Proffs-utrustning hemma

Studiomonitorer i vardagsrummet och biosystem pÄ kontoret ger vÄr vÀrd ljudet han gillar bÀst.

En allt större del av vĂ„ra hembesöksartiklar handlar om lĂ€sarnas hemmabiografer. Men inte den hĂ€r. Vi har tagit oss ner till Århus för att hĂ€lsa pĂ„ en tvĂ€ttĂ€kta, passionerad stereoanhĂ€ngare. HĂ€r Ă€r surround och hemmabio bannlyst. Även om en del av utrustningen faktiskt Ă€r gjord för biobruk.

Poul har flera anlĂ€ggningar runtom i huset. Det finns faktiskt musikanlĂ€ggningar i de allra flesta rummen. Och i nĂ„gra av rummen finns till och med flera stycken – och mycket stora sĂ„dana. Mest extremt Ă€r det i kontoret. Poul har gĂ„tt lĂ€ngre Ă€n de flesta nĂ€r det gĂ€ller att fĂ„ det ljud han vill ha. Somliga skulle nog sĂ€ga att han har gĂ„tt för lĂ„ngt. Alldeles för lĂ„ngt. Men det Ă€r uppenbart att han har gjort det för att ha kul:

”För mig Ă€r realistisk dynamik den allra viktigaste parametern. AnlĂ€ggningen har blivit som den har eftersom det inte finns nĂ„gon ersĂ€ttning för ordentliga och effektiva element med renodlad elektronik, konstruerad med vederbörlig omsorg”, sĂ€ger Poul.

KontorsanlÀggningen
Eftersom Poul driver ett företag hemifrĂ„n Ă€r kontoret den plats han tillbringar mest tid pĂ„. Kontoret Ă€r belĂ€get i villans kĂ€llare och inredningen kan bĂ€st beskrivas som ”obehindrat maskulin”. Ett enormt skrivbord och ett lika stort arbetsbord tar gott om plats i inredningen. DĂ€r hittar man ocksĂ„ Pouls ansenliga samling av cowboyboots och hattar, som tĂ€cker det mesta av den ena vĂ€ggen. Merparten av rummet domineras dock av anlĂ€ggningen – eller anlĂ€ggningarna. PĂ„ dagarna arbetar Poul med professionella ljudinstallationer, nĂ„got som uppenbarligen har smittat av sig pĂ„ hans hemstereo.

NÀr man kommer innanför dörren mÄste man klÀmma sig igenom en smal korridor mellan högtalarna, som av hÀnsyn till takhöjden pÄ 2,2 meter Àr vinklade framÄt sÄ att de pekar ner mot lyssningsplatsen vid skrivbordet.

Högtalarna Ă€r professionella JBL-modeller. NĂ€st lĂ€ngst ner motsvaras de av JBL model 5671, medan den lĂ€gsta delen kommer frĂ„n det större 5672-systemet. Det handlar om trevĂ€gssystem för THX-godkĂ€nda biografer. Eftersom biografsystemen rullar av vid 12 kHz Ă€r de kompletterade med JBL:s 2405 prismahorn. Övre mellanregistret och nedre diskanten tas om hand av ett kompressionselement, monterat pĂ„ ett biradial-horn som skulle verka stort om det inte vore för mellanregisterhornet som har en mynningsyta pĂ„ en kvadratmeter! Basen tas om hand av tvĂ„ 15-tumselement pĂ„ varje sida. Skulle inte det rĂ€cka sĂ„ kan de tvĂ„ 18-tums subbaskabinetten hjĂ€lpa till lĂ€ngst ned.

SONY DSC
Fyra gigantiska McIntosh-effektförstĂ€rkare driver kontorets andra hornsystem. ”Jag gillar ljudet frĂ„n bĂ„de Crown och McIntosh – det skulle vara trĂ„kigt att behöva vĂ€lja mellan dem.”

Headroom!
Högtalarna har en kÀnslighet pÄ över 100 dB med 1 watt. Men för att garantera att inte dynamiken begrÀnsas drivs de av fem Crown Studio Reference 1-effektförstÀrkare pÄ vardera 780 watt per kanal i 8 ohm (och 1,1 kilowatt i 4 ohm vad basarna anbelangar). Ett BSS FDS-366T Loudspeaker Management System stÄr för elektronisk delning och fasanpassning av signalerna till de mÄnga högtalarna.

