annonse
annonse
annonse

Greengrass version av Utøya-massakern

Nu har trailern kommit till Netflix-filmen ”22 July” som handlar om den norska terrorattacken.

Filmen 22 July är skriven och regisserad av Paul Greengrass. Den bygger på Åsne Seierstads bok ”En av oss: En berättelse om Norge” och handlar om den största terroristattacken i norsk historia, när massmördaren Anders Behring Breivik dödade 77 oskyldiga 22 juli 2011.

Filmen var ursprungligen tänkt att ställa upp i huvudkategorin på årets Cannes-festival, men när Cannes-juryn bestämde sig för att blockera filmer som hade premiär på strömningstjänster för de gick upp på bio, tog Netflix bort samtliga sina filmer från programmet.

I dag visas 22 July för första gången för den samlade världspressen, under den 75:e ”La Biennale di Venezia”-festivalen i Venedig.

Skådespelarna, Åsne Seierstad och Paul Greengrass möter pressen på 75 filmfestivalen i Venedig (Foto: Netflix)
Skådespelarna, Åsne Seierstad och Paul Greengrass möter pressen på 75 filmfestivalen i Venedig (Foto: Netflix)

Handlingen fokuserar på den verkliga personen Viljar Hansen (Jonas S. Gravli) som överlevde massakern men som förlorade familjemedlemmar och vänner, och som konfronterade massmördaren under rättegången.

Greengrass (Captain Phillips, Jason Bourne, Green Zone) är ingen nybörjare när det gäller att berätta dramatiska historier som bygger på verkliga händelser. 2006 nominerades han till en Oscar för bästa regi för sin United 93, som handlar om historien om det enda kapade flygplanet som inte nådde sitt mål 11 september eftersom passagerarna lyckades störta planet på en åker i Pennsylvania.

22 July är filmad på plats i Norge (Oslo och Håøya) och har norska skådespelare (Thorbjørn Harr, Anders Danielsen Lie, Jonas S. Gravlie, Jon Øigarden). Dialogen på engelska. Inspelningen har gjorts i samråd med efterlevandegruppen.

22 July (Foto: Erik Aavatsmark/Netflix)
22 July (Foto: Erik Aavatsmark/Netflix)

 

När Greengrass fick frågan av Netflix om vad som drev honom att göra just detta projekt, svarade han:

”I originally wanted to make a film about the migrant crisis. And I spent a fair amount of time researching what was happening in places like Lampadusa in southern Italy, and the realities of people trafficking.

But the more I worked on it, the more obvious it became that fear of migration, together with continuing economic stagnation, was driving a profound change in our politics.

The door was being opened to political extremism, across Europe. Across the West. With dangerous consequences I fear…

That’s what lead me to make this film – because Anders Breivik and Norway shows us the consequences of this process in dramatic terms, and in ways relevant to all of us, wherever we live.

Breivik saw himself – in his extreme narcissism – as raising the battle standard of extreme right-wing rebellion across the West.

But the way the people of Norway responded after the attacks, which is what our film is really about – the way politicians, lawyers and most importantly those families caught up in the violence responded – can inspire all of us with their dignity and their tenacious commitment to democracy.”

22 July (Foto: Erik Aavatsmark/Netflix)
22 July (Foto: Erik Aavatsmark/Netflix)

På frågan om varför han valde att samarbeta med Netflix svarade Greengrass:

“I very much want this film to reach a young audience. It is their generation who will have to repel tomorrow the advances of the extreme right today. And so when we were considering distribution partners, the Netflix model of theatrical distribution and streaming platform offered the best chance of reaching that broad young audience with material as challenging
as this.”

Filmen är 2:23 lång och har premiär på utvalda biografer (det är osäkert hur många i Skandinavien) och på Netflix globalt 10 oktober.

Ljud & Bild återkommer med en recension så fort vi får tillgång till filmen från Netflix!

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
test
Nikon Z6

Fullträff med fullformat

Billigast är bäst i Nikons nya Z-serie med systemkameror.

High End Mässan 2019

Årets mässa bjöd på det mesta av det bästa inom ljud för kräsna öron.

2019 års Panasonic-TV får Dolby Vision och HDR10+

Det är bara den allra billigaste TV-modellen som inte får vara med när Panasonic rullar ut bättre HDR-format. Och Dolby Atmos.

grupptest
Seks 55-tums 4K med HDR-videokvalitet

En bra andra-TV

På jakt efter en billig extra-TV? Nu när butikerna tömmer sina lager på förra årets modeller kan du göra riktiga klipp!

Trådlös McIntosh-soundbar

Här är en soundbar-högtalare som tror att den är en hel anläggning.

Sluten toppmodell och förstärkare från Focal

Den fantastiska hörluren Utopia har fått ett slutet alternativ i form av Stellia. Och så släpper Focal hörlursförstärkaren Arche.

Recension
The Predator (2018)

Skugga från det förflutna

Inte en remake, utan en misslyckad fortsättning och en trist hyllning till originalet från 1987.

Recension
The Truth Matters

Mörkläggningen om kriget i Irak

Bush-administrationen ljög medvetet om orsakerna till andra Irak-kriget – och pressen lät bli att ställa dem till svars.

Recension
Peppermint

Fullständigt ointressant

Blodtörstig Jennifer Garner i blodfattig actionklyscha.

Recension
BlacKkKlansman

En politisk ­knytnäve!

Spike Lee levererar en av sina bästa filmer – om rashat förr och nu.

Släpp lös musiken

Genom att jorda högtalarna har Audiovector lyckats förbättra ljudet.

16x-zoom från Olympus

Kompakt 12–200 mm-objektiv.

test
Nokia 5.1 Plus

Billig Nokia ­överraskar en smula

På flera områden är Nokia 5.1 Plus bättre än man kan förvänta sig för pengarna. Fast ett par kompromisser kommer man inte undan.

test
Audeze Mobius

Utanför huvudet-upplevelse

Audezes lyx-headset bryter mot en av de grundläggande reglerna för hörlurar. Och låter bra!

Bättre skärmkalibrering

Datacolor har förbättrad Spyder-kalibreringen.

annonse

Tre nya specialobjektiv från Leica

Så här ser de alltså ut, de tre specialobjektiven som Leica lanserat till M-systemet.

Recension
Velvet Buzzsaw

Konstnärligt mord!

En ganska så misslyckad genreblandning av ironisk satir och slasher-rysare.

grupptest
6 trådlösa hörlurar

Trådlöst ljud ­ på allvar

Hörlurar för dig som tar ljudkvaliteten seriöst men inte vill bli helt ruinerad på kuppen.

grupptest
5 pickuper i budgetklassen

Den viktigaste delen

En ny och bättre pickup är det enklaste och bästa sättet att få bättre ljud.

Utomhus- och inbyggda högtalare från Sonos

Tillsammans med Sonance har de tagit fram serien, speciellt lämplig för nya Amp.

test
Denon CEOL N10

Bonsai-stereo

Denons dvärgstereo utmanar Sonos högtalare och soundbar på deras hemmabana.

grupptest
5 gaming-PC i premiumklassen

Fem häftiga

Det behövs bra grejor när det ska spelas. Vi har gett oss ut på slagfältet med fem bärbara datorer som inte bangar för något.

test
Marantz NA6006

Utsökt spelare med vital brist

Den här nätverksspelaren är lättskött, spelar det mesta och låter jättebra. Men de som strömmar högupplöst musik blir besvikna.

De första bilderna från Lumix S1R

Vi har fotograferat med Panasonics flaggskepp, som kan ta bilder med uppemot till 187 Mp!

Sonus faber går in i väggen

Nu kommer italienarna med lanserar in-wall-högtalare.

Fler Pentax-objektiv

I väntan på nya kameror kan vi glädja oss åt två nya vidvinkelobjektiv.

Hörlurar för battle-spel

Logitech har utvecklat helt ny ljudteknik speciellt för battle-spel.

test
Ring Stick Up Cam Wired

Smidig övervakning som kostar

Man har inte mycket nytta av Ring Stick Up Cam Wired utan ett abonnemang, som gör att Ring laddar upp videofilmerna till molnet.