: The Tree of Life

Wow! Mästerregissören Terrence Malick serverar en film som kräver enormt mycket av dig som tittare – men det här är en fantastiskt fascinerande film!

Publicerad 2012-03-28 - 13:40
The Tree of Life

På årsdagen av sin brors död ser Jack (Sean Penn) tillbaka på sin barndom, familjen, uppväxten, tillvaron – livet helt enkelt! Hans berättelse och liv präglas i stor utsträckning av den upprivande upplevelsen av broderns död. Malick (Badlands, Den tunna röda linjen, A New World) utforskar vitt skilda områden i Tree of Life och tar sig an allt – från Big Bang till människans ursprung, universum och själva meningen med livet.

Vi kastas tillbaka till 1950-talets Texas där familjen O’Brien uppfostrar sina tre söner. Pappan (Brad Pitt) är hård, patriarkalisk, stundtals orimlig och ställer skyhöga krav på sina barn, dock inte alls med onda avsikter, men konsekvensen blir att barnen hatar honom. Han framstår som ”Naturen” med all dess råhet, medan mamman (Jessica Chastain) är behaglig, rolig och familjens känslomässiga centrum, ”Nåden”. Tragedin drabbar denna kärnfamilj som en blixt från klar himmel när en av sönerna dör. Under Jacks tillbakablickar får vi små antydningar om vad som skett, små vinkar och viskningar i naturen, skapelsen och kosmos. Starkt, gripande och stundtals förvirrande.

Precis som i A New World har Malick samarbetat med fotografen Emmanuel Lubezki och skapat ren konst! Ingen kan filma landskap, böljande gräs, moln som skyndar över himlen eller fundersamma närbilder med samma intensitet som Lubezki. Den enda vi kan komma på som håller samma klass är Roger Deakins (Jesse James).

Filmen är Malicks femte på fyrtio år (!) och ett levande bevis på att kvalitet är viktigare än kvantitet. Tree of Life är en film du antingen kommer att hata eller älska – här finns inte utrymme för något mitt emellan. I vilket fall är det definitivt en film du inte ställer dig likgiltig till, och oavsett vad du anser om historien så råder ingen tvekan om att Malick levererar ett tekniskt briljant mästerverk. Huruvida du gillar filmen eller inte beror med andra ord på om du ”köper” historien, för lättsmält är den inte! Vi älskade den och lät oss lockas med på den invecklade resan – sex stjärnor!

BD:n håller en genomgående felfri ljudkvalitet (DTS-HD) och bildkvalitet. Dessvärre inget bonusmaterial.

The Tree of Life

•  Regi: Terrence Malick