annons
annons

Recension: Westworld, säsong 2

Den artificiella världen expanderar – och imploderar

Den fascinerande TV-serien har kvar sina premiumkvaliteter.

Det var en varm marsdag i Austin, Texas, under SXSW 2016, som vi första gången (av självaste JJ Abrams) hörde talas om Westworld. Det lilla klippet vi fick se av den då ännu så länge ofärdiga serien byggde upp skyhöga förväntningar – förväntningar som faktiskt överträffades när säsong 1 släpptes. Vi utsåg välförtjänt Westworld till ”Årets bästa TV-serie 2016-2017”.

Kombinationen av en innovativt och banbrytande handling, mästerligt foto och klippning, ett visuellt festfyrverkeri, djup dialog, enorm budget för scenografi och kostymer samt skådespelare av högsta klass var en fullträff. Med andra ord: mycket att leva upp till – men den så svåra andra säsongen är ingen besvikelse!

Lekstuga för eliten

I korta ordalag kan de rikaste av de rika vältra sig i en överdådigt lyxig och realistisk ”nöjespark” där allt utspelas i vilda västern och där samtliga värdar är androider/robotar – konstgjorda människor som är så naturtrogna att det är omöjligt att se skillnad på dem och riktiga människor.

I parken kan man leva ut sina innersta men också mörkaste och mest extrema lustar, till exempel ha sex med ett helt gäng värdar och sedan skjuta dem i småbitar efteråt – just for the fun of it! Och gästerna kan inte bli skadade. Dagen därpå är värdarna reparerade och deras hjärnor nollställda, redo för en ny dags ”förlustelser”.

Det rasar en maktkamp mellan ledningen, den starka grundaren Dr. Robert Ford (Anthony Hopkins) och styrelsen, dels om parkens utveckling och framtid, men inte minst om förhållandet till och användningen av värdarna. Dessutom är Fords (som slutade säsong 1 med en kula genom huvudet) eventuella andra motiv och planer för parkens framtid höljda i dunkel.

Vad är verkligt?

I en tid när Elon Musk och (nyss avlidne) Stephen Hawking varnar för att artificiell intelligens kan innebära slutet för mänskligheten dyker Westworld upp som ett tungt inslag i debatten.

Den första säsongen bjöd på många djupa diskussioner mellan värdar och skapare, och hade filosofiska undertoner om vad som egentligen definierar en verklig människa. Ett tema som bland annat har varit i fokus A.I., Prometheus och nu senast i Blade Runner 2049.

Westworld bygger på en roman av Michael Crichton (som också har skrivit Jurassic Park) och vi får bevittna, vilket så ofta är fallet, att tekniken inte alltid fungerar som den ska, samt att alla försök att manipulera naturen kan ge oanade konsekvenser.

Någonting går fruktansvärt fel och flera av värdarna, ledda av den ambitiösa Maeve (Thandie Newton), vaknade gradvis upp och börjar förverkliga sig själva. De börjar ställa sig den stora frågan: Vad verkligt, vad är en dröm och vad är egentligen det som definierar en människa? När Maeve inser vad hon – och alla de andra värdarna – är för något hamnar hon nästan i ett chocktillstånd – innan hon bestämmer sig för att bryta sig loss från mönstret hennes skapare har gjort åt henne.

 

Barnen dödar sina skapare

Ett av våra, ofta återkommande, klagomål på serier är att de saknar en förmåga att förnya sig, så att man nästan tittar på samma säsong (med lite annorlunda handling) om och om igen. Westworld går definitivt inte i den fällan. Handlingen, historien och karaktärerna utvecklas radikalt i säsong 2.

Eftersom skaparna har tappat kontrollen över robotarna kan nästan vad som helst hända. Säsong 2 har också den tvetydiga taglinjen ”Chaos takes control”. Den första säsongen kulminerade i ett regelrätt blodbad och det blodbadet fortsätter, och eskalerar, när andra säsongen tar vid.

Säsong 2 är både mörkare, dystrare och mer actionfylld, men samtidigt försvinner lite av djupet och den djupa dialogen som präglade säsong 1.

 

FAKTA

HBO

Release: 23. april 2018

Regi: Lisa Joy

Med: Evan Rachel-Wood, Ed Harris, Thandie Newton, James Marsden, Jeffrey Wright, Katja Herbers, Luke Hemsworth

Genre: Sci-Fi

Land: USA

År: 2018

Tid: 12:50 t.

 

Flere recensioner under

The Mountain Between Us

Romantiskt överlevnadsdrama

Omaka par tvingas kämpa för att överleva i brutala men spektakulära omgivningar efter en flygkrasch.

Mordet på Orientexpressen

Läcker anakronism

Billions, säsong 3

Härlig cynism!

Star Wars: The Last Jedi

Klassisk stjärnornas krig

The Handmaid’s Tale, säsong 2

Skakande bra

Justice League

Tuffa hjältar – slapp historia

Annihilation

Banbrytande existentialism!

The Man With the Iron Heart

The Man With the Iron Heart: Ojämnt krigsdrama

Den tjeckiska motståndsrörelsen planerar ett attentat mot hjärnan bakom ”Endlösung”, Tjeckoslovakiens rikskansler Heydrich.

Thor 3 – Ragnarok

Thor 3: Sarkastiska superhjältar

Crooked House

Crooked House: Trååååkig Agatha Christie

Wind River

Wind River: Mästerligt vildmarksdrama

Here and Now, säsong 1

Here and Now: Fasaden rämnar

Geostorm 3D

Geostorm: Bland det dummaste vi har sett!