Handbyggd passion

”Just listen” Ă€r Audiovectors slogan. Och under vĂ„rt besök pĂ„ deras huvudkontor i Köpenhamn kunde den inte ha varit mer trĂ€ffande.

Vi har testat mÄnga högtalare frÄn danska Audiovector under Ären och jag kan inte pÄminna mig att jag nÄgonsin har blivit besviken pÄ en enda modell. Jag har dÀremot aldrig haft Àran att besöka dem, sÄ efter 16 Är i Ljud & Bilds tjÀnst var det pÄ tiden att göra en sÄdan resa.

NÀr chefsingenjör Ole Klifoth grundade Audiovector 1979 jag var bara ett Är gammal. Allt började som sÄ mÄnga gÄnger förr: Han hade sina bestÀmda Äsikter om hur drömhögtalaren skulle lÄta, men nÄgon sÄdan fanns inte sÄ han satte igÄng och började bygga den sjÀlv. Resultatet blev Trapez, en trapetsformad högtalare som fick utmÀrkta recensioner i hifi-tidningar runt om i vÀrlden. Sedan dess har utvecklingen gÄtt framÄt avsevÀrt, men mÄlet har alltid varit detsamma: att slÀppa lös musiken.

Det betyder högtalare med minimal förvrĂ€ngning och maximal dynamik, frĂ„n basregistret hela vĂ€gen upp till de luftigaste övertonerna. Har du hört det förut? Okej. Men det Ă€r skillnad pĂ„ att predika det och att faktiskt göra det. Och Ole Klifoth vet att om slutresultatet ska bli sĂ„ dynamiskt och levande som möjligt sĂ„ mĂ„ste man ha en optimal kombination av hög kĂ€nslighet som fĂ„r ut det mesta ur förstĂ€rkaren och bĂ€sta möjliga kontroll – Ă€ven i de höga transienterna. De hĂ€r tvĂ„ omrĂ„dena kan nĂ€mligen snabbt bli en motsĂ€gelse.

– Till exempel har en kraftfull magnet superkontroll över membranet, medan en mindre magnet har högre verkningsgrad men ett svagt grepp. Det viktigaste Ă€r att ha en kombination av superkontroll och hög verkningsgrad, berĂ€ttar Ole för mig.

Med andra ord gÀller det att hitta den optimala balansen.

– I de dyrare högtalarna anvĂ€nder vi dessutom talspolar av titan i stĂ€llet för aluminium. DĂ„ förbikopplas induktansen i högtalarelementet sĂ„ att spolen kan röra sig fritt genom magnetsystemet. Billigare och mer ordinĂ€ra aluminiumspolar Ă€r magnetiska och kommer att bromsas nĂ€r de rör sig. Det minskar dynamiken.

Inga parallella ytor

Kabinetten i SR3-serien och ovanför har inga parallella ytor invÀndigt. Det innebÀr att man undviker stÄende vÄgor och ocksÄ att man behöver minimalt med dÀmpmaterial pÄ insidan.

Har man för mycket dÀmpmaterial blir en stor del av dynamiken absorberad i stÀllet för att komma ut ur högtalaren. SR-kabinetten har inga parallella ytor, sÄ det behövs i stort sett ingen dÀmpning. Det Àr bra för dynamik, mikrodynamik och effektivitet.

Samma sak gÀller för tjocka kabinett. En tjock frontplatta bromsar ljudvÄgorna som kommer inifrÄn och ut, och de blir tidsförskjutna i förhÄllande till det direkta ljudet. Resultatet Àr ungefÀr detsamma som om man har för mycket dÀmpning.

– Audiovectors frontplattor Ă€r sammansatta av flera skikt av material. Sandwich-konstruktioner Ă€r alltid styvare och mer ljuddöda – ett perfekt fundament för högtalarelement, berĂ€ttar Ole.

Trofasta underleverantörer

Audiovector tillverkar inte sina egna komponenter utan köper dem frÄn underleverantörer. I stort sett alla leverantörer kommer frÄn Danmark och mÄnga av dem har Audiovector anvÀnt sig av de senaste 20 Ären och lÀngre Àn sÄ. Allting görs efter Audiovectors specifikationer. Högtalarelementen kommer till exempel frÄn den gamle ringrÀven ScanSpeak.

