: Disconnect

Den oscarsnominerade regissören Henry-Alex Rubin (Murderball) har samlat ihop ett bra gäng skådisar och gjort en sevärd, spännande och insiktsfull film som tar pulsen på vår tids teknik och vilka konsekvenser den kan ha.

Publicerad 2014-03-30 - 06:00
Disconnect

Filmen flätar ihop flera historier om människor som kämpar med olika relationer i vår digitala vardag. En advokat (Jason Bateman) har inte tid för sin familj och märker inte att sonen mobbas svårt på internet av sina klasskompisar. Ett gift par hamnar i en farlig situation när deras identitet blir stulen. En ung och ambitiös journalist råkar ut för ett allvarligt dilemma när hon arbetar med ett reportage som handlar om unga människor som säljer sex på internet.

Disconnect är spelfilmsdebut för Henry-Alex Rubin, som nominerades till en Oscar för dokumentären Murderball från 2005. Filmen kan låta som övertydlig samhällskritik som lånat inspiration från Crash (2004) men den har massor av kvaliteter. Skådespelarna gör ett bra jobb i denna genomgående välskrivna dramathriller med stram regi. Även om det finns ett par småsaker som inte riktigt klaffar i handlingen så är Disconnect både effektfull och tankeväckande underhållning med bra driv. Fyra starka stjärnor.

Utgåvan på blu-ray väcker inte nämnvärd uppmärksamhet. Den har en helt godkänd bild- och ljudkvalitet utan att imponera speciellt, men det är naturligtvis tråkigt att den inte har något extramaterial alls.

Disconnect

• Release: 29 januari
  • Regi: Henry-Alex Rubin