Springsteen on Broadway

Just nu spelar Bruce Springsteen sin mest unika serie konserter nĂ„gonsin – pĂ„ sjĂ€lvaste Broadway. Under mellandagarna var Ljud & Bild – andĂ€ktigt – pĂ„ plats.

Med showen ”Springsteen on Broadway” spelar Bruce Springsteen (68) pĂ„ en av de minsta scenerna han har upptrĂ€tt pĂ„ under de senaste 40 Ă„ren. MegarockstjĂ€rnan som Ă€r mest kĂ€nd för sina legendariska lĂ„nga maratonkonserter, med allt mellan 30 000 och 80 000 i publiken, har den hĂ€r gĂ„ngen valt att göra raka motsatsen. The Walter Kerr Theatre har bara 960 sittplatser och Bossen ska göra hela 79 shower mellan 3 oktober och 30 juni.

En gammal trubadur, och ”Amerikas sjĂ€l” förbereder sig för sitt första ”riktiga” jobb. (Foto: Patti Scialfa, Twitter)

 

Intima konserter
Fem kvÀllar i veckan sÀtter han sig framför ett ensamt piano, med sitt munspel och en hel rad gitarrer, och spelar utvalda akustiska versioner frÄn sin lÄtskatt. Mellan lÄtarna berÀttar han anekdoter ur sitt hÀndelserika liv, som han ocksÄ skildrade i sin sjÀlvbiografi Born to Run (2016).

”Konsert” Ă€r för övrigt inte en helt exakt beskrivning av kvĂ€llen, för det Ă€r inte en konsert i ordets klassiska Springsteen-bemĂ€rkelse. PĂ„ Broadway levererar The Boss en show. En show med regi, manus och en spikad lĂ„tlista, vilket Ă€r unikt för Springsteen, som annars ofta byter ut en tredjedel av lĂ„tarna mellan kvĂ€llarna. Under de lite drygt tvĂ„ timmarna Ă€r ungefĂ€r hĂ€lften av tiden lĂ„tar och resten dialog – dĂ€r historieberĂ€ttaren Springsteen kommer till sin rĂ€tt.

Det nÀrmaste vi kommer nÄgot liknande Àr hans tvÄ akustiska Christic-konserter 1990.

Liv och leverne
Bruce Springsteen tar oss med pÄ en resa genom hans liv, bÄde pÄ det personliga och professionella planet. KvÀllen Àr i lika hög grad en resa genom modern amerikansk historia, gemenskap och, inte minst, personliga relationer.

Den vackra inramningen Àr en av de minsta teatrarna pÄ legendariska Broadway: The Walter Kerr Theatre, ett stenkast frÄn Times Square. En klassisk teater frÄn 1929 som skapar en ovanligt intim och unik atmosfÀr.

The Walter Kerr Theatre, 2017-12-30 Foto: Tor Aavatsmark

 

SĂ„ hĂ€r uttryckte Springsteen det i sitt pressmeddelande: ”In fact, with one or two exceptions, the 960 seats of the Walter Kerr Theatre is probably the smallest venue I’ve played in the last 40 years. My show is just me, the guitar, the piano and the words and music. Some of the show is spoken, some of it is sung. It loosely follows the arc of my life and my work. All of it together is in pursuit of my constant goal to provide an entertaining evening and to communicate something of value.”

HistorieberÀttaren Springsteen. Foto: Rob DeMartin

 

Tanken tar form
Inspirationen till de unika showerna kom frÄn en privat avskedskonsert för Barack Obama och Vita husets personal 12 januari i förra Äret. För USA:s 44:e president och hans stab spelade Springsteen 15 lÄtar ur sin lÄtskatt, pÄ temat missförhÄllandet mellan den amerikanska drömmen och den amerikanska verkligheten.

Barack Obama och Bruce Springsteen, 2012. Foto: huffingtonpost.com

 

Efter den enorma succén med The River Tour 2016 och hans utgivna sjÀlvbiografi letade Springsteen efter nya utmaningar. SÄ varför Broadway (bortsett frÄn den uppenbara fördelen att det bara tar honom ungefÀr 50 minuter att Äka hem till sin ranch i Colts Neck, New Jersey)? I pressmeddelandet  berÀttar Springsteen:

”I wanted to do some shows that were as personal and as intimate as possible. I chose Broadway for this project because it has the beautiful old theaters which seemed like the right setting for what I have in mind.”

