: The Town

Blu-ray recension

Ben Affleck gör som Orson Welles: i The Town är han skådespelare, manusförfattare och regissör. Det är modigt gjort och han klarar uppgiften fint, även om det nog är i regissörsstolen han gör det bästa jobbet.

Publicerad 2011-06-04 - 12:51
The Town

Filmen tar oss med till Boston och till stadsdelen Charlestown där det sker ovanligt många bankrån. Doug MacRay (Affleck) är en före detta ishockeystjärna som numera livnär sig som kriminell. Efter ett brutalt rån måste han kontakta ett vittne (Rebecca Hall) för att ta reda på hur mycket hon vet. Det slutar med att de faller för varandra, varpå Doug bestämmer sig för att lämna brottets bana. Polarna i gänget och lokala gangstrar tycker dock inte att det är en bra idé. Efter hot från maffian och med FBI i hälarna tvingas han göra ett sista jobb för att komma undan Charlestown.

Det är faktiskt riktigt imponerande vad Affleck har lyckats med i The Town. Även om filmen inte är speciellt originell och har sina små skavanker så är det totalt sett en tät och spännande actionthriller från början till slut. Mest imponerande är actionscenerna och samspelet mellan kompisarna i gänget. Allra bäst är Jeremy Renner, som oscarsnominerades för sin insats som Dougs bäste vän. Samspelet mellan Affleck och Hall är däremot kanske inte fullt lika bra och det är nog ingen tvekan om att huvudrollen skulle ha spelats av någon annan. Matt Damon, kanske? Hur som helst är The Town fullt godkänd. Fyra stjärnor.

BD-skivan är bra och har en del intressanta bakomfilmer samt en förlängd version av filmen med extra kommentatorsspår. Bilden och ljudet är toppen.

The Town

• Regi: Ben Affleck