annonse
annonse

Sony lyfter på förlåten

Sonys vice VD träffade Ljud & Bild för en pratstund om kameror och utmaningarna som industrins står inför.

Vissa skulle säga att Sony fick en flygande start när de köpte Konica Minolta-kameradivisionen för tolv år sedan. Men då glömmer de att Sony redan hade en kameradivision. Den handlade dock mest om videokameror: Handycam för konsumenter och video för professionella.

Den första digitalkameran Sony gjorde, A100 från 2006, byggde på Minolta-teknik och hade Minolta-bajonettfattning, 10-megapixlars CCD-bildsensor och våldsamt trög autofokus.

Sedan dess har utvecklingen gått med rekordfart och Sony har vuxit sig så stora att de utmanar Canon och Nikon. Som alltid har varit två av de största kameratillverkarna.

I dag är kameror som RX100V, RX10 IV, A9 och nya A7r III de bästa i sina klasser men om vi ska tolka Sonys vicepresident för kameradivisionen rätt så väntar stora problem.

Kimio Maki är relativt frispråkig, han vet mer om vad Sony jobbar med bakom kulisserna än de flesta. Han har en överblick över utvecklingen av allt från de enklaste kompaktkamerorna till systemkameror, professionella kameror och videokameror för konsument och professionella.

Sony har alltid varit ett tekniskt drivet företag, och det gäller även kameradivisionen. De gör sina egna sensorer, utvecklar processorerna själva och tillverkar nästan allting, från batterier till optik, själva.

Ljud & Bild träffade Kimio Maki utanför London och passade på att göra en kort intervju.

 

Här är Makis tankar om Sony, kameror i allmänhet och vad vi kan förvänta oss av framtiden:

L&B: Vilka var de viktigaste områdena ni ville förbättra i efterträdaren till A7r II?

KM: Det var många saker. Vi ville ha bättre tethering, längre batteritid, förbättrad råfilsbehandling, högre bildkvalitet på i stort sett alla områden men inte nödvändigtvis ännu högre upplösning. Alla sa att upplösningen var tillräckligt bra, så vi valde att hellre få pixel shift att fungera optimalt, för de som behöver extrem upplösning.

L&B: Har ni på samma gång försökt förbättra dynamikomfånget och färgåtergivningen i a7r III?

KM: Ja, vi har använt samma huvudprocessor som i a9, men a7r III har en nyare driftsstandard som gör kameran snabbare, ökar dynamikomfånget och ger bättre färgdjup och färgtoner.

 

Om pixelskift

L&B: Har ni lyckats göra några markanta förbättringar av brusreduceringen vid höga ISO-värden?

KM: En ny integrerad krets med avancerade algoritmer förbättrar både färgåtergivning och brusreducering jämfört med föregångaren.

L&B: Den nya integrerade bildstabilisatorn i a7r III ger ju upp till 5,5-stegs stabilisering och används när pixel shift är aktiverat. Men då måste kameran stå på stativ. Hur lång tid dröjer det tills man kan använda pixel shift när man håller kameran i handen?

KM: Ingen aning. Det är en teknik som är svår att utveckla. Det är redan svårt att utveckla fotosensorer med fler megapixlar än vi gör i dag. Man har nått ett slags mättnadspunkt för vad som är möjligt med dagens teknik, så pixel shift är ett sätt att få ut ännu mer upplösning, men det är svårt att göra det så snabbt att man kan hålla kameran i handen.

 

Nästa generation

L&B: Om det är svårt att öka upplösningen på fullformatsensorer, vad kan man förbättra i nästa generation kameror? Kan global shutter (som bland annat reducerar rolling shutter-effekt) vara en praktisk förbättring?

KM: Det är en utmaning. Om vi ​​till exempel kan ha 50 Mp-upplösning och förbättra färgdynamiken, göra kameran ännu snabbare – som a9 – så vore det en drömkombination, men just nu är det svårt att lyckas med. Jag föredrar att förbättra färgåtergivning, dämpa bildbrus, eftersom det finns mer att hämta där än med upplösning.