The Walter Kerr Theatre. Foto: Tor Aavatsmark

 

One-man show
De intima konserterna pÄ Broadway Àr en stark kontrast till Springsteens sedvanliga konserter med E Street Band, komplett med full blÄsorkester och stor kör. Inte bara för att publiken Àr mindre utan ocksÄ för att lÄtarna framförs soloakustiskt (vilket vi tidigare bara har sett pÄ The Ghost of Tom Joad- och Devils & Dust-turnéerna). Men den största skillnaden Àr nog att showen Àr likadan kvÀll efter kvÀll.

För en artist som i vanliga fall möblerar om och förnyar nĂ€rmare en tredjedel av lĂ„tlistan pĂ„ varje konsert blir det hĂ€r nĂ„got helt annorlunda. Allt sker under enkla former och Springsteen har vare sig regissör eller manusförfattare – det Ă€r en ”one-man show” i ordets rĂ€tta bemĂ€rkelse. Eller som han beskrev det för New York Times: ”That’s me! I’m going to direct myself onstage and I wrote up the script on my own. It’s a pretty basic show. It’s going to feel like a garage workshop basically, and I’m going to play my songs and tell my stories. So it wasn’t something that called for a whole lot more than that.”

The Boss visar vÀgen. Foto: Tor Aavatsmark

 

Kamp om biljetterna
De 39 första förestĂ€llningarna utökades snabbt med ytterligare 40 – utan att det mĂ€ttade den enorma efterfrĂ„gan. TĂ€nk pĂ„ att Springsteen sĂ„lde otroliga 305 000 biljetter bara till konserterna i New York/New Jersey (Continental Airlines Arena) i juli och augusti 1999. Strax före jul förlĂ€ngde Springsteen sin Broadway-show, Ă€nda fram till 30 juni, och Ă€ven dessa förestĂ€llningar sĂ„ldes slut pĂ„ ett par minuter.

Priserna pÄ andrahandsmarknaden blev dÀrefter, pÄ StubHub har biljetterna legat pÄ allt frÄn 20 000 till ofattbara 350 000 kronor.

Om du har en vĂ€l tilltagen kreditgrĂ€ns pĂ„ ditt MasterCard finns det fortfarande biljetter pĂ„ svarta börsen. För bara 350 000 kronor fĂ„r du en biljett till FÖRSTA parkett! Foto: StubHub

 

I stolen bredvid oss i Walter Kerr Theatre trĂ€ffar vi ett tvĂ€ttĂ€kta fan som lagt ”ett par mĂ„nadslöner” pĂ„ svartabörsbiljetter till sig och hans fru. En vĂ€ldigt entusiastisk amerikan som beter sig som om han var pĂ„ Madison Square Garden genom att vrĂ„la ”Broooooooooooce” mellan varje lĂ„t. En mysig och Ă€kta kille.

Growin’ up
Hela showen Àr uppbyggd kring sjÀlvbiografin, vi följer Springsteens uppvÀxt kronologiskt i den lilla industristaden Freehold i New Jersey, till spelningar pÄ alla tÀnkbara platser i The Garden State, skivkontrakt med Columbia, livet som superstjÀrna, barn, förhÄllanden och den grundlÀggande gnistan att skriva musik och upptrÀda för publik. En röd trÄd Àr hans svÄra relation till pappan och livets med- och motgÄngar.

KvÀllen prÀglas inte av monsterhittarna eller de mest kÀnda lÄtarna, Springsteen har noggrant valt ut ett knippe lÄtar som definierar viktiga stunder i hans liv och som berÀttar nÄgot viktigt. Det Àr pÄ detta plan som Broadway-showen fungerar sÄ bra, texterna och berÀttelserna Àr flÀtas ihop naturligt och fördjupar det stora samtalet.

HistorieberÀttare
Under hans mÄnga maratonkonserter har Springsteen ofta haft (lÄnga) berÀttelser som komplement till lÄtarna. En av hans mest kÀnda Àr historien om hur han undvek militÀrtjÀnsten i Vietnam, som ett intro till The River pÄ liveplattan 1975-1985.

PĂ„ kvĂ€llen pĂ„ Broadway kommer en av Springsteens största förmĂ„gor fram: historieberĂ€ttaren som lyckas göra sina egna berĂ€ttelser universella. HĂ€ri ligger Springsteens genialitet: Han fĂ„r sin lokala och mycket personliga version av livet i smĂ„stadsamerika att bli universell, vilket fĂ„r oss ”alla” att kĂ€nna igen oss. Springsteen, den största sonen i New Jersey har fostrat sedan Ol’ Blue Eyes, har gett mĂ„nga fans ett soundtrack till deras liv.

