: Järnladyn

När man ska porträttera en så stark och historiskt intressant person som Margaret Thatcher finns det inte många kvalificerade skådespelerskor att välja mellan. Med Meryl Streep i rollen kan man i efterhand säga att det bara finns en!

Publicerad 2012-08-11 - 00:00
Järnladyn

Järnladyn är berättelsen om en av de mest berömda, omtalade och inflytelserika kvinnorna i historien – Margaret Thatcher. Filmen omfattar större delen av hennes liv och växlar mellan hennes tid som ung ambitiös lokalpolitiker som utbildade sig vid Universitetet i Oxford, tiden som statsminister för det konservativa partiet och tiden då hon blivit gammal och dement.

Phyllida Lloyd (Mamma Mia) har skapat en solid och reflekterande skildring av Thatchers liv. Filmen har en bra struktur och dramaturgi och belyser väldigt intressanta sidor av denna legend inom politiken. Även om regin, manuset och hela produktionen är tillfredsställande så finns det ett starkt element som bär upp det hela: Meryl Streep. Hon gör en väldigt imponerande tolkning av ”The Iron Lady”. Även om hon sagt att hon inte visste någonting om Thatcher så lyckas hon på bara några månader leverera ett så övertygande porträtt att man aldrig tvivlar på karaktären. Det resulterade självklart i hennes sjuttonde Oscarsnominering – och tredje Oscarsstatyett. Totalt sett en film som överraskar och handlar om mycket mer än en kontroversiell politikers liv. Fyra stjärnor.

Bonusmaterialet bjuder på en halvtimmes bakomfilm med informativa intervjuer och fem minidokumentärer som belyser diverse aspekter av produktionen. Ljudet i DTS-HD är nästan helt perfekt och bilden håller toppklass. Köp rekommenderas!

Järnladyn

• Release: 27 juni 2012
  • Regi: Phyllida Lloyd