Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Se bilderna från Sonys grymmaste kamera

Sony a7r III är snabbare och skarpare – och en av de bästa systemkamerorna som finns.

Av / 2017-10-27 - 17:02
Se bilderna från Sonys grymmaste kamera

I och med Sonys senaste fullformatkamera spetsar det till sig i toppen. Det dröjde inte länge efter Sony lanserade a9 förrän de följer upp med a7r III. Som har högre bildhastighet, bättre autofokus och längre batteritid än föregångaren a7r II. Vi har provat.

Bildsensorn med 42 megapixlar är densamma, men kameran har en dubbelt så hög bildhastighet, 10 bilder/s. Med autofokus i varje bild.

Den har också fördubblad batterikapacitet, ökat dynamikomfång till 15 steg och har ännu bättre bildstabilisator med upp till 5,5 stegs stabilisering.

Gott om fina nyheter, med andra ord. Enligt Sony ska kameran ha en ny bildbehandling som ger bättre detaljskärpa och finare färgåtergivning. Och 399 fasfokuspunkter och en ny algoritm ska göra autofokusen snabbare, mer exakt och bättre på fokusspårning.

Då kanske man äntligen kan använda kameran till actionbilder också, även om det kanske framför allt är studio-, porträtt- och bröllopsfotografer som kommer att uppskatta Sony a7r III.

 

Foto: Lasse Svendsen
Foto: Lasse Svendsen

Fakta
• 35 mm fullformat 42,4 Mp bakgrundsbelyst Exmor R CMOS-bildsensor
• Bildhastighet: Upp till 10 bilder per sekund med Silent Shooting eller mekanisk slutare och • autofokus med ljusmätare i varje bild
• 399 fasfokuspunkter som täcker 68 procent av bildytan
• 425 kontrastpunkter och dubbelt så effektiv ögonfokus
• 5,5-stegs bildstabilisator
• 4K-video med full pixelläsning
• 2 x SD-kortplatser, större batterikapacitet, USB 3.1/C-port
• 169 Mp Hi-res-läge
• ISO 50–102 400

 

 

FE 24-105mm F4 G OSS är ett nytt zoomobjektiv som kommer i november. Pris: 13 500 kr. Foto: Lasse Svendsen
FE 24-105mm F4 G OSS är ett nytt zoomobjektiv som kommer i november. Pris: 13 500 kr. Foto: Lasse Svendsen

Hi-res
Precis som Olympus har Sony gett kameran ett extra högupplöst stillbildsläge som använder pixelförflyttning (shift) för att flytta bildsensorn mellan fyra exponeringar. Det ger 169-megapixelfiler, vilket överträffar upplösningen i de flesta mellanformatkameror. Med god marginal.

Bildfilerna måste dock sättas ihop i en programvara efteråt, eftersom kameran lagrar fyra olika råfiler som inte sätts ihop automatiskt. När man använder den här funktionen måste kameran av förklarliga skäl stå på stativ.

 

Foto: Lasse Svendsen
Foto: Lasse Svendsen

Bättre buffert
Den högre bildhastigheten har också inneburit ett behov av en större buffert, numera ska man kunna ta 76 stycken komprimerade 12-bitars bildfiler i serie (eller 28 stycken 14-bitars okomprimerade) och i praktiken oändligt många JPEG-bilder.

Video i 4K-upplösning har också förbättrats, bland annat med mer exakt autofokus och S Log 3.

Det vädertätade kamerahuset har två SD-kortplatser – varav en för UHS-II-kort – och en markant förbättrad elektronisk sökare med 3,7 Mp-upplösning. Och styrpinne för val av fokuspunkter, fokusknapp samt blixtkontakt för studioblixtar.

Bra första intryck
Efter ett par timmar med kameran har vi fått ett positivt intryck av hastigheten. Fokuseringen är blixtsnabb och ytterst pricksäker, och bildhastigheten räcker gott och väl till action och sport. Tillsammans med kommande supertele-objektivet FE 400mm F2.8 GM OSS, som kommer i början av 2018, kan as7r III vara ett ypperligt val även för naturfotografer.

Sony a7r III kommer till butikerna i november 2017 och kostar 35 000 kronor. Vi har redan bokat ett exemplar för ett djuplodande test

Här är ett litet urval av bilder som är tagna med a7r III och nya FE 24-105mm f4 och 24-70mm f2.8:

 

 

JPEG-bild tagen med a7r III och 24-70mm f2.8. Foto: Lasse Svendsen
JPEG-bild tagen med a7r III och 24-70mm f2.8. Foto: Lasse Svendsen

 

JPEG från a7r III med kommande 24-105mm f4. Foto: Lasse Svendsen
JPEG från a7r III med kommande 24-105mm f4. Foto: Lasse Svendsen

 

Foto: Lasse Svendsen
Foto: Lasse Svendsen

 

FE 24-105mm f4. Foto: Lasse Svendsen
FE 24-105mm f4. Foto: Lasse Svendsen

 

Samma modell, denna gång ännu närmare med 24-105mm f4. Foto: Lasse Svendsen
Samma modell, denna gång ännu närmare med 24-105mm f4. Foto: Lasse Svendsen

 

 

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

DJI ger manuella objektiv autofokus

Professionell video på iPhone

Ljusstark och kompakt zoom

Först med 8K-video

Flexibel monopod

Panasonic uppgraderar Lumix S5IIX

Flyg drönare med sticka och glasögon

Ljusstarkt och lätt 50 mm

Superzoom som klarar allt

Nya versioner av en av våra favoriter

Världens coolaste analoga snabbkamera?

Nikon Z9 får nya funktioner

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen