: This Means War

Efter Legally Blonde-filmerna har duktiga Reese Witherspoon kört fast fullständigt i de romantiska komediernas trista, tröstlösa sörja! This Means War är dessvärre inget undantag!

Publicerad 2012-08-09 - 00:00
This Means War

Actionregissören McG (Charlie’s Angels, Terminator Salvation) ger sig här in på ett nytt territorium genom att kombinera actionkomedi med ”klassisk” romantisk komedi. Hade han bara hållit sig till en av genrerna kunde det ha fungerat.

Witherspoon spelar urtypen för karriärkvinnan i 35-årsåldern som kämpar med att hitta en man, samtidigt som hon (självklart) har en överdrivet spelad väninna som kommer med alla möjliga kärleksråd. När väninnan lägger ut en kontaktannons hamnar Reese i famnen på en känslosam CIA-agent (Tom Hardy). Problemen staplas på hög när hans partner också fattar tycke för blondinen.

Tre, fyra gånger drar vi på smilbanden mellan snarkningarna, men i övrigt är det här så förutsägbart, klichéartat, själlöst sökt och urtrist som det bara kan bli.  Som tittare bryr man sig inte om någon av de tre huvudkaraktärerna som fångats i ett manus med så pinsam dialog och så långsökta vändningar att man vrider sig i soffan mellan snarkningarna. Platt humor för människor som inte har något annat vettigt att göra. Två fattiga stjärnor – bägge går till Witherspoon.

Bildkvaliteten är märklig, för skärpan är oklanderlig och scenerna exemplariskt ljusstarka men färg och kontrast har skruvats upp till max så att helheten blir emellanåt blir påfrestande bländande. Ljudspåret kan man inte klaga på. Som bonus får man en förlängd version (7 min) med några bortklippta scener, bloopers, ett intetsägande kommentarspår och en minidokumentär.

This Means War

• Release: 27 juni 2012
  • Regi: McG