annons
annons
annons
annons

Excesser excellerar

Besök hos Danish Audio Design

Hos Danish Audio Design är man inte rädda för att ta ut svängarna för att åstadkomma bra ljud.

annons

Om man frågar en dansk om det finns något som är ännu mer danskt än värme och gemytlighet så blir svaret förmodligen jantelagen – man ska inte tro att man är något. Men den ”lagen” gäller lyckligtvis inte i Malling söder om Århus. Där hittar man nämligen det internationella huvudkontoret för det danska highend-märket Danish Audio Design. Och även om det bara jobbar en handfull personer där – och allting styrs från chefens vardagsrum – så är de inte rädda för att tänka stort och sticka ut hakan så mycket att de nästan välter.

Förstärkare på 375 kilo
Innan jag besökte Danish Audio Design hade jag naturligtvis sett bilder på deras produkter. Men bilderna hade inte förberett mig på elektronikens storlek! Vid första anblicken ser förförstärkaren Pre 400 ut som en medelstor enhet som skulle kunna stå diskret på en hylla. Tills du inser att volymratten är stor som en hockeypuck och att resten av förstärkaren matchar proportionerna. Och strax därefter upptäcker du förmodligen att det som ser ut som en hög, smal effektförstärkare i själva verket är en koloss som är 48 cm bred och 83 cm hög – och väger 375 kg!

En effektförstärkare som är lika stor som en tvättmaskin och lika tung som en motorcykel! Är de spritt språngande galna i Malling? Nej, inte om man ska tro Jan Harbo som är företagets grundare. Det är helt enkelt sådant som behövs om man inte ska göra några kompromisser alls.

Ingen kompression
Det handlar om att undvika varje form av kompression eller begränsning av signalen. Enligt Jan Harbo ska den idealiska förstärkaren kunna leverera sin effekt i vilken belastning som helst och helt utan begränsningar. Och högtalarna ska i sin tur helt sakna varje form av kompression eller fördröjning av signalen.

För att uppfylla kraven har inte Danish Audio Design snålat in på något. Den 375 kg tunga toppmodellen har en specad uteffekt på 675 watt per kanal i 8 ohm. Bara det är mycket, men strömförsörjningen kan lämna hela sju kilowatt och laddkapaciteten mäts i farad (alltså miljoner mikrofarad). Chassit är urfräst ur centimetertjock aluminium och för att vara helt säkra på slippa elektriska störningar sitter det en fem millimeter tjock kopparskärm på insidan. Namnet på kolossen är The Only One (”den enda”), vilket är lika bra det. För med ett pris på 2,3 miljoner kronor så är det inte troligt att man har råd att köpa någon mer förstärkare!

DAD:s logga, som pryder alla företagets produkter, är en katt. Att den blev märkets symbol beror på Jans fru, Bitten Harbo Jakobsen. Katten är en av fem varelser på planeten som har den bästa hörseln. Själva teckningen hittade hon på nätet. DAD ansökte om och fick tillstånd att använda kattsymbolen på sina produkter, vilket är skälet till att en blå skinande kattprofil nu tänds när man slår på strömmen.

Den heliga graal
Den kompromisslösa avsaknaden av blygsamhet kom väl till pass när Danish Audio Design i våras bestämde sig för att ge sig i kast med högtalarproduktion. I stället för att börja ödmjukt ringde Jan Harbo helt enkelt till Torben Mikkelsen på Frequence.dk, som har specialiserat sig på att leverera högtalarelement och delar till högtalarkonstruktion, och bad honom att konstruera världens bästa högtalare – varken mer eller mindre!

Den uppgiften tog Torben Mikkelsen mer än gärna på sig. För vem kan säga nej till att få helt fria händer att göra det bästa man kan tänka sig? Det krävdes dock en viss förhandling under processen. Inte för att projektet blev för dyrt, snarare tvärtom eftersom konstruktören hade föreslagit vissa delar som bara var nästan lika bra som de allra bästa som kostade många gånger fler. Resultatet heter The Grail – den heliga graal. Och det vilar något nästan religiöst monumentalt över de gigantiska linesource-högtalarna som är resultatet av ansträngningarna. Paret vi fick lyssna på var en förbättrad version där de ursprungliga baselementen var utbytta mot ännu snabbare varianter med aluminiummembran. För enligt Jan Harbo handlar det om snabbhet och öppenhet. Och så naturligtvis om massiv överdimensionering för att vara på den säkra sidan.

