel finns det noggranna föreskrifter som bestämmer placeringen och utformningen av pedaler och backspeglar. Vilket inte en dator bryr sig eftersom den inte har några fötter som trampar pågaspedalen. Och hur backspelen ser ut skulle den också rycka på axlarna åt. Om den hade haft axlar, vill säga.

De amerikanska trafikmyndigheterna ska inom sex månader komma med ett förslag på regler för självkörande bilar. Men även om vägen dit är lång så kan vi nog räkna med att de som är barn i dag inte kommer att behöva körkort när de är vuxna. Och att vansinneskörningar och rattonykterhet bara förekommer i historieböckerna.

Källa: Wired

(Artikelfoto: Volvo)

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-