Recension: Fantastic Four

Marvel-världens äldsta hjältar, Fantastiska fyran, råkade ut för ett ljummet återupplivande på vita duken 2005 och 2007. Dessvärre är det här försöket ännu värre och franchisens sämsta film hittills.

Publicerad 2016-01-03 - 08:52
Fantastic Four

Fantastic Four är en nyinspelning av Marvel-serien som handlar om fyra personer som får superkrafter efter att ha utsatts för kosmisk radioaktivitet. Vi möter karaktärerna när de är unga och äventyrliga forskare som teleporteras till ett annat, ogästvänligt universum. Mötet med den nya världen ger dem krafter som de måste lära sig att kontrollera för att kunna rädda jorden i kampen mot en före detta vän som förvandlats till fiende.

2005 (Fantastic Four) och 2007 (Fantastic Four 2: Rise of the Silver Surfer) fick biopubliken möta de legendariska superhjältarna som skapades av Stan Lee i början av 1960-talet. Filmerna väckte inte särskilt mycket entusiasm och det lilla hopp som funnits om att detta skulle bli en lyckad visualisering har definitivt försvunnit i och med det här försöket. Där de två första filmerna var muntra, ljusa och ”barnvänliga” har regisseren satsat på en mörkare stämning den här gången, men det fungerar inte heller! Det största problemet för Fantastic Four är den totala avsaknaden av en ordentlig historia. Det är nästan märkligt hur lite filmteamet har lyckats få fram ur en så spännande utgångspunkt.

THE FANTASTIC FOUR

Manuset är fullständigt fantasilöst och ägnar alldeles för lång tid åt att bygga upp till en hopplös final i tredje akten. En ovanligt svag filmstund som är både parodisk och tragisk på samma gång. Rollbesättningen är relativt bra med tanke på skådespelarnas kvaliteter, men de passar inte riktigt i rollerna och känns inte heller särskilt inspirerade. Kort sagt: en enorm besvikelse, vi hoppas verkligen inte att serien ska fortsätta med uppföljare på samma nivå. Två tråkiga stjärnor.

Fantastic Four_5 THE FANTASTIC FOUR THE FANTASTIC FOUR
<
>

Även om själva filmen inte håller måttet så är det fullt möjligt att någon vill ha den i sin samling. Och Blu-ray-versionen är definitivt godkänd. Man får en hel del extra material och föga överraskande är både ljud- (DTS 7.1) och bildkvaliteten helt suverän.

Fantastic Four

• Release: 7 december 2015
  • Regi: Josh Trank