annons
annons

Recension: The Leftovers: Djupt drama

The Leftovers – The Complete Series

Hur går de som är kvar vidare när 2 % av jordens befolkning plötsligt försvinner i tomma luften?

14 oktober 2012 är det ”magiska” datumet i The Leftovers. När serien börjar har det gått tre år sedan ungefär 2 % av jordens befolkning försvann – bokstavligt talat – i tomma intet. Ingen vet varför de försvann eller vart de tog vägen. Det enda alla kan komma överens om är att det är svårt att acceptera och fortsätta leva med det totalt obegripliga – och den bottenlösa sorgen.

I den lilla staden Mapleton, New York, är Kevin Garvey (Justin Theroux) polischef. Han har problem både på det personlig planet och med invånarna som ständigt hamnar i konflikt med varandra. Alla reagerar väldigt olika på förlusten av vänner och familjemedlemmar. En del lever i förnekelse och andra går runt maniskt depressiva, de mest extrema går ihop till en kult där alla går klädda i vitt, kedjeröker och slutar prata – en av dem är Kevins fru Laurie (Amy Brenneman). Nyreligiösa sekter dyker upp och folk försöker få en förklaring på det oförklarliga hos charlataner.

I säsong 2 har Kevin tagit med sig den nya familjen, för en nystart, till den lilla staden Jardin i Texas. Staden kallas mirakelstaden eftersom absolut ingen därifrån försvann under Försvinnandet. Nya personer ger serien nytt blod och bidrar till ytterligare mystik. I den tredje säsongen blir vi inte mindre förvirrade av att sjuårsjubileet är i antågande.

Ett av våra huvudargument mot många TV-program är att de upprepar för mycket säsong efter säsong och att karaktärerna går i stå. Så är det definitivt inte med The Leftovers. Visserligen ligger huvudtemat – hur man går vidare – till grund för alla tre säsongerna, men handlingen och karaktärerna genomgår en stor utveckling och förnyelse. Nya frågor ställs – och förvirrar – men håller oss klistrade vid TV-skärmen.

FAKTA

• Release: 13 november 2017
  • Regi: Mimi Leder