 

Om ergonomi

L&B: Ni har valt bort möjligheten att placera brytare till vänster om sökaren på a7r III, varför har ni gjort det, och inte som på a9 som har två inställningshjul där?

KM: Konceptet är lite som med bilar. Om du tar en BMW 5-serie och jämför med en 7-serie ser du at mycket är likadant på insidan. Men i 7-serien finns det flera brytare och inställningar. Så är det mellan a7- och a9-serierna. Vi föredrar färre knappar i a7-serien.

 

Utmaningen med flera fokuspunkter

L&B: Ni har utvecklat en bildsensor med 399 fokuspunkter som täcker över 60 procent av bildytan. Hur svårt är det att utveckla fokussensorer som täcker 80 procent, snarare än exempelvis 90 procent, av bildytan?

KM: Ju vidare desto bättre, men i så fall måste vi låta släppa lite på fotosensorernas ljuskänslighet och upplösning, så det är en balansgång.

L&B: Ni har lanserat flera nya modeller i Alpha 7- och 9-serien, alltså fullformatkameror. Är det för att ni satsar mycket mer på fullformat än kameror med APS-C-sensorer?

KM: Vår strategi är att bli ledande inom alla kategorier. Hittills har vi varit bland de ledande i kameror för konsumenter, till exempel med RX-serien och Alpha 6000-serien, och nu jobbar vi på att göra samma sak med fullformatkameror – framför allt för yrkesfotografer. Men vi håller fortfarande på att utveckla kameror i alla kategorier.

 

Fullformat eller APS-C-kameror?

L&B: Var ser du den största tillväxtpotentialen? I APS-C- eller fullformatsegmentet?

KM: Förmodligen i båda. Vi har ökat utbudet av olika kameror med fullformat och ser en stor potential för kameror med små bildsensorer. Fujifilm och Olympus har haft framgång med highend-APS-C- och Micro Four Thirds-modeller, och eftersom marknaden för instegskameror för nybörjare minskar är det naturligt att fokusera på highend-segmentet. För oss också.

L&B: Ser ni fortfarande någon framtid för avancerade småbildskameror som Sony RX10 IV? Även om det är en kostsam kamera?

KM: Åjo, det är ett viktigt segment. Och den är inte så dyr som du antyder. RX10 IV är faktiskt en av våra bästa kameror eftersom den optiska konstruktionen är skräddarsydd för bildsensorn, med avancerad korrigering av bilderna under processningen. Så för fotografer som behöver en mindre kamera för landskaps- eller naturfoto är det en idealisk kamera eftersom man får hög upplösning och bildkvalitet i en kamera som kan användas till allt. Tar man med sig en fullformatkamera och ett objektiv till fjällen? Nej, man tar med sig många objektiv. Med en RX10 IV behöver man inte göra det.

Vi försöker bygga kameror som passar olika behov. Oavsett om man vill ha en fickkamera, en bättre systemkamera som APS-C eller fullformat för den allra högsta bildkvaliteten.

 

Utmaningar i framtiden

L&B: Vad skulle ni säga är den största utmaningen för kameraindustrin? Hur ska ni – och andra – lyckas övertyga folk att köpa en kamera i framtiden?

KM: – Det är en av kärnfrågorna för en tillverkare. Oavsett om man heter Canon, Nikon eller Sony. Vår strategi är att återuppliva branschen genom att expandera så att vi passar fler kunder.

Jag tror inte att någon har ett slutgiltigt svar, men vi ser ju att alla tar bilder nu för tiden. Oavsett om man är 10, 20 eller 80 år så tar man bilder. Det gjorde väl varken du eller jag när vi var 10 år? I dag är kreativiteten så enkel att uttrycka. Man kan ta bilder överallt, hela tiden, och utvecklas. Då kommer intresset, tror jag.

Och det kan vara fotoindustrins räddning.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-