– Vi anvĂ€nder högtalarelement frĂ„n ScanSpeak, men inga ur det vanliga sortimentet. Alla görs efter vĂ„ra specifikationer och ingen annan fĂ„r anvĂ€nda dem i sina högtalare. Audiovector anvĂ€nder bara de bĂ€sta av de bĂ€sta leverantörerna. Till exempel lackas alla specialfĂ€rger av samma firma som lackar Lamborghini och Porsche i Danmark.

Att man inte bygger sina egna komponenter innebÀr att man inte behöver nÄgon stor fabrik. Man behöver i princip bara lager med delar och ett arbetsomrÄde dÀr högtalarna monteras ihop. Av kompetenta anstÀllda, naturligtvis.

Rent logistiskt kunde det ha blivit en mardröm att skicka komponenterna fram och tillbaka mellan Audiovector och underleverantörerna om de inte var av högsta kvalitet, med liten felprocent.

– Det Ă€r nĂ€stan aldrig fel pĂ„ nĂ„got. NĂ„gon gĂ„ng emellanĂ„t rĂ„kar vi ut för att ett kabinett har en repa frĂ„n packningen. Är det smĂ„ repor sĂ„ kan de repareras och poleras hĂ€r, större skador skickar vi tillbaka och fĂ„r nya kabinett. Det Ă€r inga problem.

Uppgradering

Audiovectors kabinett Àr ganska sÄ speciella eftersom de anvÀnder samma chassi i en hel modellserie, frÄn grundmodellen Ànda upp till toppmodellen. Om kunden vill kan han eller hon enkelt uppgradera sina högtalare senare till en dyrare och bÀttre modell.

– Vi anser att en högtalare Ă€r vĂ€rd mycket mer om man vet att man inte Ă€r lĂ„sta till en viss kvalitetsnivĂ„ utan kan uppgradera till nĂ€sta steg nĂ€r man vill. Det Ă€r mĂ„nga som aldrig utnyttjar möjligheten, men Ă€ndĂ„ uppskattar att den finns, sĂ€ger Ole.

En högtalare monteras

Ole gÄr igenom de olika uppgraderingsstegen av en SR3. Först monterar han ihop en Super, som Àr grundmodellen.

– DĂ„ har vi den hĂ€r domediskanten och det hĂ€r delningsfiltret som Ă€r det enklaste. Baselementen Ă€r av hög kvalitet, men Ă€r alltsĂ„ de billigaste, utan fasplugg i mitten.

Ole tar fram tvÄ sjok med olika dÀmpmaterial.

– Det hĂ€r Ă€r de tvĂ„ dĂ€mpningsmaterialen vi har. Det ena anvĂ€nder vi i Super och Signature. Bara tvĂ„ sjok i varje högtalare. Det ena sĂ€tter jag hĂ€r pĂ„ höger sida i den övre baskammaren, det andra pĂ„ vĂ€nster sida i baskammaren under. Det Ă€r all dĂ€mpning vi anvĂ€nder, bortsett frĂ„n ett par smĂ„ tussar i hĂ„len mellan de tvĂ„ baskamrarna.

Det finns fyra ventilationshÄl i skiljevÀggen mellan de tvÄ baskamrarna?

– Ja. Om vi tĂ€pper till helt fĂ„r vi ett ganska sĂ„ dött ljud. Finns det ingen skiljevĂ€gg dĂ€r alls sĂ„ fĂ„r man högre förvrĂ€ngning. Den hĂ€r skiljevĂ€ggen med ventilering utgör ett sjĂ€lvjusterande system dĂ€r de tvĂ„ baselementen spelar optimalt tillsammans, konstaterar Ole Klifoth.

Vad Àr skillnaden mellan en Super- och en Signature-diskant?

– BĂ„da Ă€r domediskanter men i Signature har vi dubbla magneter för att fĂ„ bĂ€ttre kontroll och lĂ€gre förvrĂ€ngning. Det intressanta Ă€r att nĂ€r vi mĂ€ter de tvĂ„ diskanterna sĂ„ Ă€r mĂ€tresultaten helt identiska, men man hör tydligt att Signature lĂ„ter bĂ€ttre.

NÀr Ole uppgraderat frÄn Super till Signature byter han ut diskanten, men Àven delningsfiltret.

– Signature-delningsfiltret Ă€r ganska sĂ„ snarlikt, men vi har en extra kondensator hĂ€r.

För övrigt har alla kabelparen i alla delningsfilter olika tjocklekar till plus och minus.

