annons
annons

Bertils bokstäver

De besvärliga elektronikfelen

Ibland blir det fel. Saker slutar att fungera.

Den erfarne felsökaren tittar då på problemet och drar genast den korrekta slutsatsen:

– Jaha, det är överlastning i centrifugalprocessorn på grund av att störningar i drivspänningen har tolkats som extra datakluster!

Och ju mer miljön infiltreras av elektroniken, desto oftare dyker felen upp. En gång hade jag en Volvo, en sådan som rullar. Problemet var att den slutade rulla ibland. Motorn bara tvärdog och kunde startas först efter en stund. Detta hände med slumpvisa intervaller.

Volvos auktoriserade verkstad hade bilen för undersökning flera gånger, men hittade inget fel. Jag, som inget vet om bilar, insåg genast att detta var ett elektroniskt fel. Bilar är ju så elektroniska numera, och de blir därmed lika driftsäkra som en normal Windows-dator. Någonstans i systemet hade det förstås dykt upp en blå ruta som sade att ”systemet har utfört en otillåten operation och måste återställas. Ok?”. Och oavsett om bilen sedan trycker på ok eller ej så återställs systemet, motorn stannar och förarens blocktryck stiger till en så hög nivå att trafiksäkerheten kan påverkas allvarligt. Fast bilen står ju stilla, så det gör kanske inte så mycket.

Detta försökte jag också lära Volvoverkstaden, men det hjälpte inte.

– Det är inget fel på bilen, sa verkstadsgeneralen och stirrade misstänksamt på mig.

– Bilen fungerar alldeles utmärkt och motorn stannar aldrig. Vi har kontrollerat alla funktioner som finns att kontrollera, och de fungerar perfekt. Hur kör du egentligen?

Den sista meningen sa han inte med munnen, utan bara med ögonen. Jag vandrade skamsen, men misstänksam, därifrån. Bilen hade ju inte stannat bara när jag körde, utan även för andra i familjen.

Så hände det igen: Motorn stannade. Nu hände det i en liten nedförsbacke alldeles intill en Volvoverkstad, så jag kunde (med lite knuffhjälp) rulla in den döda bilen direkt på verkstaden. Och nu hittade man felet:

Alldeles innan motorn stannade hade jag spolat vindrutan. Vätskan till spolmunstyckena går genom en slang alldeles under motorhuven. Rakt ovanför motorn finns en grenkoppling som leder vätskan till två munstycken framför vindrutan. Den grenkopplingen läckte.

Vätskan rann därför rakt ned, och där satt motorns fördelardosa. Vatten i den dosan gjorde att tändningen dog, och motorn stannade.

Men detta är ju inte logiskt. Det ska väl inte finnas någon koppling mellan spolning och tändning? Det tyckte både amatören, jag och proffset Volvoverkstadsnisse.

Men när slangen var tätad så fungerade bilen utan problem. Och så levde den lycklig i alla sina dagar.

Detta hände för flera år sedan.

För ett par dagar sedan började mina vänner klaga på att jag var väldigt svår att höra i telefon. Jaha, min ganska nya smartfåne verkade ha tröttnat. Jag kollade genom att ringa till mig själv, och visst: jag hörde knappt vad jag sa. Det var förstås ett stort problem. Eftersom jag alltid säger kloka saker så vill jag ju höras.

Vad hade hänt? Hade jag kommit åt någon hemlig inställning som dämpade mikrofonen? Letade i alla tänkbara och otänkbara menyer, men någon sådan funktion verkade inte finnas.

Återstod alltså att livslängden för elektroniken hade överskridits. Telefonen är ju nästan ett år gammal! Dags för en snabb resa till närmaste leksaksaffär, alltså. För det går ju inte att laga en smartfåne med hedern och plånboken i behåll.

Jag nämnde problemet för en bekant som inte alls är lika hemma i elektronikens och processorernas värld som jag.

– Men har du kollat så att det inte är smuts på miken? frågade hen.

Smuts på miken? Det är väl inget elektroniskt problem?

Mycket riktigt. När jag petade med en liten nål i det lilla mikrofonhålet så kom det ut en liten dammtuss, och plötsligt blev ljudet perfekt. Elektroniken var oskyldig den här gången också.

Men så, i går när jag åkte med nuvarande bilen (inte Volvo), så uppstod ett tydligt elektronikfel igen. Den digitala termometern visade + 14 grader, men snön var fortfarande gnistrande vit. Har bilens centralprocessor fått hyperfnatt och kommer bilen att tvärstanna vid maximalt olämpligt tillfälle? Har körsträckan överskridits sedan senaste servicetillfälle? Har min blåtand i mobilen slingrat sig in i bilens digitala system och ställt till oreda? Eller var det virus i bensinen när jag tankade senast?

Resultatlös felsökning pågår.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-