Fyra McIntosh till jÀttehorn
Man skulle kanske kunna tro att ett par hornhögtalare borde vara nog till Pouls lilla kontor. Men nejdĂ„: bredvid JBL 5671-systemet befinner sig ett Ă€nnu större 5674-system, dĂ€r det finns hela fyra 15-tumsbasar per sida. HĂ€r har dock Poul hoppat över subbas. Elektroniken Ă€r lika imponerande. Det hĂ€r systemet dras av fyra (!) enorma McIntosh 2600-effektförstĂ€rkare. Även hĂ€r anvĂ€nds ett BSS FDS-366T-delningsfilter för att fördela signalen.

”Jag Ă€lskar McIntosh-förstĂ€rkarna. De lĂ„ter riktigt trevligt. Men jag gillar ljudet av Crown ocksĂ„ – och det skulle vara trĂ„kigt att behöva vĂ€lja mellan dem”, sĂ€ger Poul.

BÄda systemen styrs frÄn en ATC SCA2-förförstÀrkare. SignalkÀllorna Àr en SME Serie 30-skivspelare med en SME Serie 5-tonarm och Ortofon Meister Silver-pickup, och CD-skivor spelas pÄ ett McIntosh MCD1000-drivverk genom en Lynx Hilo D/A-omvandlare, som Àven anvÀnds för avspelning av ljudfiler frÄn hÄrddisk.

bas1
Fyra 15-tums JBL-basar garanterar att det kan flyttas tillrÀckligt med luft för att Ästadkomma vad Poul kallar för realistisk dynamik.

Renad, balanserad ström
En oumbÀrlig del av anlÀggningen Àr strömförsörjningen. En datorstyrd Furman 6900 Power Conditioner rÀttar till den emellanÄt lite kantiga och orena vÀxelströmmen till den 230-volts sinuskurva som den borde ha. DÀrefter gÄr den vidare genom en Furman 2300 Power Conditioner som levererar balanserad ström till anlÀggningen.

Balanserad ström?

”Stickkontakten har normala fall 230 volts vĂ€xelström i den ena polen och noll i den andra, samt en jordkoppling som ofta inte anvĂ€nds. Den balanserade spĂ€nningsförsörjningen har 120 volt i varje pol, samt jordkoppling. Man slipper de störningar, till exempel transformatorbrum, som brukar finnas dĂ€r.”

Även om transformatorn Ă€lskar symmetrisk ström sĂ„ Ă€r det viktigt att jordkopplingen Ă€r ansluten. NĂ€r anlĂ€ggningen i vardagsrummet byggdes ut med balanserad ström var det nĂ„gra av apparaterna som saknade jordning, vilket betydde att elektroniken var helt flytande i förhĂ„llande till jorden.

”Det lĂ€t vĂ€ldigt konstigt”, sĂ€ger Pia. ”Poul var inte hemma och vi hade gĂ€ster som ocksĂ„ hörde tydligt att det lĂ€t helt fel. Vi var tvungna att ta med dem ner i kĂ€llaren för att fĂ„ ordentligt ljud!”

Direktljud
Hur lÄter det dÄ nÀr man bokstavligt sitter i hornmynningen pÄ ett biografsystem som drivs av förstÀrkare pÄ Ätta kilowatt?

För det första Àr ljudbilden framÄtriktad och STOR (högtalarna tar upp merparten av kortvÀggen). Det finns inga dynamiska begrÀnsningar överhuvudtaget och impulser serveras med en slÀggas ögonblicklighet. Nyanseringen Àr förvÄnansvÀrt bra och Àven om det lÄter som om vi stÄr pÄ en meters avstÄnd frÄn orkestern sÄ strÀcker sig ljudbilden lÄngt ut pÄ andra sidan om högtalartornen.

Hornhögtalare har ett rykte om sig att vara vassa och hÄrda, men hÀr finns ingen antydan till fÀrgning eller vasshet. Att sÄ mÄnga element med inbördes avstÄnd pÄ flera meter kan spela tillsammans och vara i fas, Àr ett mirakel som mÄste tillskrivas BSS-boxen, som har program för fas- och tidskorrektion för JBL:s hornsystem.

