: The Girl With the Dragon Tattoo

När Colombia Pictures skulle börja med den första av tre nyinspelningar av Stieg Larssons enorma Millennium-succé så hade de en bra utgångspunkt i den välgjorda ”Män som hatar kvinnor” från 2008. Och det blev ju inte sämre när de fick tag i Steve Zaillian som manusförfattare och David Fincher som regissör.

Publicerad 2012-06-22 - 14:02
The Girl With the Dragon Tattoo

Den första filmatiseringen av Stieg Larssons böcker om Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist blev en film och en TV-serie som uppskattades av publiken långt utanför Sveriges och Skandinaviens gränser. Nu kommer en amerikansk remake, The Girls With the Dragon Tattoo, som är den första filmen i en planerad trilogi, regisserad av självaste David Fincher.

Historien är välbekant för de flesta vid det här laget, filmen handlar om den undersökande journalisten Mikael Blomkvist (Daniel Craig) som arbetar för tidskriften Millennium. Han döms för förtal efter en artikel om affärsmannen Hans-Erik Wennerström. Blomkvist tar ledigt från jobbet men kontaktas snart av koncernchefen Henrik Vanger (Christopher Plummer), som vill att han ska undersöka ett 40 år gammalt försvinnande. Som belöning ska han få bra betalt och få viktig information om Wennerström.

När Blomkvist har börjat gräva i historien om Vanger-familjen behöver han en assistent. Han får kontakt med Lisbeth Salander (Rooney Mara) som undersökte Mikael innan han blev dömd. Salander är en mörk, mystisk och tatuerad ensamvarg med ett mörkt förflutet. Tillsammans nystar de upp Vanger-historien och får också ett speciellt förhållande till varandra när de sakta men säkert närmar sig sanningen.

Det har sagt och skrivits mycket om Stieg Larssons böcker och de har både sina starka och svaga sidor. Vad man än tycker om dem så har åtminstone den första boken en handling som blivit en fascinerande kriminalhistoria, och tack vare en av Hollywoods bästa manusförfattare och inte minst med David Fincher bakom rodret så har resultatet blivit särdeles bra. Super-regissören är knivskarp och kastar inte bort en enda sekund av de gott och väl 160 minuterna som filmen varar. Han berättar effektivt och använder bilder och dialog tillsammans på ett elegant och lättflytande sätt. Redigeringen är fantastiskt bra och det var i den kategorin som filmen vann sin enda Oscar, även om den var nominerad till sammanlagt fem stycken.

Fincher har ännu en gång lyckats i sitt samarbete med Trent Reznor som har gjort snygg filmmusik som kompletterar historien på rätt sätt, precis som han gjorde i den eminenta ”The Social Network”.

Även om Naomi Rapace gjorde ett fantastiskt jobb som Lisbeth Salander och gav hackaren ett trovärdigt ansikte så är det inga problem med efterträdaren Rooney Mara. Hon är strålande i rollen och blev också oscarsnominerad. Även Daniel Craig är duktig och har på ett fint sätt tonats ned från rollen som actionhjälte och visar sig från en helt annan sida.

Att skådespelarna gör sådana fina rollprestationer är helt säkert Finchers förtjänst, han är ju inte direkt känd för att nöja sig med en enda tagning, snarare hundra!

Sammantaget finns det inte mycket att klaga på, bortsett från någon småsak här och där är The Girl With the Dragon Tattoo en strålande snygg och intelligent thriller som ger mersmak. Fem stjärnor.

Det är sällan man kan rekommendera en Blu-ray-utgåva lika mycket som den här! För det första har den en stor mängd intressant och informativt extramaterial, för det andra en förträfflig bild och ett enastående ljud (DTS-HD). Köp rekommenderas!

The Girl With the Dragon Tattoo

• Regi: David Fincher
  • Med: Rooney Mara, Daniel Craig, Stellan Skarsgård, Christopher Plummer, Robin Wright