Mother!: Oförglömligt obehaglig

MĂ€sterregissören Darren Aronofsky bjuder pĂ„ en obehaglig filmupplevelse som du kommer att behöva tid för att ”skaka av dig”.

En av vÄr tids mest spÀnnande regissörer, amerikanen Darren Aronofsky, Àr inte rÀdd att bryta konventioner, experimentera och (om det behövs) chockera. Med filmer som Requiem for a Dream, The Wrestler och Black Swan pÄ sin CV har han en hel del att leva upp till. Och Mother! Àr verkligen inte sÀmre Àn hans tidigare verk.

Vi fĂ„r nĂ€stan bevittna ett kammarspel nĂ€r vi trĂ€der in i det stora, gamla, övergivna huset dĂ€r ”Mother” (Jennifer Lawrence) och hennes tjugo Ă„r Ă€ldre make och författarbohem (Javier Bardem) bor. Hela handlingen utspelas i det urgamla huset som Lawrence har renoverat efter en brandkatastrof som vi bara anar konturerna av. Hennes make lider av ihĂ„llande skrivkramp och blir mer och mer frustrerad för var dag som gĂ„r – tills han fĂ„r inspiration av ett Ă€ldre par (Ed Harris och en sagolikt frĂ€sch Michelle Pfeiffer) som plötsligt invaderar familjeidyllen.

Mother! Àr en film som Àr vÀldigt svÄr att placera i ett fack, den lanseras som en rysare men hamnar mer i genren dramathriller kryddad med psykologisk skrÀck. Regissör Aronofsky har sjÀlv kallat den för en oförklarlig film. Vi Àr övertygade om att han (som Àven skrivit manus) bland annat har inspirerats av rysarklassikern Rosemarys baby, som den bÄde lÄnat en del tema och framför allt en kuslig, krypande stÀmning av. Hela filmen genomsyras av en obehaglig, nÀstan obestÀmbar stÀmning, dÀr publiken konstant anar att det Àr nÄgot fruktansvÀrt galet utan att det visas explicit.

Som röd trĂ„d igenom berĂ€ttelsen finns författarens enorma egotripp och uppblĂ„sta sjĂ€lvbild, hela universum Ă€r centrerat kring honom – och hans hustrus enda roll Ă€r att vara inspiration (och senare födelsemaskin). HĂ€r gĂ„r det att tolka in alla möjliga metaforer, men om man nĂ€rmar sig handlingens kĂ€rna sĂ„ Ă€r det mest fascinerande den tillsynes normala vardagen som sakta men sĂ€kert förvandlas till en obegriplig, helvetisk mardröm.

Handlingen blir mer och mer tillspetsad – och somliga tycker nog att det kan bli för mycket – men sĂ„ lĂ€nge man accepterar premissen fĂ„r man se en sĂ€llsynt bra psykologisk rysare, med en Jennifer Lawrence som gör en sina bĂ€sta roller! Fem stjĂ€rnor.

Bildkvaliteten Ă€r medvetet en smula blek och diffus, med en del brus. Ljudet (Dolby Atmos) Ă€r hĂ€ftigt och passar det komplexa surroundspĂ„ret – subwoofern fĂ„r verkligen jobba ibland. Bonusmaterialet bestĂ„r av en mycket bra, halvtimmes bakomfilm samt en minidokumentĂ€r om specialeffekterna.

Mother! Àr en film som Àr vÀldigt svÄr att placera i ett fack, den lanseras som en rysare men hamnar mer i genren dramathriller kryddad med psykologisk skrÀck. Regissör Aronofsky har sjÀlv kallat den för en oförklarlig film. Vi Àr övertygade om att han (som Àven skrivit manus) bland annat har inspirerats av rysarklassikern Rosemarys baby, som den bÄde lÄnat en del tema och framför allt en kuslig, krypande stÀmning av. Hela filmen genomsyras av en obehaglig, nÀstan obestÀmbar stÀmning, dÀr publiken konstant anar att det Àr nÄgot fruktansvÀrt galet utan att det visas explicit.