AnlÀggningen kan spela hur högt som helst. Enligt Poul klarar kontorssystemet att leverera 140 dB i topparna. Det Àr ett pÄstÄende som vi av hÀlsoskÀl föredrar att lÄta vara oprövat!

”Om folk tror att deras egen stereo klarar av realistisk dynamik sĂ„ vet de inte vad de pratar om! Men vĂ„rt stora system kommer en bra bit pĂ„ vĂ€gen!”

stue2
Brittiskt ljud. I vardagsrummet har Poul och Pia aktiva studiohögtalare frÄn engelska ATC, som drivs av en förstÀrkare pÄ en kilowatt. Resten av anlÀggningen, inklusive SME Series 5-skivspelaren, Àr precis likadan som kontorssystemet.

Mystik och vidskepelse i highend
Att Poul tar sitt hifi-intresse pÄ allvar Àr det ingen tvekan om. FrÄn kÀllare till vind Àr hela huset fullproppat med elektronik, och det mesta tillhör den dyrare Ànden av skalan. Men han har inte mycket till övers för det allvar och den mystik som han anser att highend-vÀrlden genomsyras av.

”Det kĂ€nns som om man blir diskvalificerad bara för att man Ă€r ingenjör! Om nĂ„got ska vara riktigt bra sĂ„ ska konstruktören helst ha lyssnat sig fram till alla komponenter. SĂ„ kan man helt enkelt inte bygga en förstĂ€rkare”, sĂ€ger Poul.

”SjĂ€lvklart betyder komponenterna en del, men om man helt okritiskt fyller apparaterna med audiofila avkopplingskondensatorer mellan alla möjliga delar av kretsarna, blir hela rasket instabilt!” I detta sammanhang citerar han ett nödrop frĂ„n EAR:s Tim de Paravinco, som vĂ€nligt ber folk att sluta ”förbĂ€ttra” hans förstĂ€rkare med tweaks. Resultatet Ă€r oftast sĂ€mre Ă€n utgĂ„ngspunkten – och det vill inte Tim de Paravinci sĂ€tta sitt namn pĂ„!

crown-rack2.
Fem Crown Studio Reference-förstÀrkare pÄ 780 W per kanal driver de högeffektiva biosystemen.

Kabelhysteri
Poul ger sig ofta och gÀrna pÄ den etablerade highend-branschen och dessa apostlar, som enligt honom betalar absurda summor för tveksamma eller inbillade förbÀttringar.

”Om man har betalat en förmögenhet för ett tweak sĂ„ Ă€r man naturligtvis vĂ€ldigt intresserad av att bekrĂ€fta att det var vĂ€rt pengarna. Men det handlar om skillnader som bara finns inuti huvudet pĂ„ lyssnaren – och som inte kan bekrĂ€ftas i ett blindtest.”

Ett av omrÄdena som verkligen har gÄtt över styr Àr marknaden för superexklusiva kablar. NÀr de första kablarna för 2 000 kronor metern kom skakade folk pÄ huvudet. Men de sÄldes. Och nÀr priserna dubblades ocksÄ. Nu för tiden kan man köpa högtalarkablar för 40 000 kronor. Och folk gör det!

”I den professionella vĂ€rlden, dĂ€r musiken skapas och spelas in, kostar den dyraste signalkabeln 15 kronor metern och den bĂ€sta högtalarkabeln kostar 30 kronor per meter. Å andra sidan gĂ„r det Ă„t riktigt mĂ„nga meter.”

Ingen framtid för hifi
Poul har arbetat med hifi i flera Ă„rtionden men han Ă€r inte sĂ€rskilt hoppfull inför framtiden. Problemet Ă€r att det inte finns nĂ„gon motivation för att driva utvecklingen framĂ„t – till skillnad frĂ„n förut, nĂ€r alla köpte förhĂ„llandevis bra elektronik och tillverkarna dĂ€rför var tvungna att hitta pĂ„ nĂ„got nytt som de kunde sĂ€lja till kunderna.