– Vi har medvetet tjockare kabel till plus Ă€n till minus. Detta beror pĂ„ att kablarna inte ska spegla varandra rent elektriskt och orsaka oönskad pĂ„verkan pĂ„ varandra. Olika tjocklek innebĂ€r olika vĂ„glĂ€ngd pĂ„ elektromagnetismen runt dem, vilket gör att de inte pĂ„verkar varandra, hĂ€vdar han.

NĂ€r man sedan ska uppgradera till Avantgarde byts domediskanten ut mot en banddiskant.

– AMT-diskanten har Ă„tta gĂ„nger större membranytan Ă€n en dome och dessutom bara 80 procent av vikten, vilket gör den idealisk för att Ă„terge övertoner. Nackdelen med banddiskanter Ă€r den vertikala spridningen som Ă€r mycket snĂ€v. Det fixar vi med ett par horisontella skĂ„ror, som sprider övertoner optimalt i det vertikala planet.

Avantgarde-modellen fÄr ocksÄ en ny mellanregisterbas.

– I SR3 Avantgarde har det översta baselementet en fasplugg. Detta element Ă€r av Ă€nnu högre kvalitet Ă€n Super- och Signature-elementen.

Delningsfiltret Àr ocksÄ mer sofistikerat, med betydligt fler komponenter.

– SR3 Avantgarde har ett dyrare delningsfilter, men vi har jobbat mycket med att det inte ska reducera dynamiken.

Till sist finns SR3 Avantgarde Arreté. Ole byter ut Àven det nedersta baselementet mot ett med fasplugg och banddiskanten byts ut mot en som har blank yta i stÀllet för matt, i övrigt Àr den likadan.

– Kronan pĂ„ verket Ă€r ArretĂ©-modellens delningsfilter. Det Ă€r förvillande likt det i SR3 Avantgarde, men hĂ€r Ă€r delningsfiltret kryobehandlat, det har alltsĂ„ varit nedfryst till minus 238 grader. Det gör nĂ„got med molekylbindningarna som ger mindre motstĂ„nd i komponenterna. Det kan tyckas vara hokus-pokus, men jag kan lova dig att om vi inte hade hört skillnad sĂ„ hade vi aldrig gjort det!

Lyssningsdemo

I demorummet fick vi en jÀmförelse mellan de olika högtalarmodellerna. Vi började med QR3, golvmodellen i den billigaste högtalarserien som vi testade nyligen med fint resultat. Detta Àr för övrigt den enda serien som inte kan uppgraderas, och den Àr dessutom skapad av sonen Mads Klifoth, inte Ole sjÀlv. Det handlar alltsÄ om ett familjeföretag med framtiden sÀkrad eftersom Mads Àr ocksÄ en duktig högtalarkonstruktör.

FrÄn QR3 via SR3 Super, Signature och Avantgarde Arreté (vi hoppade över Avantgarde), Àr det helt uppenbart att alla högtalarna har Audiovectors ljudkaraktÀr. AlltsÄ en taktfast och stram bas, ett klockrent mellanregister och massor av luft i övertonregistret. Allt Àr sammanfogat sömlöst och transienter avlevereras blixtsnabbt.

Varje gÄng man uppgraderar till en bÀttre högtalarmodell hör man fler nyanser nÀr ljudbilden avtÀcks. Som att lyfta bort lager efter lager av slöjor, allt nÀrmare musikens kÀrna. Vi fick ocksÄ lyssna pÄ den aktiva SR3 Avantgarde Arreté Active Discreet (puh!), som fick fram mer dynamik eftersom den kopplar förbi det passiva delningsfiltret. Till denna kan man för övrigt strömma musik trÄdlöst.

SR6

Den mer exklusiva SR6-serien fick vi ocksĂ„ lyssna pĂ„, den gĂ„r att uppgradera frĂ„n modell till modell pĂ„ samma sĂ€tt som SR3. Vi gick direkt frĂ„n SR3 Avantgarde ArretĂ© till SR6 Avantgarde ArretĂ©. Den tydligaste skillnaden Ă€r ökad kĂ€nslighet, det blev helt enkelt högre ljud nĂ€r förstĂ€rkare stod pĂ„ samma nivĂ„. Men sedan var det djupbasregisteret som fick ett mycket bĂ€ttre fundament. Stramare och djupare bas gör en hel del för musikupplevelsen och man mĂ€rker det Ă€ven uppe i diskantregistret, som framtrĂ€der bĂ€ttre eftersom ljudbilden fĂ„r en ”svartare bakgrund”. Du kan tro att det var tungt att lyssna pĂ„ Rammstein! SR6-högtalarna Ă€r mycket dyrare Ă€n SR3, men gudskelov inte kolossalt mycket större. Man fĂ„r plats med dem i ett vanligt vardagsrum och för Audiovector Ă€r det viktigt att ljudet Ă€ven Ă€r bra nĂ€r högtalarna stĂ„r tĂ€tt intill bakvĂ€ggen. Eftersom ”ingen” kan ha högtalarna tvĂ„ meter ut pĂ„ golvet!