Roliga men ocksĂ„ sköra ögonblick frĂ„n ett lĂ„ngt och innehĂ„llsrikt liv – som nĂ€r han som sjuĂ„ring, stammande, var tvungen att gĂ„ till pappans stampub och sĂ€ga till honom att mamman ber honom att komma hem.

Bruce och Douglas Springsteen. Foto: brucespringsteen.net

 

Historierna som Springsteen berĂ€ttar Ă€r varierade, frĂ„n lösslĂ€ppt humor via djupt personliga erfarenheter till största allvar. Efter att ha förklarat sin kĂ€rlek till Amerika, dess folk och kultur, blir han nĂ€stan sakral nĂ€r han framför klassikern The Promised Land. NĂ€r Springsteen gĂ„r fram till kanten av scenen och sjunger direkt till oss, utan mikrofon, kĂ€nns det nĂ€stan som om chefen sjunger för oss hemma i vardagsrummet. GĂ„shudskĂ€nslan kommer krypande, som om ”Amerikas sjĂ€l” sticker in handen i kroppen och försiktigt kramar om hjĂ€rtat.

Adam raised a Cain
Trots konflikten med hans alkoholiserade och maniskt depressive pappa, var det just honom som Springsteen försökte ”kopiera” och imponera pĂ„. NĂ€r han gick ut pĂ„ scenen var det i hans pappas arbetsklĂ€der, han sjöng lĂ„tar om det hĂ„rda livet pĂ„ fabriksgolvet och om det konfliktdrabbade förhĂ„llandet mellan far och son. Om inte annat sĂ„ gav pappan honom massor av material till klassikerna i studion.

Springsteen ger oss ett rörande intro till My Father’s House – som Ă€r han sĂ€ger: den mörka och deprimerande delen av barndomen – innan han kommer till den ljusa och livsbejakande delen, med sin mamma. Hon hyllas med en av hans mest personliga texter, The Wish.

”Springsteen on Broadway” (Foto: Rob DeMartin)

 

Omarrangerade lÄtar
FÄ av Springsteens största hits fÄr plats i förestÀllningen, och de som Àr med Àr nÀstan oigenkÀnnliga.

Efter ett lĂ„ngt intro till hans mest missförstĂ„dda lĂ„t, dĂ€r Chefen berĂ€ttar om mötet med Ron Kovic (”Född den 4 juli”), hans lĂ„ngvariga förhĂ„llande till vietnamveteranerna och den skuldkĂ€nsla han fortfarande tampas med eftersom ”nĂ„gon annan Ă„kte i stĂ€llet för honom”, ger oss Born in the USA. The Boss mest kĂ€nda lĂ„t framförs med en frenetiskt rĂ„ intensitet, dĂ€r Springsteen gĂ„r loss pĂ„ gitarren i en kĂ€nslosam bluesversion, medan nĂ€stan hela lĂ„ten görs a cappella. RĂ„tt, intensivt, vrĂ„lar och spottar han fram orden för att – en gĂ„ng för alla – betona vilken protestsĂ„ng det Ă€r.

KÀnslorna tar överhanden
UngefĂ€r halvvĂ€gs genom förestĂ€llningen Ă€r det dags att introducera Bandet (med stort ”B”). Han pratar om E Street Band som sjĂ€lva gnistan till att spela. NĂ€r magin hĂ€nder och 1+1 blir 3. Inte nödvĂ€ndigtvis de bĂ€sta musikerna, men de rĂ€tta: frĂ„n samma stad och med samma bakgrund.

NĂ€r han sĂ€tter igĂ„ng Tenth Avenue Freeze-Out, om hur bandet blev till, och pratar om Clarence ”The Big Man” Clemons, tar kĂ€nslorna överhanden. Som Springsteen sĂ€ger: ”Det var som att förlora regnet.”

Clarence Clemons och Bruce Springsteen, 1975. Foto: Eric Meola, brucespringsteen.net

 

Springsteen mÄste ta en liten paus, som inte verkar inövad alls. Det hÀr Àr en kvÀll nÀr han bjuder pÄ sig sjÀlvt helt och hÄllet, osminkat, autentiskt och naket.

Hustrun, Patti Scialfa, ligger hemma i influensa, sĂ„ de tvĂ„ duetterna med henne Ă€r utbytta mot mer om relationen far/son och barn: Long Time Comin’ och The Ghost of Tom Joad.