Som röd trĂ„d igenom berĂ€ttelsen finns författarens enorma egotripp och uppblĂ„sta sjĂ€lvbild, hela universum Ă€r centrerat kring honom – och hans hustrus enda roll Ă€r att vara inspiration (och senare födelsemaskin). HĂ€r gĂ„r det att tolka in alla möjliga metaforer, men om man nĂ€rmar sig handlingens kĂ€rna sĂ„ Ă€r det mest fascinerande den tillsynes normala vardagen som sakta men sĂ€kert förvandlas till en obegriplig, helvetisk mardröm.

Handlingen blir mer och mer tillspetsad – och somliga tycker nog att det kan bli för mycket – men sĂ„ lĂ€nge man accepterar premissen fĂ„r man se en sĂ€llsynt bra psykologisk rysare, med en Jennifer Lawrence som gör en sina bĂ€sta roller! Fem stjĂ€rnor.

Bildkvaliteten Ă€r medvetet en smula blek och diffus, med en del brus. Ljudet (Dolby Atmos) Ă€r hĂ€ftigt och passar det komplexa surroundspĂ„ret – subwoofern fĂ„r verkligen jobba ibland. Bonusmaterialet bestĂ„r av en mycket bra, halvtimmes bakomfilm samt en minidokumentĂ€r om specialeffekterna.

Fakta: Release: 29 januari 2018 Regi: Darren Aronofsky Med: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer, Brian Gleeson, Domhnall Gleeson Genre: GrĂžsser Land: USA År: 2017 LĂ€ngd: 2:01
Rating:
  • FILM:
  • EKSTRA:
  • LYD:
  • BILDE:
  • Les ogsĂ„

    Dark Tower: Inte sÄ mörk ÀndÄ

    Stephen King-roman blir till genomsnittlig actionfest pÄ vita duken.

    Altered Carbon: Sci-fi för vÄldsfetischister

    Science fiction dĂ€r man rent teoretiskt kan fĂ„ evigt liv genom att byta ”skal” (kropp). En fascinerande handling förstörs av onödigt vĂ„ld och simpla dialoger/skĂ„despelare.

    Groundhog Day: Charmerande genial

    Trots all sin uppenbara enkelhet och banalitet Àr MÄndag hela veckan charmerande genial.

    Kingsman 2: StjÀrnspÀckad ljummen uppföljare

    De skrÀddarsydda kostym-agenterna Àr tillbaka, tyvÀrr inte lika originella och frÀscha som i den första filmen.

    It: SkrÀmmande bra!

    HÀrlig retro-rysare med trovÀrdiga karaktÀrer och en historia som Àr vÀrd att berÀtta.

    Snömannen: En slapp och osammanhÀngande historia

    Hollywood kommer till Norge med dunder och brak – men resultatet Ă€r mest en fjuttig kinapuff!

    Blade Runner: ENASTÅENDE!

    Den ursprungliga Blade Runner finns i sammanlagt sju olika versioner. Uppföljaren behöver bara en – den Ă€r perfekt frĂ„n början!

    Springsteen on Broadway

    Just nu spelar Bruce Springsteen sin mest unika serie konserter nĂ„gonsin – pĂ„ sjĂ€lvaste Broadway. Under mellandagarna var Ljud & Bild – andĂ€ktigt – pĂ„ plats.

    The Leftovers: Djupt drama

    Hur gÄr de som Àr kvar vidare nÀr 2 % av jordens befolkning plötsligt försvinner i tomma luften?

    Tulip Fever: KonstnÀrlig konstig soppa

    Visuellt lÀckert drama som irrar runt som en huvudlös höna.

    Britannia: Rule Britannia!

    Lyckad genre-mix mellan historiskt (blodigt) drama och fantasy.

    Dunkirk

    Christopher Nolan gör det igen! Bjuder pĂ„ en gedigen filmupplevelse med kvalitet frĂ„n A till Ö.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×