Även om The Grail rent tekniskt är en trevägskonstruktion så innehåller systemet inte färre än 34 element per kanal: åtta 10-tums baselement från Wavecor, tolv mellanregister, även de från Wavecor, samt tolv AMT-banddiskanter från tyska Mundorf, som har specialiserat sig på att bygga komponenter som är lika bra som de är hejdundrande dyra.

Hela härligheten är 73 centimeter på bredden, 227 på höjden och väger 370 kg. Och priset? 3,4 miljoner kronor per par! Fast då ingår också fri leverans och installation – var på jorden du än bor.

Hårresande bra
Hur låter då en anläggning i oljeschejksklassen? En anläggning som är så kostsam att det behövs mer än en Lotto-vinst för att finansiera den?

Det låter kort och gott hårresande bra! Genom åren har jag haft en möjlighet att lyssna på många spännande anläggningar i prisklasser som de flesta människor – inklusive jag själv – bara kan drömma om. Ibland har det höga priset varit motiverat, och andra gånger har det kanske funnits väl mycket överdrifter i leverantörens superlativ. Men så finns det de där fåtalet fall där håren på armarna reser sig och man inser att det här – just det här ögonblicket – är speciellt. En sådan anläggning är Danish Audio Design.

Man är tvungen att göra flera reservationer när både rummet, musiken och samtliga led i signalkedjan är okända. Hur den monstruösa The Only One-förstärkaren skulle låta på mer välkända högtalare vet jag inte, och på samma sätt är rummets bidrag till ljudet av The Grail-systemet ovisst. Men summan av alla delar går inte att ta miste på: Det låter förbannat förbluffande bra! Jag har sällan – om ens någonsin – hört en hemanläggning som återger röster så öppet och fritt. Och impulsvilligheten och slagkraftigheten är överväldigande. Det finns ingen som helst brist på kraftresurser. Och det är inte konstigt allt. När sexton 10-tummare flyttar sig framåt på samma gång, drivna av 1,3 kilowatts förstärkareffekt, så har de samma slagyta som en kylskåpsdörr.

Hobbyprojekt
Av flera miljoner goda skäl tillverkas de anläggningar som Danish Audio Design bygger bara i mycket få exemplar. Bara en handfull personer är inblandade i företaget och allting byggs för hand.

Allting började som en privat utmaning. Flera av Jan Harbos vänner hade pikat honom och utmanat honom att göra verklighet av orden om att han minsann ”kunde göra det bättre själv”.

Han antog – efter ett par diskussioner – utmaningen. Resultatet är de produkter som finns i dag – ett och ett halvt år senare. Själv betraktar han Danish Audio Design som en livshobby på gamla dagar. Efter att ha sålt ett antal patent på maskiner till livsmedelsindustrin har Jan Harbo råd att vara kritisk. Att företaget blir en ekonomisk framgång är inte avgörande. Men det är däremot kvaliteten.

”Vi måste se till att kunderna alltid är 120 procent nöjda och att vi aldrig kommer med ursäkter om något inte lyckas”, säger han.

”Efter att ha varit tvungen att lyssna på ett par sanningar om att jag måste ta mig i kragen och visa världen vad jag kan, grundades Danish Audio Design International tillsammans med min fru och jag fick snabbt tag i tre man som kunde hjälpa mig, så nu har vi fyra udda personligheter med massor av kunskap om hifi och försäljning och internet, och nu känner de igen oss i många delar av världen.”

Say hello to my little friend…
Det är uppenbart att det tänks stort hos Danish Audio Design. Så det var en överraskning att konstatera att de faktiskt kan göra något som kanske inte direkt är litet, men åtminstone har en nästan förståelig storlek. ”The Little One” är namnet på en ny effektförstärkare som är så ny att vi inte fick se den under vårt besök, men målet har varit att bygga något som kan jämföras med förstärkare på uppemot 700 000 kronor. Om det stämmer så är priset på 200 000 kronor ju bara (en hel del) fickpengar!

annons
annons
annons
annons