: The Other Guys

Blu-ray recension

Will Ferrells filmer går det oftast tretton på dussinet av, och även om ”The Other Guys” börjar förvånansvärt roligt och originellt så slutar den som en medelmåttig historia.

Publicerad 2011-04-19 - 11:33
The Other Guys

I ett slags blandning av ”Dödligt vapen”, ”Die Hard 3”, ”Hancock” och alla tänkbara poliskompisfilmer du någonsin har sett, möter vi de skjutglada hjältarna Highsmith (Samuel L Jackson) och Danson (Dwayne Johnson) – två poliser som alltid överlever, alltid fångar skurkarna och som fullständigt saknar hämningar, hur små brotten som begåtts än är. På polisstationens kontor sitter resten av avdelningen, ledda av en väldigt rolig Michael Keaton, och tar hand om pappersarbetet. Där finns bland annat Terry Hoitz (Mark Wahlberg) som är kolossalt trött på sitt jobb och sin partner, den superkorrekte lismaren Gamble (Ferrell). Men alla ”de andra” i polisstyrkan får en chans att visa vad de går för när de två supersnutarna plötsligt stryker med.

Mer handling än så finns faktiskt inte, historien kretsar kring jakten på en korrupt affärsmagnat. Men det spelar egentligen ingen roll, allt hänger på samspelet mellan Ferrell och Wahlberg, och alla de pinsamma och roliga situationer de hamnar i. Dessvärre är det den första halvtimmen, när Jackson och Johnson lever rövare, som framkallar de största fnissningarna, sedan sjunker tempot obönhörligt. Och närmare två timmar är för mycket för en film med det här konceptet. Men visst, detta är en sevärd film som har vissa roliga scener och flera sekvenser där förträffliga Eva Mendes och Michael Keaton stjäl showen.

Om du gillar filmen så kan du vältra dig i en uppsjö av bonusmaterial, bland annat borttagna scener, kommentatorsspår, förlängd version, bloopers, musikvideo och movieIQ. Både bilden och ljudet (DTS-HD) håller väldigt hög kvalitet.

The Other Guys

• Regi: Adam McKay
  • Med: Will Ferrell, Mark Wahlberg, Eva Mendes, Samuel L. Jackson, Dwayne Johnson