: Masters of Sex, säsong 2

Trots ett växande motstånd fortsätter Masters och Johnson att utforska den mänskliga sexualiteten – och varandra!

Publicerad 2014-10-11 - 15:53
Masters of Sex, säsong 2

När William Masters (Michael Sheen) visade den första delrapporten från sin sexstudie slängdes han ut från universitetssjukhuset i slutet av första säsongen. Nu måste han bygga upp sin karriär på nytt. Efter att ha blivit stämplad som pervers och fluktare för sin ”porr-analys” letar han efter nya partner på andra sjukhus – vilket visar sig vara en lång och brokig väg.

Det blir ett markant byte av tempo i den andra säsongen, med betydligt mer långa och djupa dialoger, inte minst mellan Bill och Gini. Nästan hela säsongen har deras komplicerade förhållande som kuliss. Är de bara platoniska kolleger som har sex bara för att det är en nödvändig del av studien, eller ligger det något djupare bakom? Och om så är fallet, vilken plats har då Virginia?

Det blir mindre tid för ”sjukhusromantik” och större fokus på djupdykningar, framför allt i William Masters psyke och förflutna. Med en växande familj hemma, med barn och fru som han distanserar sig från allt mer och ett förhållande till sin mor som är milt sagt komplicerat, blir kontrasten med hans ensamtid med Gini desto större. Stort TV-drama!
Galleriet av biroller fortsätter att blomstra och imponera, och huvudrollsinnehavarna briljerar. Ännu en gång levererar Michael Sheen en helgjuten tolkning av den komplexa mannen som är pinsamt korrekt och tillknäppt, men som samtidigt är sjuder av känslor – känslor som han inte förmår få fram/uttrycka. Seriens största stjärna är dock Lizzy Caplan som hans målmedvetna, självständige och tuffa assistent. Hon har en stabil spelstil där även små miner har stor betydelse, en skådespelare som använder hela kroppen och som dessutom osar av kraft och sensualitet, mitt i en mansdominerad värld. Trots att en del av tittarna nog försvinner på grund av bristen på ”action” så delar vi ut fem starka stjärnor till denna intelligenta serie.

Ljud- och bildkvaliteten från HBO-strömningen är mycket tillfredsställande, om än aningen diffus i dialogen. Räkna med full pott när den släpps på Blu-ray. Av naturliga skäl finns det inget bonusmaterial

Obs! Denna recension bygger på 8 (av 12) avsnitt.

Masters of Sex, säsong 2

• Release: 13 juli 2014 Regi: Michael Apted