SR11

Till sist fick vi lyssna pĂ„ toppmodellen. SR11 ArretĂ© heter den och Ă€r en enorm högtalare pĂ„ alla sĂ€tt och vis. Audiovector tror pĂ„ smĂ„ element i stĂ€llet för stora, dĂ€rför har de monterat en rad med Ă„tta 5-tums baselement pĂ„ baksidan av kabinettet, vart och ett med mer Ă€n en centimeters slaglĂ€ngd. ”Det kommer du aldrig att behöva”, pĂ„stĂ„r Ole – men man har Ă„tminstone en möjlighet att vrĂ€ka pĂ„ med svinhögt och klockrent ljud.

Blixtsnabb, hÄrtslÄende och rungande bas var vad vi hörde i lyssningsrummet. Och med bland annat tvÄ banddiskanter som skickar ut de mest utsökta övertoner. Högtalarna har en gigantisk ljudbild, bÄde blues, rock och jazz lÀt helt enkelt magiskt. Och sÄ rock, förstÄs! Nackdelen? De kostar 1,7 miljoner paret!

Ett vÀlförtjÀnt besök

PÄ det hela taget var detta ett oerhört intressant besök, dÀr vi fick ett bevis pÄ att man inte behöver ha en stor fabrik för att bygga briljanta högtalare. Det rÀcker med mycket kunskap, goda idéer och förmÄgan att genomföra dem. PÄ vÀgen hem satt jag och funderade pÄ varför inte fler tillverkare erbjuder uppgradering av deras produkter. Det Àr ju genialt: köp den billigaste och nÀr du fÄr rÄd med nÄgot bÀttre sÄ kan du uppgradera. DÄ slipper du förlora massa pengar pÄ att sÀlja kostsam, hifi till halva priset.

En sak Àr sÀker: Audiovector Àr hÀr för att stanna.

Les ogsÄ
Premium-ljud frÄn Piega

De smala högtalarna i Premium-serien har fÄtt betydande förbÀttringar.
Smart högtalare frÄn Kygo

Den hÀr högtalaren kan styra resten av ditt hem, tack vare Google Assistant.
Klipsch förnyar Reference Premiere

Högtalarna i den populÀra Reference Premiere-serien uppdateras bÄde in- och utvÀndigt.
De hÀr kostar en miljon

De Àr 210 cm höga, vÀger 160 kilo styck och hamnar pÄ runt miljonen för ett par.
IKEA-samarbete med Sonos

10 bra utan kabel

Det finns trÄdlösa högtalare för allt: frÄn bÀrbar musik pÄ semestern till fullvuxna golvhögtalare. HÀr Àr 10 av de bÀsta.
Är detta vĂ€rldens mest bĂ€rbara högtalare?

Polk Boom Bit marknadsförs som ”vĂ€rldens mest wearable högtalare”, den kan sĂ€ttas fast pĂ„ det mesta.
Sonus faber förnyar Aida

De vackra handbyggda högtalarna Àr förnyade pÄ insidan och lÄter bÀttre.
B&O ser fÀrger

Bang & Olufsen lanserar en begrÀnsad kollektion trÄdlösa högtalare i frodig grönfÀrg.
Årets bĂ€sta högtalare

NÄgot för varje smak

Oavsett om du gillar film eller musik, att mysa i soffan eller vara utomhus, sÄ behövs det en sak: högtalare.
Svenskt högtalarhantverk

XTZ Àr kÀnda för att ge hög kvalitet till vÀldigt konkurrenskraftiga priser. Den uppfattningen stÀrktes ytterligare under vÄrt besök.
Intelligenta högtalare frÄn Dynaudio

Dynaudio Music Àr en serie trÄdlösa högtalare som anpassar sig efter rummets akustik, brusnivÄ och anvÀndarens musiksmak.
Support Prenumeration

VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

MĂ„ndag- Fredag

0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

Support Tlf: 08-411 49 90
Support: prenumeration@ljudochbild.se
×