Recension: Legend

Brian Helgeland ger oss en fascinerande inblick i de brittiska gangstertvillingarna Krays otroliga liv. Snyggt berättat och gjort, men vi saknar själ och inlevelse.

Publicerad 2016-04-18 - 10:47
Legend

Under 1950- och 1960-talet styrde Kray-bröderna Londons undre värld med Reginald (Tom Hardy) som hjärna och Ronald (Tom Hardy) som enfaldiga, mentalt störda muskler. Brian Helgeland, som tidigare skrivit manus till kriminalhistorier som L.A. Confidential och Mystic River, står den här gången för regin, vilket han eventuellt borde ha överlåtit åt någon annan.

Med tydliga referenser till klassiker som Goodfellas och L.A. Confidential försöker Helgeland att skapa ett nytt mästerverk. Tyvärr lyckas han inte helt och hållet. Filmen är ett gediget hantverk med vackert foto, snygg klippning, härlig tidsanda och suveränt skådespeleri av Tom Hardy i dubbla roller som de hänsynslösa maffiatvillingarna, men bortsett från detta är Legend fylld av klichéer och vi kommer aldrig in under skinnet på karaktärerna. I stället får vi se ett stilistiskt, nästan dokumentariskt porträtt av gangsterbröderna som framställs som glorifierade ”legender” i sin ”bransch”. Filmen präglas dessutom av en svag dramaturgi, utan större höjdpunkter, och känns faktiskt mycket längre än sina två timmar. Okej underhållning men som helhet betraktad räcker det inte till mer än fyra svaga stjärnor.

Legend_3 Legend_5 Legend_4
<
>