: Only God Forgives

Danska Nicolas Wending Refn gjorde en av 2011 års bästa filmer med Drive, som hade en eminent Ryan Gosling i huvudrollen. I Only God Forgives återförenas de båda i en stilstudie så vacker och så mörk att det sker lite på bekostnad av det lilla som finns kvar av konventionellt filmberättande – men det är stor konst.

Publicerad 2013-12-15 - 06:00
Only God Forgives

Julian (Gosling) är en amerikan med ett mörkt förlutet som driver en thaiboxningsklubb i Bangkok. Klubben fungerar främst som en fasad för familjens smuggling och narkotikaförsäljning. När Julians bror dör reser hans mor (Kristin Scott Thomas) till Bangkok för att hämta hem liket och för att förmå Julian att hämnas sin bror. Jakten på hämnd förvandlas till en spiral av våld och död när Julian upptäcks av en ökänd polis (Pansringarm) som använder sig av synnerligen brutala metoder för att skipa rättvisa.

Nicolas W. Refn är utan tvekan en av Skandinaviens mest spännande och kompetenta filmskapare. Han har hittat sitt filmspråk och plockar fram estetiken han begagnade sig av i både Valhalla Rising och ovan nämnda Drive. Med långsamt tempo, starka färger och filmatiska tablåer i stället för ett traditionellt, narrativt berättande frammanar han sina historier. Only God Forgives är en mycket mindre konventionell film än Drive och känns mer som en serie kortare konstfilmer som satts ihop. Det fungerar fint, även om vissa tittare kommer att känna sig alienerade. Men det är stor konst Refn åstadkommer!

Vackert foto och en visuell presentation som bland annat påminner om Wong Kar-Wais filmer och annan asiatisk konst- eller kampsportsfilm. Gosling – som nästan helt saknar repliker – imponerar stort ännu en gång och Scott Thomas visar vilken fantastisk och allsidig skådespelerska hon är. Refn är en duktig regissör och nominerades också till Guldpalmen för Only God Forgives, men det hade varit bra med en lite lättare och film nästa gång, även om den här är både vacker och modig. Fem stjärnor.

Detta är en gedigen BD-utgåva! Massor av intressant bonusmaterial med bakomfilmer, kommentatorsspår och intervjuer. Det audiovisuella är strålande bra och passar filmens estetik, det blir nästan full pott. Rekommenderas!

Only God Forgives

• Release: 2 oktober 2013
  • Regi: Nicolas Winding Refn