Recension: Den gode dinosaurien 3D

Historien om den snälle dinosaurien är tyvärr bara en högst ordinär och lite långtråkig barnfilm som varken överraskar eller imponerar.

Publicerad 2016-06-16 - 09:41
Den gode dinosaurien 3D

De senaste årtiondena har Disney/Pixar gjort de bästa – och mest innovativa – animerade filmerna för hela familjen. Med en CV som inkluderar Toy Story 1–3Hitta Nemo, Superhjältarna och Insidan ut, så måste vi kunna förvänta oss mer än en tekniskt helt perfekt film med en medelmåttig handling.

I herr och fru Dinosauries familj finns en stor storebror, en förtjusande syster och en ynklig liten krabat som är liten, svag och rädd för allt och alla. Arlo är familjens minsting, som inte lyckas med något och är skraj för det mesta. Hur i hela friden ska han lyckas sätta sin prägel på världen? Vad som sedan händer i filmen behöver man inte direkt vara kärnfysiker för att gissa.

Mycket mer konventionellt historieberättande än så här kan man knappt hitta, här finns inte tillstymmelse till vare sig nydanande handling eller intressant karaktärsutveckling. Allt vi får är en hyfsat mysigt berättelse om en ynklig dinosaurie som genom förutsägbara strapatser (han blir vän med en bortkommen pojke) växer med uppgiften. Ibland är den kul och väldigt snygg rent visuellt. Men varför i hela friden har Disney/Pixar gjort så att dinosaurierna ser ut som babyleksaker av plast när landskapet är ett av de mest realistiska vi har sett i en animerad film? Det understryker bara det faktum attDen gode dinosaurien vänder sig till de minsta. 3 nedslående stjärnor.

THE GOOD DINOSAUR THE GOOD DINOSAUR THE GOOD DINOSAUR THE GOOD DINOSAUR THE GOOD DINOSAUR
<
>
Den gode dinosaurien 3D

Om inte själva filmen lever upp till förväntningarna så är det i alla fall inget fel på den tekniska kvaliteten. Filmen är späckad med spektakulära landskap i skarpa färger, som kommer till sin rätt i denna 3D-utgåva. Knivskarp bild där varenda tallbarr syns när det vajar i vinden, plus ett osedvanligt stort djup. Ljudspåret (DTS 7.1) får också full poäng, med lagom balans mellan fyllighet och detaljer. Bonusmaterialet består av många bra dokumentärer och kommentatorsspår.

Den gode dinosaurien 3D

• Release: 23 maj 2016
  • Regi: Peter Sohn