Well my daddy he was just a stranger
Lived in a hotel downtown
Well when I was a kid he was just somebody
Somebody I’d see around

”Springsteen on Broadway” (Foto: Kevin Mazur, Getty Images)

 

Trump
Det gÄr naturligtvis inte att undvika dagens situation i Amerika och president Trump. Presidenten nÀmns inte vid namn men det Àr ingen tvekan om vem Springsteen pratar om nÀr han i bittra ordalag berÀttar om det senaste Ärets angrepp pÄ sjÀlva demokratins grundvalar, med underminerad rÀttsstat och systematiskt nedlÀggning av dess institutioner.

Han citerar Martin Luther King Jr.: ”The arc of the moral universe is long, but it bends toward justice”, innan han sĂ€tter igĂ„ng en version av Long Walk Home som kĂ€nns som en bön. Vi mĂ€rker att vĂ„r entusiastiske vĂ€n i stolen bredvid plötsligt inte klappar lĂ€ngre …

You know that flag
flying over the courthouse
Means certain things are set in stone
Who we are, what we’ll do
and what we won’t

Times Square, New York (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Utanför teatern rÄder nÀstan undantagstillstÄnd nÀr 15 000 poliser Àr inkallade för att garantera sÀkerheten under nyÄrshelgen. Att sitta mitt i staden dÀr tvillingtornen rasade ger definitivt en extra dimension till The Rising.

”Springsteen on Broadway” (Foto: AP/Evan Agostini)

 

SjÀlvutlÀmnande
Som Springsteen sĂ„ ofta har sagt under sina mĂ„nga konserter: ”You don’t know me. You think you do, but you don’t.”  I kvĂ€ll Ă€r han dĂ€remot ovanligt sjĂ€lvutlĂ€mnande, öppen och genuin. Under ”Springsteen on Broadway” kĂ€nns det som om vi kommer in bakom masken pĂ„ privatpersonen Bruce Springsteen. Han berĂ€ttar att han inte saknar ungdomen, men han saknar det ”tomma, oskrivna bladet” som livet Ă€r man Ă€r en ungdom.

SjĂ€lvironin och motsĂ€gelserna i hans eget liv och lĂ€rande ligger nĂ€ra till hands. Mannen som aldrig har haft ett vanligt jobb (förrĂ€n nu) eller varit i en fabrik har Ă€gnat hela sitt liv Ă„t att inte skriva om nĂ„gonting annat. Tidigt i karriĂ€ren var hans texter fulla av bilen som en metafor, men ironiskt nog fick Springsteen inte körkort förrĂ€n lĂ„ngt in i tjugoĂ„rsĂ„ldern – lĂ„ngt efter att han skrev den klassiska Racing in the Street.

Ett annat av hans musikaliska huvudteman har varit att komma bort frÄn hemmet, bland annat i Born to Run som naturligt nog avslutar kvÀllen:

Baby this town rips the bones from your back
Its a death trap, it’s a suicide rap
We gotta get out while were young
’cause tramps like us, baby we were born to run

I dag bor Springsteen med sin familj tio minuter frÄn födelsestaden i New Jersey!

LĂ€s vĂ„r recension av Springsteens konsert i Madison Square Garden frĂ„n ”The River Tour 2016”.

SkÄdespelare
Showen Àr sömlöst hopsatt, med texter som matchar lÄtarna, och har en bra dramaturgisk struktur. Det Àr nÀra till skratt, men det Àr inte lÄngt mellan ögonblicken dÀr vi, bokstavligt talat, mÄste torka tÄrarna. Springsteen stÄr för bÄde manus och regi. Enda rekvisita Àr nÄgra lÄdor frÄn turnélivet och Chefen sjÀlv i urtvÀttade jeans och t-shirt.

Det hÀnger en teleprompter pÄ vÀggen men Springsteen tittar sÀllan pÄ den. Dialogen flyter lÀtt och naturligt, utan tecken pÄ att vara inövad. Det Àr inte svÄrt att förstÄ varför Martin Scorsese ville ha Springsteen som skÄdespelare.

”Springsteen on Broadway” (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Rockhistoria
Rösten har vÀl nÀstan aldrig lÄtit bÀttre och hans gitarr, piano och munspel sitter som gjutet. Dessutom Àr ljudet utmÀrkt i Walter Kerr Theatre. Showen saknar dödtid och ger publiken en unik inblick i artistens liv, moral och mÄngfasetterade kÀnsloliv. Ofta kommer berÀttelserna mitt i en lÄt, eller under tiden han smÄspelar pÄ pianot/gitarren.

