Recension: Kong: Skull Island

Kolossal underhållning!

Vi har aldrig sett en större och mer spektakulär King Kong – och bra underhållna blir vi också.

Publicerad 2017-08-08 - 10:15
Kong: Skull Island

Få apor har ägnats större uppmärksamhet på vita duken än jätten King Kong, hela åtta spelfilmer har gjorts om honom, den första redan 1933. Den mest berömda kom 1976 och hade Jeff Bridges och Jessica Lange i huvudrollerna och kulminerade när King Kong krossade flygplan som pappersflygplan på toppen av World Trade Center. Peter Jackson (Lord of the Rings) återförenade oss med apan i en fantastisk film, King Kong, 2005.

Nu är det återigen dags att möta monsterapan hemma i det egna vardagsrummet och Jordan Vogt-Roberts version är verkligen ingen besvikelse. Den utspelas vid tiden för slutet av Vietnamkriget och vi får följa med en expedition som är tänkt att kartlägga en nyupptäckt ö mitt ute i Stilla havet. Bill Randa (John Goodman) anlitar den före detta soldaten Conrad (Tom Hiddleston) för att leda dem genom okänd terräng. De understöds av militären, som leds av den förbannade generalen Packard (Samuel L. Jackson). Upptäcktsresan måste naturligtvis förevigas och Weaver (Brie Larson, Room) hyrs in som fotograf. Den enda som har en aning om vad som väntar dem är Randa …

Genom att låta filmen utspelas 1973 och fläta ihop den med Vietnamkriget får vi en läcker mix av äventyrsfilm och häftig krigsfilm, och allting ackompanjeras av samtida ”krigsmusik” från Creedence. Miljöerna är fantastiska och Kong har aldrig sett mer äkta och skrämmande ut – och inte större heller. Det var länge sedan vi blev imponerade specialeffekter, men Skull Island sticker verkligen ut i mängden. Skådespelarna gör ett stabilt jobb men tyvärr ägnas det för lite tid åt karaktärernas utveckling och deras förflutna, de blir bara ytliga, stereotypa personer som vi inte bryr oss särskilt mycket om. Enda undantaget är Weaver.

Skull Island är en lättare actionfilm än den mer ”seriösa” King Kong i Peter Jacksons version – vilket den inte heller försöker dölja.

De många krigsscenerna har definitivt hämtat inspiration från Apocalypse Now och flätas ihop sömlöst med de imponerande monsterscenerna där våra vänner tampas med allt från gigantiska spindlar till vandrande trästammar och skräcködlor. I en av filmens häftigaste scener slåss Hiddleston mot flygande dinosaurier med samurajsvärd (!) – vansinnigt överdrivet men jösses så läckert och underhållande. Fyra bastanta stjärnor till denna häftiga och överdrivna popcorn-äventyrsfilm.

Ljudspåret (Dolby Atmos) i 4K-versionen blåser oss nästan ur soffan! En sanslöst bra mixning som dessutom är extremt detaljerad och har ett enormt djup. Skivan har även en mycket bra bildkvalitet, fast inte riktigt skärpan vi förväntar oss av en ny 4K-film. Bonusmaterialet består av kommentatorsspår och utelämnade scener samt trailer och en rad minidokumentärer. Filmen finns även i en särskild 3D-version.

picture1
<
>