: The World’s End

De brittiska filmskaparna Edgar Wright och Simon Pegg (Shaun of the Dead, Hot Fuzz) är tillbaka med en ny produktion med fiffig lekfullhet och underhållning. Den här gången är resultatet bara delvis godkänt och väldigt tröttsamt.

Publicerad 2014-05-16 - 05:00
The World’s End

Filmcirkusen The World’s End börjar någorlunda normalt med en historia om den evigt unge fyrtioåringen Gary (Simon Pegg) som drömmer om en återföreningsfest med det gamla kompisgänget. Han samlar ihop fyra vänner och reser hem till barndomsstaden för att fullfölja en legendarisk pubrunda de aldrig lyckades fullfölja för 20 år sedan. Det visar sig dock att det gamla kvarteret har ändrats enormt mycket sedan sist, och sedan radar chockerande upplevelser upp sig.

Regissör och manusförfattare Wright och Pegg har tidigare överraskat både filmbranschen och publiken på ett positivt sätt med filmerna Shaun of The Dead (2004) och Hot Fuzz (2007) som leker med filmkonventioner och etablerade genrer. The World’s End fortsätter i samma stil men misslyckas tyvärr på flera sätt. Filmen börjar lovande, med många kvaliteter, men slutar som en orgie i platta skojigheter och till sist långtråkiga och ändlösa scener utan mål eller mening. Tanken bakom allt är kul och bra, men i slutändan misslyckas projektet. Två stjärnor.

Det råder delade meningar om The World’s End bland publiken, detta är en typisk älska-eller-hata film. Gillar man den så är den ett bra köp på Blu-ray. Här får man en bra dos extramaterial och kommentatorsspår, och både bilden och ljudet imponerar stort.

The World’s End

• Release: 2 april Regi: Edgar Wright
  • Med: Martin Freeman, Simon Pegg, Rosamund Pike, Nick Frost, Paddy Considine, Thomas Law, Zachary Bailess