Mitt i all eufori kan vi dock inte skaka av oss tanken pĂ„ att ”Springsteen on Broadway” nĂ€stan kĂ€nns som ett minnestal över Bruce Springsteen. En emotionell resa och en sammanfattning av ett levt liv. LĂ„t oss hoppas att den starka rösten frĂ„n New Jersey fortfarande har mĂ„nga Ă„r kvar pĂ„ landsvĂ€gen. En sak Ă€r sĂ€ker: Amerika behöver honom mer Ă€n nĂ„gonsin som ett korrektiv.

Fler Ă€n 30 gĂ„nger har vi sett Bruce Springsteen live, flera av dem i en akustisk miljö, med allt frĂ„n 3 500 till 120 000 i publiken. Vi har aldrig upplevt honom starkare, mer intensiv, kĂ€nslomĂ€ssig och Ă€kta Ă€n pĂ„ Broadway. Med de hĂ€r förestĂ€llningarna skriver The Boss rockhistoria – verkligen en ”once in a lifetime”-upplevelse. 6 stjĂ€rnor.

Ljud & Bilds utskrĂ€mda pĂ„ plats framför ”The Walter Kerr Theatre”, den kallaste nyĂ„rhelgen i New York pĂ„ hundra Ă„r! Foto: Tor Aavatsmark

 

LĂ€s vĂ„r recension av Springsteens konsert pĂ„ Jazz Fest i New Orleans frĂ„n ”Wrecking Ball Tour 2012.”

”Springsteen on Broadway”. Foto: brucespringsteen.net

 

Detta spelade Springsteen:

  • Growin’ Up
  • My Hometown
  • My Father’s House
  • The Wish
  • Thunder Road
  • The Promised Land
  • Born in the U.S.A.
  • Tenth Avenue Freeze-Out
  • The Ghost of Tom Joad
  • Long Time Comin’
  • Long Walk Home
  • The Rising
  • Dancing in the Dark
  • Land of Hope and Dreams
  • Born to Run

 

Linker

LÀs mer om Broadway-showerna hÀr.

PĂ„ plats i New York (Foto: Tor Aavatsmark, L&B)

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=210&v=yDwpgjqIFDo

Springsteens hemsida.

Fakta:
  • Datum: 30 december 2017
  • Med: Bruce Springsteen
  • Genre: Rock
  • Plats: Walter Kerr Theatre, New York, NY, USA
  • Publik: 960
  • lĂ€ngd: 2:15
  • Aktuell med: Bruce Springsteen upptrĂ€der 8 mĂ„nader pĂ„ Broadway med showen ”Springsteen on Broadway”
Rating:
  • FILM:
  • Les ogsĂ„

    Dark Tower: Inte sÄ mörk ÀndÄ

    Stephen King-roman blir till genomsnittlig actionfest pÄ vita duken.

    Altered Carbon: Sci-fi för vÄldsfetischister

    Science fiction dĂ€r man rent teoretiskt kan fĂ„ evigt liv genom att byta ”skal” (kropp). En fascinerande handling förstörs av onödigt vĂ„ld och simpla dialoger/skĂ„despelare.

    Groundhog Day: Charmerande genial

    Trots all sin uppenbara enkelhet och banalitet Àr MÄndag hela veckan charmerande genial.

    Kingsman 2: StjÀrnspÀckad ljummen uppföljare

    De skrÀddarsydda kostym-agenterna Àr tillbaka, tyvÀrr inte lika originella och frÀscha som i den första filmen.

    It: SkrÀmmande bra!

    HÀrlig retro-rysare med trovÀrdiga karaktÀrer och en historia som Àr vÀrd att berÀtta.

    Snömannen: En slapp och osammanhÀngande historia

    Hollywood kommer till Norge med dunder och brak – men resultatet Ă€r mest en fjuttig kinapuff!

    Mother!: Oförglömligt obehaglig

    MĂ€sterregissören Darren Aronofsky bjuder pĂ„ en obehaglig filmupplevelse som du kommer att behöva tid för att ”skaka av dig”.

    Blade Runner: ENASTÅENDE!

    Den ursprungliga Blade Runner finns i sammanlagt sju olika versioner. Uppföljaren behöver bara en – den Ă€r perfekt frĂ„n början!

    The Leftovers: Djupt drama

    Hur gÄr de som Àr kvar vidare nÀr 2 % av jordens befolkning plötsligt försvinner i tomma luften?

    Tulip Fever: KonstnÀrlig konstig soppa

    Visuellt lÀckert drama som irrar runt som en huvudlös höna.

    Britannia: Rule Britannia!

    Lyckad genre-mix mellan historiskt (blodigt) drama och fantasy.

    Dunkirk

    Christopher Nolan gör det igen! Bjuder pĂ„ en gedigen filmupplevelse med kvalitet frĂ„n A till Ö.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×