: This Must Be the Place

I denna spretiga och excentriska filmberättelse av den relativt oerfarne italienske regissören Paolo Sorrentino klär sig Sean Penn som Robert Smith från The Cure och ger sig ut på en väldigt personlig resa.

Publicerad 2012-08-05 - 00:00
This Must Be the Place

This Must Be the Place är historien om den pensionerade rockaren Cheyenne (Penn) som blivit till åren och bor i en välbärgad förort till Dublin tillsammans med sin fru Jane (McDormand). Under dagarna sysselsätter han sig med triviala ting och drömmer sig tillbaka till svunna tider. En dag får han veta att hans judiske far ligger för döden och Cheyenne reser till USA för att försonas med sitt ursprung. Dessvärre kommer han fram för sent men bestämmer sig för att återuppta sin fars jakt på en nazistofficer som plågade honom i Auschwitz under kriget. I en stor pickup korsar han kontinenten på jakt efter sig själv och det förflutna.

Det är sällan man ifrågasätter Sean Penns kvaliteter som skådespelare, och även den här gången visar han hur mångsidig han är och hur han verkligen går in i sina roller.  Med det sagt så är den här rolltolkningen inte för alla då Cheyenne är en väldigt excentrisk karaktär med ett gnälligt och släpande sätt att prata som kan bli påfrestande under två timmar. Filmen är charmig som roadmovie, men det är svårt att greppa vilka intensioner manusförfattare och regissör Paolo Sorrentino har haft. Det verkar helt enkelt som om han har för många bollar i luften och inte kunde bestämma sig för vilken väg han skulle ta. Filmen har mängder av charm, fina detaljer och musik av David Byrne men den är alldeles för ambitiös och mynnar ut i en berättelse utan någon tydlig mening eller identitet – emellanåt är den både tråkig och smått gripande. Tre stjärnor.

This Must Be the Place blir ingen storslagen BD-rekommendation. Förvisso är ljud och bild av förträfflig klass men det är en stor besvikelse att det inte finns något extramaterial. Det hade varit på sin plats med några intervjuer eller ett kommentarspår.

This Must Be the Place

• Release: 4 juli 2012
  • Regi: Paolo Sorrentino