”I dag Ă€r marknaden uppdelad i tvĂ„ lĂ€ger: dels riktigt billiga system som man köper pĂ„ stormarknaden och dels superdyr highend. Snabbköpselektroniken ska vara sĂ„ billig det bara gĂ„r, sĂ„ dĂ€r betyder kvaliteten ingenting. Och den superdyra elektroniken ska bara anvĂ€ndas för att skryta med att man har galet mycket pengar, och dĂ„ Ă€r utseendet viktigast. Och priset – som helst ska vara sĂ„ högt som möjligt!”

Marketing-folk driver utvecklingen
Som exempel nÀmner Poul amerikanska McIntosh, som han sjÀlv har vÀldigt mycket elektronik frÄn. Förr i tiden hade mÀrkets utvecklingsavdelning tre anstÀllda, nu har de tjugo. Det lÄter som ett framsteg, sÄ vad Àr problemet?

”De Ă€r inte ingenjörer, utan marknadsföringsfolk. All utveckling handlar om att öka försĂ€ljningen. SĂ„ lĂ€nge förstĂ€rkaren har en tjock frontplatta och snygga VU-mĂ€tare med blĂ„tt ljus Ă€r alla nöjda. Men inuti apparaterna sker det ingen utveckling!”

strĂžmremsere
All elektronik matas med balanserad nÀtspÀnning för att sÀnka brusgolvet och ge elektroniken optimala arbetsvillkor. Den blÄ kontakten Àr ett 32-amperes uttag.

Ingen tÀnker inuti boxen
Om man verkligen ska tweaka sig fram till bÀttre ljud sÄ undrar Poul varför det Àr sÄ fÄ som vÄgar titta inuti apparaterna. Allt handlar om kablar, kontakter, fötter eller konstiga pÄsar med metallkulor som ska lÀggas ovanpÄ kabinettet.

”Det snackas mycket om anslutningar. Men har du kollat inuti en sĂ„dan hĂ€r förstĂ€rkare?” sĂ€ger Poul och lĂ€gger handen pĂ„ en stor McIntosh C2500-förförstĂ€rkare, som just har blivit en del av hans samling. Det finns hundratals anslutningar och de Ă€r inte gjorda med hokus-pokus-material. SĂ„ vad spelar det för roll om man stoppar i en enda mirakelkabel?”

Engelskt monitorljud i vardagsrummet
Det kommer en tid i mĂ„nga hifi-freaks liv nĂ€r de tvingas fundera över sitt intresse. Den kallas för bröllopsdagen. Och Ă€ven om det kan vara svĂ„rt att tro det sĂ„ Ă€r Pouls nuvarande anlĂ€ggning mycket mer diskret Ă€n förut. Under sina dagar som ungkarl hade han tre-fyra par enorma Tannoy-monitorer i vardagsrummet – och ett par manshöga Tannoy Westminster-hörnhorn i sovrummet. PĂ„ den tiden hade han ocksĂ„ en komplett samling av alla produkter frĂ„n engelska Quad.

Nu för tiden nöjer han och Pia sig med en enda anlĂ€ggning i vardagsrummet, Ă€ven om den befinner sig i en klass som sĂ€llan kan skĂ„das i hushĂ„ll som bestĂ„r av fler Ă€n en person. I tvĂ„ av hörnen tronar ett par ATC SCM300A-studiomonitorer. Högtalarna Ă€r framtagna för professionellt bruk i större skivstudior, och med tvĂ„ 15-tums basar vardera Ă€r de allt annat Ă€n diskreta. Det handlar om ett aktivt system, dĂ€r ett sexkanaligt förstĂ€rkarblock tar hand om förstĂ€rkningen. Och Ă€ven om det ”bara” finns ungefĂ€r en kilowatt till förfogande frĂ„n ATC-förstĂ€rkaren sĂ„ rĂ„der det ingen brist pĂ„ ljudtryck i vardagsrummet.

FörförstĂ€rkaren Ă€r ATC SCA2, precis som i kĂ€llaren. Även skivspelaren gĂ„r igen, nĂ€mligen SME Serie 30, fast med Ortofon SPU Royal-pickup. Och precis som pĂ„ bottenvĂ„ningen styrs strömförsörjningen av en strömrenare och en balanserad strömkĂ€lla frĂ„n Furman.

Det Àr ju bara en bit papper!
Medan det Àr det stora, amerikanska JBL-ljudet som hÀrskar pÄ bottenvÄningen Àr ljudidealet hÀr mer avslappnat brittiskt. Det finns massor av upplösning och detaljer, men man fÄr inte transienterna kastade i ansiktet pÄ samma sÀtt som med hornsystemen. Men stereobilden och rumskÀnslan kommer nog nÀrmare vad hifi-frÀlsta Àr vana vid. Fast i den hysteriska höga klassen, som man kan förvÀnta sig av en anlÀggning som ligger runt en halvmiljon i nypris. Poul tycker dock att man ska lugna ner sig en smula.

”Det dĂ€r med att det lĂ„ter som om instrumenten stĂ„r i vardagsrummet Ă€r bara trams. Vem som helst kan höra skillnad pĂ„ om det Ă€r anlĂ€ggningen som spelar eller som det sitter nĂ„gon och spelar pĂ„ en gitarr inne i vardagsrummet. Även om man stĂ„r i köket och kaffekokaren puttrar. Vi ska inte tappa huvudet. Det Ă€r ju bara en bit papper som fladdrar. Det Ă€r en fin bit papper, men det Ă€r inte verkligheten.”

Tittar inte mycket pÄ TV
Husets minsta anlÀggning hittar man i gillestugan, dÀr ett par pyttesmÄ Sequerra Metronome 7-högtalare Àr inkopplade till den inbyggda 20-watts hörlursutgÄngen pÄ en McIntosh-förförstÀrkare.

”De lĂ„ter rĂ€tt dĂ„lig och elementen Ă€r skrattretande. Men de anvĂ€nds bara till TV-ljudet och vi tittar inte sĂ„ mycket pĂ„ TV”, förklarar Poul.

Och högtalarna i sovrummet? De kommer fortfarande frĂ„n Tannoy, men Westminster-hornen Ă€r utbytta mot ”mindre” Lockwood Major Gold-modeller pĂ„ gott och vĂ€l 350 liter (!), som drivs av elektronik frĂ„n McIntosh.

Les ogsÄ
Ӏkta 4K”-projektor för smĂ„ budgetar

BenQ W1700 kostar bara 16 000 kronor men har â€Ă€kta 4K-upplösning”.
Nu finns TV-appen i Sverige

Appen som samlar strömmande innehÄll pÄ Apple TV har Àntligen lanserats.
Hemmabio-monster frÄn Marantz

SÀg hej till Marantz första hemmabioförstÀrkare med 11.2 kanaler.
4K-projektor för 50 000 kronor

Sony Àr först med en Àkta 4K-projektor som kryper under 50 000 kronor. Vi har sett den.
Sony slÀpper 4K-laserprojektor

Sony vill vara bÀst i klassen. Med 4K, HDR och laser!
Laserprojektorn som löser ett problem

Epsons nya projektor gör ljuset med laser, men det Àr inte det ena coola.
Brutal B&W-bas

Bowers & Wilkins nya highend-baslÄdor har muskler i kilowattklassen och Àr proppfulla av tekniska godbitar.
Nya projektorer frÄn JVC

Hemmabiofavoriten lanserar en rad nya projektorer.
Har du Ärets bÀsta hemmabio?

Nu drar Hembio-SM igÄng och det Àr dags att skicka in ditt bidrag
Vi har sett BenQ:s 4K-projektor

Nyheter

W11000 har en imponerande skarp bild tack vare 4K-upplösning.
Smal lÀckerbit i hemmabion

Nyheter

Pioneers nya platta hemmabioreceiver har alla de senaste funktionerna och bör ge fina upplevelser.
Vi har sett ljuset!

4K UHD BD

Äntligen har det nya hemmabioformatet kommit – och tack vare fyra gĂ„nger högre upplösning Ă€n de ”gamla” Blu-ray-skivorna fĂ„r du toppbild hemma i ditt eget vardagsrum.
Support Prenumeration

VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

MĂ„ndag- Fredag

0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

Support Tlf: 08-411 49 90
Support: prenumeration@ljudochbild.se
×