annonse
annonse
Recension: Crooked House

Crooked House: Trååååkig Agatha Christie

Överraskande tråkig filmatisering av Agatha Christies deckarroman.

annonse

Av omslaget att döma skulle man kunna tro att vi borde förbereda oss för en skräckfilm om ett hemsökt slott. Men det är minsann inte vad Crooked House är. I stället får vi se en synnerligen klassisk Agatha Christie-historia, på gott och (mest) ont.

Vi befinner oss på den avlidne mångmiljonären Leonides slott. Hans barnbarn Sophia (Stefanie Martini) är övertygad om att någon i familjen har tagit livet av farfar och anlitar privatdetektiven Charles (Max Irons) för att lösa fallet. Tydligen har alla familjemedlemmar både motiv och möjlighet att ligga bakom dådet. Tyvärr känns hela handlingen som en två timmar lång anakronism och vi väntar bara på att få reda på om det var butlern som gjorde det.

Berättelsen är författad och utspelas på 1950-talet, och därför har regissören och manusförfattaren bestämde sig för att göra filmen som om den också var gjord på 1950-talet! Ett föråldrat formspråk som påminner om en teaterföreställning, eller ofrivilligt komisk TV-teater, där uppenbarligen flera av skådespelarna tror att de befinner sig på West End: de är stela, teatraliska och övertydliga.

Ovanpå alltihop finns en påstådd kärlekshistoria mellan Sophia och Charles som helt saknar gnista och känslor – den känns bara tillgjord. Inte ens ett stjärngalleri av skådespelare kan rädda den här filmen från att vara mindre spännande än att titta på när målarfärg torkar. 2 stjärnor.

Okej bild och ett snyggt ljudspår (DTS 5.1). Bara tre superkorta minidokumentärer som bonusmaterial.

Fakta & Rating:

Release: 12 februari 2018

Regi: Gilles Paquet-Brenner

Med: Christina Hendricks, Gillian Anderson, Stefanie Martini, Glenn Close, Max Irons, Julian Sands, Terrence Stamp

Genre: Krim

Land: UK

År: 2017

Längd: 1:55

  • FILM:
  • EKSTRA:
  • LJUD:
  • BILD:
  • Les också:

    Banbrytande existentialism!

    Alex Garland ger oss en science fiction-film som verkligen är något utöver det vanliga. Mästerverkets hörnstenar är rädsla, ångest, död och frågor om vår egen existens.

    The Man With the Iron Heart: Ojämnt krigsdrama

    Den tjeckiska motståndsrörelsen planerar ett attentat mot hjärnan bakom ”Endlösung”, Tjeckoslovakiens rikskansler Heydrich.

    Thor 3: Sarkastiska superhjältar

    Ironin och sarkasmen går som en röd tråd genom vårt tredje möte med åskguden – och det funkar.

    The Big Sick

    Intressanta kulturella och religiösa konflikter i en besvärande men charmig romantisk komedi.

    Wind River: Mästerligt vildmarksdrama

    En ung indiansk kvinna blir brutalt våldtagen och fryser ihjäl, utan att samhället tycks vilja lyfta ett finger.

    Here and Now: Fasaden rämnar

    En progressiv, ytterst liberal amerikansk familj sätts på prov när ålder, värderingar och fördomar konfronteras.

    Geostorm: Bland det dummaste vi har sett!

    Geostorm är en klar förolämpning mot varje normalintelligent person – och mördande tråkig!

    Marseille, säsong 2

    Säsong 2 i Marseille är en betydligt mer tillfredsställande, och realistisk, tittarupplevelse än förra säsongen.

    The Dark Tower

    Stephen King-roman blir till genomsnittlig actionfest på vita duken.

    Altered Carbon, säsong 1

    Science fiction där man rent teoretiskt kan få evigt liv genom att byta ”skal” (kropp). En fascinerande handling förstörs av onödigt våld och simpla dialoger/skådespelare.

    Groundhog Day – 25th Anniversary ed.

    Trots all sin uppenbara enkelhet och banalitet är Måndag hela veckan charmerande genial.

    Kingsman 2: The Golden Circle

    De skräddarsydda kostym-agenterna är tillbaka, tyvärr inte lika originella och fräscha som i den första filmen.

    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    x
    Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut material från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål, under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Materialet får inte användas för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts