Kvadrofoni: föregÄngaren till surround

Kvadrofoniskt ljud, som introducerades tidigt pÄ 70-talet, var föregÄngaren till dagens surroundljud. Men formatet blev aldrig nÄgon stor succé.

Surroundljud Àr inget nytt. Tanken att skapa en ljudbild som har bÄde bredd och djup gÄr nÀstan lika lÄngt tillbaka i tiden som stereoljudet. Idén förverkligades pÄ 70-talet med kvadrofoniskt ljud. Det Àr en teknik med fyra oberoende ljudkanaler som Äterges av var sin högtalare som stÄr i rummets hörn. Nu för tiden skulle vi kalla det för 4.0-surround.

Skivor med kvadrofoniskt ljud hade den hÀr symbolen.

Kvadrofoniskt ljud introducerades av RCA Records i april 1970 i form av Quad-8, eller Quadrophonic 8-Track Tape (senare förkortat till Q8). Quad, som konceptet kallades i folkmun, var inte begrÀnsat till 8-Track utan blev senare tillgÀngligt pÄ LP-skivor och rullband, och det gjordes ocksÄ experiment med radiosÀndningar.

Ingen standard
Eftersom LP-skivan var det mest kommersiellt gÄngbara musikmediet var kvadrofonins framgÄng beroende av att kunna implementeras i detta format. Det var dock en oerhörd teknisk utmaning och försök gjordes med flera olika varianter. Vissa tillverkare satsade pÄ en diskret Ätergivning av de fyra kanalerna, vilket krÀvde en helt ny pickup pÄ skivspelaren. Andra satsade pÄ Peter Scheibers matrisbaserade teknik dÀr de fyra kanalerna slogs ihop till tvÄ i skivstudion och sedan avkodades av anlÀggningen i vardagsrummet (föregÄngaren till Dolby Surround).

JVC 4MD-20X var en av de mest populÀra pickuperna för skivor med diskret 4-kanalsljud.


Ingen vinnare
Kvadrofoni-racet blev ett formatkrig utan vinnare. Avspelningsutrustningen var oerhört kostsam, och eftersom den inte var kompatibel med alla olika sorters inspelningar vÄgade inte kunderna vÀlja, och köpte dÀrför inget alls. Till nÄgra skivor var man tvungen att ha en Sansui-skivspelare för att fÄ kvadrofoniskt ljud, andra krÀvde en frÄn JVC, och sÄ vidare. Gemensamt för alla skivtyper var att folk kunde anvÀnda sin gamla skivspelare och njuta av kvadrofoniska skivor i vanlig stereo. Vilket nÀstan alla nöjde sig med, och det punkterade hela formatkriget.
Det byggdes ocksÄ kvadrofoniska rullbandspelare, men de lyckades inte skapa ett större intresse Àn skivspelarna.


Det fanns flera olika matrisbaserade format. Denna 4-kanaliga receiver frÄn Sansui var en av fÄ som klarade av att avkoda de flesta.

Radio
PĂ„ 70-talet gjordes ocksĂ„ experiment med kvadrofoniska radiosĂ€ndningar (med bland annat en Cliff Richard-konsert pĂ„ BBC). Det blev aldrig nĂ„gon succĂ©. En av radiostationerna som höll ut lĂ€ngst med kvadrofoniska sĂ€ndningar var Quad 102 Âœ i Sarasota i Florida. Under stora delar av 70-talet sĂ€nde de en kvadrofonisk signal fördelad pĂ„ tvĂ„ olika radiofrekvenser som överförde var sin stereosignal. För att lyssna behövde man tvĂ„ radiomottagare som stĂ€lldes in pĂ„ var sin frekvens, och tillsammans gav de tvĂ„ stereoanlĂ€ggningarna ett fyrkanaligt ljud.

 

Peter Scheiber skapade matrisbaserad kvadrofoni, som utgjorde grunden för Dolby Surround.

Juridisk tvist
Kvadrofonin ebbade ut i slutet av 70-talet, men formatet Dolby Surround som uppstod strax dĂ€refter anvĂ€nder sig av samma principer. Skaparen av den matrisbaserade kvadrofonin, Peter Scheiber, slogs faktiskt mot Dolby i domstol Ă€nda till 2002, eftersom han ansĂ„g att Dolby hade stulit principen frĂ„n honom. Det sista mĂ„let avslogs av högsta domstolen 2002, men Scheiber belönades till slut med en Emmy-utmĂ€rkelse 2003 för sina ”enastĂ„ende prestationer inom teknologisk utveckling”. Han fick utmĂ€rkelsen Development of Surround Sound for television och tvingades dela priset med Dolby och Fosgate.


Dekodern som skapades av Peter Scheiber, mannen bakom matrisbaserad kvadrofoni.

 

Les ogsÄ
McIntoshs nya SACD/CD-transport

McIntoshs nya SACD/CD-transport

MCT500 spelar det mesta, men behöver en riktigt bra DAC.
Roon slÀpper egna musikservrar

Roon slÀpper egna musikservrar

Roons populÀra strömning kommer nu till fysiska, flÀktfria apparater frÄn samma företag. HÀr Àr Roon Nucleus och Nucleus+.
600 watt muskler frÄn McIntosh

600 watt muskler frÄn McIntosh

Om du behöver ett kraftverk till högtalarna kan McIntosh MC611 vara mitt i prick.
Gryphon för skivspelare

Ett vÀlbyggt och vÀlljudande grammofonsteg kan lyfta LP-ljudet till nya höjder.
Massiv motorkraft

Reloop slÀpper en direktdriven skivspelare som bokstavligt talat bygger pÄ ett vÀlbekant recept.
Chord vill sÀtta en ny standard för smÄ DACar

Om du gillar Hugo 2 men inte behöver hörlursittag eller batteridrift sÄ ta en titt pÄ lilla stationÀra Qutest.
Spotify försvinner frÄn flera produkter

Har du en ljudprodukt med inbyggt stöd för Spotify sÄ kan du vara drabbad.
Audio Research i ny version

Med nya radiorör Àr det enkelt att förbÀttra ljudet pÄ en rörförstÀrkare, till exempel Audio Research VT80SE.
Brutal McIntosh-förstÀrkare

Om du behöver Àndlöst med kraft sÄ Àr det kanske den hÀr förstÀrkaren du ska skaffa dig. 1200 watt, tack sÄ mycket!
Årets bĂ€sta förstĂ€rkare

Bra ljud behöver bra förstÀrkare

Det rÀcker inte med flÀskiga högtalare om inte förstÀrkaren hÄller mÄttet. HÀr Àr de bÀsta förstÀrkarna vi har testat under Äret som gÄtt.
Årets bĂ€sta ljudkĂ€llor

Bra upplevelser börjar hÀr

Med vÄra rekommendationer Àr det ingen tvekan om varifrÄn ljudet ska komma.
Din allra sista CD-spelare

Pioneer utlovar ljud i guldklass med sin nya CD-spelare PD-70AE. Den Ă€r dessutom en DAC – och spelar SACD.
Support Prenumeration

VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

MĂ„ndag- Fredag

0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

Support Tlf: 08-411 49 90
Support: prenumeration@ljudochbild.se
×