Recension: The Hateful Eight

Filmskaparen Quentin Tarantino sparar inte på krutet i sitt western-epos The Hateful Eight.

Publicerad 2016-05-21 - 09:29
The Hateful Eight

Resultatet är storslaget och visar att regissören har en enorm insikt och kunskap om filmmediet. Ändå är det något som saknas för att verket ska vara helt fulländat.

Vi befinner oss i Wyoming ett par år efter det amerikanska inbördeskriget. Prisjägaren John Ruth (Kurt Russell) är på väg till Red Rock tillsammanas med sin flykting Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh). Längs vägen plockar de upp passagerarna Marquis Warren (Samuel L. Jackson), en före detta soldat och prisjägare, och Chris Mannix (Walton Goggins) som påstår sig vara stadens nya sheriff. Efter ett tag tvingas de söka skydd för en snöstorm i en järnaffär där de stöter på fyra obekanta ansikten i stället för ägaren. Under natten inser de åtta resenärerna att allt inte riktigt är som det ska.

Med sin åttonde spelfilm befäster Tarantino sin position som en av de allra bästa genreregissörerna. Direkt från filmens början, med häst och vagn i det hårda vinterlandskapet, ackompanjerat av Ennio Morricones musik till det intensiva kammarspelet i järnaffären blir vi överhopade med referenser och detaljer från vilda västern-filmhistorien. Allt gjort med stor elegans och samma intelligenta observationer som vi är vana vid från Tarantinos tidigare filmer.

The Hateful Eight är verkligen storslagen filmkonst av högsta klass, beundransvärd på alla plan och en referens för framtiden. Filmmusiken, fotot, Tarantinos manus och stjärngalleriet smälter ihop till en utsökt fascinerande stilstudie. Men när det är sagt så är det ingen tvekan om att det finns brister. Tre timmars speltid sätter tålamodet på prov, i synnerhet eftersom nästan hela handlingen utspelas inomhus. Allt känns väldigt tungt och nästan mer teater än film. Men hur som helst är filmen så imponerande att den förtjänar hyllningar och uppmärksamhet. Fem stjärnor.

THE HATEFUL EIGHT THE HATEFUL EIGHT THE HATEFUL EIGHT THE HATEFUL EIGHT THE HATEFUL EIGHT THE HATEFUL EIGHT THE HATEFUL EIGHT
<
>
The Hateful Eight

Presentationen av The Hateful Eight på Blu-ray är ingen besvikelse på det tekniska planet. Richardsons 65 mm-foto återges strålande vackert och ljudspåret (DTS5.1) är snudd på helt perfekt. Extramaterialet är tyvärr begränsat till ett par korta bakomfilmer.

The Hateful Eight

• Release: 2 maj 2016
  • Regi: Quentin Tarantino